Grizzly Bear gik efter klimakserne på Heartland – på trods af teknisk sammenbrud
Halvvejs inde i hittet ‘Two Weeks’ skete det, der ikke må ske: Al strøm røg på scenen og afbrød nådesløst Grizzly Bears koncert. Det taknemmelige publikum lod sig dog ingenlunde påvirke og skrålede blot videre på sangens ‘åh-åh’-coda. Brooklyn-kvartetten tog da også optrinnet med afvæbnende humor og vendte, da lyd og lys atter makkede ret efter små ti minutter, tilbage med replikken: »The entire stage breaking down is a first for us. We’re privileged to share this special moment with you«.
Et komisk optrin eftersom Grizzly Bear netop søgte mod klimakserne og byggede deres elegante og detaljerige kompositioner gradvist op og tilføjede nerve og organisk stof i de solide liveversioner.
Christopher Bear og Chris Taylors myndige parløb mellem trommer og bas lagde pulsen i ‘Mourning Sound’ og sendte kroppene i bevægelse, ligesom Daniel Rossens indtagende guitarriff i ‘Sleeping Ute’ bjergtog og forplantede sig effektivt.
Det var tydeligt, at bandet var opsat på at lade det ekstroverte og upbeat udtryk, som kendetegner ‘Painted Ruins’, være pejIemærke for aftenens koncert – i øvrigt Grizzly Bears eneste på dansk jord i forbindelse med det nye album. Til stor ærgrelse for forsanger Ed Droste, som ikke var nærig med komplimenterne til publikum og Danmark.
Finesserne i Grizzly Bears udtryk skulle dog lige finde sig til rette i et lydbillede, der i første del af koncerten plørede rundt i de intrikate detaljer. Drostes og Rossens vokaler druknede desværre i en ellers fint eksekveret ‘Yet Again’, ligesom ‘Fine for Now’ fremstod som en noget blodfattig størrelse.
Som koncerten skred frem, blev forholdene dog balanceret og ‘Ready, Able’ foldede sig ud som en buket af skønhed, hvor de flerstemmige vokaler mødtes i instrumenternes rigt møblerede rum.
Læs anmeldelse: Patti Smith på Heartland Festival
Læs anmeldelse: Lykke Li på Heartland Festival