Hvis det første, du tænker, når du hører navnet Bryan Cranston, er Walter White og ’Breaking Bad’, er du ikke alene.
Omtrent halvdelen af de spørgsmål, der bliver stillet fra de internationale journalister i vores Zoom-interview med den ’Your Honor’-aktuelle skuespiller relaterer sig på den ene eller anden måde til hans optræden i ’Breaking Bad’.
Man forstår da også godt hvorfor. ’Breaking Bad’ er blevet hyldet som en af de mest epokegørende serier i dette årtusinde, og Cranston hev intet mindre end fem Emmy-statuetter med hjem for hovedrollen som den kræftramte kemilærer Walter White, der bryder ud en methamfetamin-producerende gangsterkonge i det solrige New Mexico.
Rollen har med andre ord udødeliggjort Cranston i vores kollektive tv-hukommelse, og skuespilleren har, siden serien stoppede for syv år siden, måttet affinde sig med at skulle besvare det ene ’Breaking Bad’-spørgsmål efter det andet, selvom han har markeret sig i fine filmroller i eksempelvis Richard Linklaters ’Last Flag Flying’ og ’Trumbo’, som indbragte ham en Oscar-nominering.
Derfor er det måske også lidt overraskende, at Cranston i sin første seriehovedrolle siden ’Breaking Bad’ har valgt at spille en karakter, som på papiret har visse ligheder med Walter White.
Tiltrukket af det fejlbarlige
I den HBO Nordic-aktuelle ’Your Honor’ spiller Cranston en enlig familiefar og en højt respekteret dommer i New Orleans, som pludselig befinder sig i et moralsk dilemma, efter hans søn (Hunter Doohan) har kørt sønnen til byens mafiaoverhoved ihjel. På et splitsekund beslutter Michael Desiato at skjule mordet for politiet, og således springer han – som Walter White – ud som forbryder med intentionen om at beskytte sin familie.
Men Desiato er ingenlunde lige så bekvem med at lyve som Mr. White. Den papirtynde cover up-historie er konstant ved at falde fra hinanden, og den desperate dommer må mod sin gode vilje trække på sine korrumperede kontakter i magteliten for at skille sig af med bevismaterialet.
Og det haster. For mafiabossen Jimmy Baxter (Michael Stuhlbarg) har sideløbende med politiet igangsat sin egen efterforskning, og hvis han finder frem til gerningmanden først, vil straffen med al sandsynlighed blive noget langt værre end en fængselsdom.
»Jeg tænkte ikke på Walter White«, fortæller Bryan Cranston over Zoom-forbindelsen.
»Der er ligheder, selvfølgelig, det er den samme skuespiller, der spiller begge mænd. Vi er mænd af en vis alder, vi er fædre, men så skal man også prøve at finde forskellene imellem dem. Walter White var meget metodisk på sin rejse, med hensyn til hvad han planlagde at gøre. Michael Desiato er impulsiv. Han er nødt til at træffe en pludselig beslutning om, hvad der skal redde hans søns liv, og han må lide under efterdønningerne af den beslutning.
»Så der er afvigende forskelle, og jeg håber, at publikum vil tillade forskellene at komme frem i lyset og forhåbentlig glemme Walter White og blive underholdt af ’Your Honor’«, siger Cranston, som mener, at karakterer er nødt til at være fejlbarlige for, at vi kan relatere til dem.
»Jeg tror, alle er tiltrukket af og relaterer til – hvad end de er bevidste om det eller ej – karakterer, der er fejlbarlige, fordi de selv er uperfekte. De har selv styrker og svagheder, og dem kigger jeg også efter, når jeg læser en karakter. Hvis jeg læser en karakter, som har alle de rigtige svar, træffer alle de rigtige beslutninger og er venlig mod alle, så keder jeg mig. Jeg vil ikke spille den karakter.
Men én, der er fejlbarlig, som prøver at være en bedre person, tror jeg, alle kan relatere til. Jeg tror, det er, hvad der er nødvendigt for, at et publikum vil investere sin tid, energi og sympatier i en karakter og heppe på ham. Så det er, hvad jeg kigger efter. Jeg kigger efter en karakter, som er kompleks og modstridende, men interessant«.
Familien trumfer alt
Noget af det modstridende ved Michael Desiato er, at han begår en dybt kriminel handling, mens han som dommer er en moralsk forgangsperson. Cranston mener dog ikke nødvendigvis, at Desiatos beslutning er forkert. Faktisk ville han have gjort det samme, hvis han stod i Desiatos sted.
»Man er nødt til at forstå, at han træffer én beslutning impulsivt, lige efter det øjeblik han ser mafiabossen (på politistationen, red.). Da han indser, at den her mand vil slå hans søn ihjel, må han træffe en beslutning lige efter. Det er umuligt for et menneske at tænke: ’Vent et øjeblik, hvad er krusningseffekten af den her beslutning?’ Man er bare nødt til at træffe beslutningen og håbe på det bedste. Så det gør han.
Og selvfølgelig, når enhver af os forsøger at være nogen, vi ikke er, er det umuligt at opretholde facaden, fordi vi ikke er den, vi naturligt er. Så det er det interessante ved den her karakter. Som forælder ville jeg have truffet den samme beslutning, hvis jeg blev tvunget. Jeg ville gøre hvad som helst for at forsvare mit barn og forhåbentlig ikke gå så langt, at uskyldige mennesker kommer til skade eller bliver slået ihjel«.’
Det amerikanske retssystem og Black Lives Matter
Cranston og co. manglede kun at optage to afsnit af ’Your Honor’, da coronapandemien ramte USA i marts og tvang produktionen til at udskyde optagelserne i syv måneder. To måneder senere blev George Floyd kvalt under en politibetjents knæ, og det genstartede som bekendt den omfattende Black Lives Matter-bevægelse, som på ny kastede lys over den skævvredne behandling af hvide og sorte i det amerikanske retsystem.
Den problematik berører ‘Your Honor’ også, da retten i andet afsnit sender en uskyldig afroamerikansk mand i fængsel. Cranston forklarer, at seriens showrunner Peter Moffat har været meget omhyggelig med at skildre retsystemet, som det tager sig ud i virkeligheden.
»Jeg håber, at det (retssystemet, red.) har forandret sig eller ændrer sig, så det kan reflektere situationens virkelighed. Jeg ved, at Peter Moffat var meget forsigtig og specifik med at skildre det amerikanske rets- og fængselssystem autentisk. Fængselssystemet er overvejende domineret af afroamerikanere, og det er ikke et tal, der tilsvarer befolkningen. Så der er noget, der er skævt der, og gennem underholdning kan seere få en fornemmelse for, hvordan det er«.
Cranston fortæller, at han selv har observeret adskillige retssager i New Orleans for at finde frem til, hvordan han skulle gebærde sig troværdigt i rollen som dommer.
»Det første, jeg gjorde, var at tage til New Orleans, hvor historien foregår, og tage i retten. Der er én domstol og én overdommer. Jeg så en masse forskellige retssager i forskellige stadier af sagerne: Juryudvalg, vidnesforhør og sådan nogle ting. Jeg observerede dommerne, og hvordan de bar sig ad. Nogle er mestre i deres univers og tager kontrol. Andre kan lide at være i baggrunden.
Varierende grader af personlighed forekommer, så jeg prøvede bare ud fra manuskriptet og mine erfaringer med dommere i to uger at vælge, hvilke elementer og hvilken personlighed der passede bedst. Jeg tror, Michael er er den type, der sidder tilbage og tillader juryen og advokaterne at tage kontrol over retssagen. Medmindre han skal afgive en erklæring, så træder han frem og afgiver sin erklæring«.
’Your Honor’ kan ses på HBO Nordic.