Sublimt musikalsk overskud gav Eee Gee overhånden under skybrud på Roskilde Festival
Det er jo heldigvis Eee Gees ting. At tage underdog-rollen på sig med et skuldertræk og et selvironisk smil.
Alligevel var det forståeligt, hvis gudernes gennemblødte gave fra oven slog Emma Grankvist en smule ud inden hendes aftenkoncert på Countdown. Det, der fra morgenstunden tegnede til at blive en solrig og hed setting til Eee Gees nostalgiske folkpop, endte i skybrud.
Ikke desto mindre fejlede fremmødet og nærværet foran scenen ikke noget, og selv om Grankvist fremstod en smule kontrolleret (og måske lidt ærgerlig?), er hendes materiale så umanerligt stærkt, at det på ingen måde påvirkede oplevelsen.
Den 30-årige sanger og sangskriver nåede næsten hele vejen rundt om det glimrende debutalbum ’Winning’ – fra koncertens afdæmpede åbner ’Post Blue’, hvis titulære farve matchede hovedpersonens western-møder-geisha-outfit, til de kække ballader ’Contraband’ og ’Forever Dreaming’.
Bandet spillede lige så upåklageligt, som Grankvist sang, og helhedsindtrykket var en moderne popkunstner med overlegen adgang til sine inspirationskilders retroudtryk.
Den countrystampende ’Bad Person’ og den 70’er-poppede ’Killing It’ fik samtlige panikindkøbte regnslag til at synge imod himlen, imens a cappella-fremførslen af ’Midnight Bounce’, hvor sanger og band leverede flotte harmonier i en tæt kreds, tilførte koncertens sikre tilsnit en kærkommen dragende uforudsigelighed. Det samme gjaldt for det elektriske klimaks på den vemodige ’You Don’t Have To Tell Me It’s Over’. Dette musikalske overskud gav underdoggen overhånden.