Aimee Mann
En af filmåret 1999 store oplevelser var Paul Thomas Andersons ‘Magnolia’, hvor Tom Cruise blandt andet brillerede som den ultramaskuline mandecoach Frank T.J. Mackey. En anden væsentlig bidragsyder var den ind til da ukendte sangerinde Aimee Mann, der stod bag størstedelen af filmen og det medfølgende soundtracks sange. Og ligesom Anderson for alvor slog sit navn fast med ‘Magnolia’, fik Mann også via sin deltagelse i projektet hul igennem til et bredere publikum. Ikke mindst på grund af sin evne til at skrive velafrundede og yderst melodiske popschlagere med inspiration fra solblændet, amerikansk 70’er-poprock og The Beatles’ naturgivne popgehør.
Med succes og salgstal følger forventninger, både fra pladeselskabet og de nyvundne fans. Og set udefra virkede den pludselige opmærksomhed til at påvirke Mann i negativ retning. For selvom hendes efterfølgende udgivelser bestemt har haft sine momenter, har hun haft visse problemer med at få dem til at fungere som sammenhængende værker.
Det dødvande er Aimee Mann nu klar til at bryde ud af med sit 6. regulære studiealbum, ‘@#%! Smilers’ (jeps, det hedder det altså!). For bortset fra den tungekrummende titel er der tale om et solidt comeback. Ikke fordi der er sket de store ændringer i hverken sangskrivning eller lydbillede – dertil er Mann alt for traditionelt tænkende. Til gengæld virker hun til at have genfundet den sangskrivningsmæssige glød.
‘Freeway’ er som snydt ud af næsen på Tom Petty, og både ‘Looking For Nothing’, ‘Borrowing Time’ og ‘Thirity One Day’ byder på overskudsagtige kompositioner og tåvippende melodik. Og vigtigst af alt: Hele vejen igennem bakkes frontkvinden op af et storsvingende backingband, der præcis ved, hvornår de skal spille igennem for at understøtte stemningen – og hvornår de skal lade være.