Yung
Den vildtvoksende københavnske undergrundsscene har de seneste år suget anseelig opmærksomhed til sig grundet ’grimme ællinger’ som Iceage, Lower og Synd og Skam. Hvad færre måske ved, er at Aarhus ligeledes har en frodigt spirende DYI-scene, der ingenlunde stikker op for hovedstadsorkestrenes flossede buldren.
Her er et af de største aktiver 20-årige Mikkel Silkjær Holm, som foruden at være ankermand i Yung også er aktiv i grupperne Happy Hookers for Jesus og Fright Eye samt grundlægger af selskabet Shordwood Records. En produktiv ung herre med mange interessante jern i ilden.
På Yungs debutalbum sparker Holm effektfuldt døren ind med en halv times slacket, lo-fi-kværnende no bullshit-garagerock, der er rig på både juvenil desperation og punket vildskab serveret i et heftigt slingrende tempo. Som sådan er der intet nyt under solen her, men som en effen dansk protegé til nyere garagedynamoer som Ty Segall og sørgeligt afdøde Jay Reatard, behersker Holm og hans to musikalske legekammerater effektivt kunsten at fusionere fandenivoldske støjbombardementer med en funklende melodisk finesse.
For nok hviner og snerrer lydbilledet i stor stil, men under den grumsede overflade besidder sangene samtidig masser af iørefaldende hooks, som hurtigt og aggressivt hager sig fast i øregangene. Klasseeksempler herpå er ’Nobody Cares’ og ’The Regulators’, der begge bølger dynamisk mellem skævt ringlende guitarbriser og bistre distortion-frådende støjorkaner.
Deciderede lavpunkter figurerer der ingen af på denne kompakte debutskive. ’Falter’ er lyden af en fremadstormende aarhusiansk yngling, som stilsikkert og med stor ungdommelig charme og masser af hjerteblod forvalter garagerockens fornemste dyder.
Læs også: Se musikvideoen til ‘Nobody Cares’
Læs også: Top Track: Yung ‘Imaginary Calls’