Allerede inden premieren har Adam Wingards ‘Death Note’ mødt kritik. Historien er en filmatisering af en anerkendt og populær japansk manga-serie, men Wingards film udspiller sig i Seattle uden japanere i de bærende roller.
Dermed har whitewashing-argumentet ramt ‘Death Note’, men Wingaard (‘V/H/S’, ‘You’re Next’, ‘The Guest’) har forsvaret sig med, at filmen blot er en amerikansk nyfortolkning af forlægget, lidt som da Scorsese remakede Hong Kong-filmen ‘Infernal Affairs’ til ‘The Departed’.
Det kan diskuteres, om det er et gangbart argument, men uanset hvad ankommer ‘Death Note’ direkte til Netflix 25. august, og så må vi få syn for sagn. Fortællingen fokuserer på en ung mand, Light Turner, der opdager en mystisk bog, som giver ham evnerne til at slå hvem som helst ihjel, som han kender navnet og ansigtet på. Han beslutter sig på bedste superheltevis at bruge evnerne til at udrydde ondskab fra verden, en mission, der ud fra traileren at bedømme ikke kan fuldføres uden visse komplikationer.
Nat Wolff (‘En flænge i himlen’, ‘Paper Towns’) spiller hovedrollen og flankeres af mere end kompetente kræfter som Margaret Qualley fra ‘The Leftovers’, Lakeith Stanfield’ fra ‘Atlanta’ og ‘Get Out’, Shea Whigham fra ‘Boardwalk Empire’ og ‘Fargo’ samt altid gode Willem Dafoe.
Læs også: Kritikken af whitewashing er velkommen – men gået over stregen i et enkelt tilfælde