R.I.P. Hafnia Zoo og For Evigt: Er det umuligt at holde en hiphopfestival i Danmark?

Begge sommerens hiphopfestivaler i København blev aflyst. Hvad gik der galt? Og hvordan kan det ændres i fremtiden?
R.I.P. Hafnia Zoo og For Evigt: Er det umuligt at holde en hiphopfestival i Danmark?
Ty Dolla Sign til For Evigt Hip Hop, 2017. (Foto: Samy Khabthani/Soundvenue)

KOMMENTAR. Jeg havde glædet mig til at tage til hele to meget forskellige hiphopfestivaler denne sommer.

For Evigt Hip Hop var rykket fra Rødovre til Valby, men indkapslede stadig en vis forstadsånd med sit lineup, der kombinerede en lang række danske artister med et par internationale navne. Festivalens første år var kaotisk for at sige det mildt, men det hørte måske med til at skabe sådan en græsrods-hiphopfestival, tænkte jeg naivt nok.

Hafnia Zoo virkede til gengæld mere strømlinet og mere fokuseret på den unge fremadstormende hiphop, der er stor på internettet.

Festivalen havde booket navne som Soundcloud-rapperen Trippie Redd, komiker-rapperen Big Shaq, der havde et viralt megahit med ’Man’s Not Hot’, samt Yung Lean, en af de første rappere der blev en global stjerne via internetbaseret hype og kultdyrkelse.

Det lignede en spændende internetrap-festival – og for lige at lægge kortene helt på bordet så skulle jeg også være vært på festivalen. What’s not to like?

Her skulle der være en video, men du kan ikke se denDen er ikke tilgængelig, da den kan indeholde cookies, som du har fravalgt i dine indstillinger.

Men nu er sommeren ved at være forbi, og ingen af de to festivaler har fundet sted i år. For Evigt skulle faktisk være løbet af stablen denne weekend. Hvad gik der galt? Hvad kan vi lære? Og hvordan kan det ændres i fremtiden?

Først og fremmest må vi slå én ting fast: Det burde ikke være umuligt at holde en hiphopfestival i Danmark. Oldschool-eventet Vanguard holdt i flere år til i Søndermarken, inden de stoppede i 2015, og selv om dén festival gik efter et ældre mere traditionelt hiphopsegment, så burde en festival også kunne lykkes med nye artister.

Folk som de helt unge rappere 6ix9ine eller Ski Mask The Slump God spiller jo udsolgte koncerter (henholdsvis Store Vega og Pumpehuset), og mellemstore navne som Future og Migos trækker også pæne publikumsskarer (de spillede i Valby Hallen og Tap1). Det er ikke alle, der kan fylde arenaer som Kendrick og Drake, men der er et pænt mellemstørrelsessegment, der har mange fans i Danmark.

Så hvad er der gået galt?

To meget forskellige ting.

Hafnia Zoo måtte droppe at blive afholdt efter aflysninger, men de havde også et uligevægtigt lineup. Rappere som Big Shaq (en komiker samt one-hit-wonder) og internetfænomenet Bhad Bhabie (kendt for at gå grassat hos Dr. Phil) har måske vanvittig mange views og streams på enkelte sange, men de har nok ikke ligefrem dedikerede fans på samme måde som en artist, der snarere har fået sine views ved at opbygge en loyal og engageret fanbase end gennem virale gimmicks.

Big Shaq og Bhad Bhabie var der nok få, der følte et særlig stærkt bånd til. For jo, selvfølgelig vil man gerne klikke på en sjov video, men det kræver mere at få mennesker til at købe forholdsvis dyre billetter og dukke op til en festival.

Så ramte festivalen bedre med en booking som Soundcloud-rapperen Trippie Redd, der netop er et eksempel på en artist, der er blevet stor gennem internettet, men som ikke er defineret af et meme eller et enkelt viralt klip. Flere artister i den kategori havde måske gjort lineuppet mere modstandsdygtigt mod enkelte aflysninger, og det er næppe tilfældigt, at det netop var Trippies aflysning, der til sidst udløste aflysningen af hele festivalen.

Hvis Hafnia Zoos udfordring var at ramme den rigtige form for internet-rapper, har For Evigt Hip Hops problem til gengæld fra start af været organisationen – eller mangel på samme.

Her skulle der være en video, men du kan ikke se denDen er ikke tilgængelig, da den kan indeholde cookies, som du har fravalgt i dine indstillinger.

Kommunikationen omkring eventet var kaotisk, og allerede inden det blev afholdt første gang, svirrede der mange rygter om, at noget var råddent i Rødovre. Artister blev annonceret forkert, andre sprang fra, og efter at festivalen i sit første år alligevel fandt sted (og var en succes), var der eftersigende flere, der ikke blev betalt for deres arbejde.

Det var noget rod. Men altså, det var også en hiphopfestival der bragte alle de største danske rappere samt internationale stjerner som Ty Dolla Sign og Section Boyz ud til et område, der normalt ikke har den slags event. Det var svært ikke at holde en smule med den her underdog af en festival, der havde bragt et gigantisk lineup til Vestegnen.

I hvert fald indtil festivalen aflyste under uigennemsigtige omstændigheder og nægtede at betale pengene tilbage til billetkøberne.

Her kunne man godt have brugt noget af den professionalisme, der prægede Hafnia Zoos kommunikation. Her fik folk deres penge tilbage automatisk, og festivalen har allerede meldt ud, at den vil vende tilbage i 2019. Med et mere ligevægtigt lineup burde chancerne være gode for Hafnia Zoo i fremtiden.

For Evigt Hip Hop regner vi til gengæld ikke med at se igen nogensinde.

Men uanset om det bliver Hafnia Zoo eller måske en helt anden hiphopfestival, der kan lykkes i de kommende år, vil arrangørerne klart kunne lære et par vigtige lektier af aflysningerne i 2018.

For Evigt har vist, hvor vanvittig vigtig en klar kommunikation og professionel struktur er for en festival – ikke engang et overdådigt lineup nytter noget, hvis man glemmer at betale sine regninger.

Og Hafnia Zoo har vist, at views og internethype alene ikke kan gøre det. Festivalens koncept var egentlig stærkt, men flere navne som Trippie Redd og færre som Bhad Bhabie ville nok være anbefalelsesværdigt.

Her kan man måske også hive Vanguard ind som eksempel. Der var man nemlig aldrig i tvivl om musikprofilen og om hvem, publikum skulle være. Dét er en dansk hiphopfestival nødt til at være bevidst om, hvis den skal lykkes i fremtiden.

Læs også: Undskyld, For Evigt Hip Hop: Tak for en svedig festival!

Sponsoreret indhold

Gå ikke glip af