KOMMENTAR. Det var en helt anden rød løber, vi var vidne til under Golden Globes søndag nat end sidste år, da prisuddelingen for alvor åbnede filmverdenens såkaldte award season. Mens 2018’s blackout udviste en fælles front imod ulighed og krænkelser i branchen, så var alt ved første øjekast tilbage til business as usual i søndags.
Lady Gaga løb – som ventet – med opmærksomheden, mens vi så hendes kolleger i vanlig varierede outfits – fra klassiske couture-kjoler til futurisme og detaljer som flæser og tyl. Med andre ord virkede #metoo, Time’s Up og det store oprør nærmest forsvundet igen. Det var og er det dog ikke, det gemmer sig bare i detaljerne.
Flere bar stadig Time’s Up-merchandise – fra bånd, som Sofia Carson, til armbånd, som det Julianne Moore havde om håndleddet. Der stod i øvrigt Time’s Up x 2 på armbåndene med henvisning til fondens mål om at fordoble antallet af kvinder i lederstillinger og generelt i positioner, hvor kvinder er i undertal.
Der var dog også de mere subtile tegn på, at feminismen og sammenholdet stadig eksisterer i den traditionelle velkomstparade. Flere mødte op i helt hvide outfits, hvilket ofte associeres med feminisme i USA.
Senest blev det en ting under præsidentvalget i 2016, hvor kvindelige vælgere bar hvidt til stemmeurnerne og udviste deres opbakning til Hillary Clinton, men oprindeligt er fænomenet omkring 100 år gammelt og stammer fra dengang kvinder i USA klædte sig helt i hvidt og protesterede for deres ret til at stemme.
I samme kategori for mere underspillet feminisme finder vi også den såkaldte pussy bow, den løst bundne sløjfe, som i 70’erne og 80’erne blev brugt af kvinder, der indtog forretningsverdenen og skabte deres eget alternativ til mændendes jakkesæt og stramme slips. For selvom ikke alle er klar over symbolismen i sløjfen, så er det nok ikke tilfældigt, at den er blevet så stor en del af moden det seneste års tid.
Det er naturligvis, når den er bundet om halsen som en butterfly, at den har sin mest markante betydning, som vi så det hos Charlize Theron. Hendes mix med den dybe udskæring stod samtidig som et bevis på, at feminisme handler om frie valg og lige muligheder – ikke om undgå det sexede.
Mens de fleste andre røde løbere allerede sidste år var langt mindre drastiske end blackoutet under Golden Globes, så er det forhåbningsfuldt at se, at alt ikke blot er tilbage til sin vanlige gang – selvom man skal se nærmere efter for at fange budskaberne. Og mon ikke den tendens kommer til at præge flere røde løbere under årets award season?
Læs også: Rød løber: De 14 bedst klædte fra Golden Globes – inklusive tre mænd der udfordrede traditionerne