OPSKRIFT. Det er nærmest mystisk, hvordan Tobias Rahim på rekordtid er blevet ikke bare en popstjerne, men popstjernen.
Han er ikke bare gået nummer et på hitlisten. Han er flyttet ind på førstepladsen og har smækket stængerne op. Sangerens nye album, ’Når sjælen kaster op’, er en af årets største musikbegivenheder.
Samtidig taler han om alle de temaer, der optager os lige nu. Næsten som om, det er lykkedes ham at indkapsle tidsånden i en lille flaske. Så kan han tage en tår af trylledrikken, hver gang han skal have et nyt hit.
For halvandet år siden var han endnu en af mange såkaldte upcoming musikere, der kæmpede om en lille stråle fra rampelyset. Nu skinner solen kun på Tobias Rahim.
Hvorfor sker det netop i disse år – og hvorfor så pludseligt?
Det spørgsmål prøver vi at finde et svar på nu. Vi har smagt på Rahims mange store sange for at lure hans perfekte hitopskrift.
1. Eksotiske musikalske ingredienser
Vor tids største popstjerner er folk som Drake og Gilli, der formår at inkorporere vestafrikansk pop, sydafrikansk dansemusik, jamaicansk dancehall, London-rap eller Atlanta-trap i deres musik.
Nutidens popmusik er eklektisk og global. Det gælder i høj grad også for Tobias Rahim.
Han er halvt kurder og har desuden haft længere ophold i både Ghana og Colombia. Alle de ting kan høres i hans musik – som på det nye album hvor kurdiske instrumenter dukker op på ’07 i 6A’, ’Feberdrømmer Xx Dubai’ og selvfølgelig ’Kurder i København’.
Andre steder på albummet er der inspiration fra blandt andet punkrap (’Bums for eliten’), bossanova (’Taber mig i dig. Føler vi ku vinde’) og country (’Ozonlag a energi’), samtidig med at afrobeats og dancehall er en kontinuerlig understrøm i Rahims katalog.
Man kan altså sige: Den vigtigste komponent i Tobias Rahims hitopskrift er, at han hele tiden overrasker med nye, uventede ingredienser. Hans hits har umami.
2. Ekstra smæk på omkvædet
Denne siger måske sig selv, for selvfølgelig skal et hit krydres med et stort omkvæd. Men Tobias Rahim skriver ikke længere bare store omkvæd, han skriver GIGANTISKE omkvæd.
På ’Stor mand’ var det stadig Andreas Odbjerg, der sang de mest himmelstræbende passager. Men på 2022-sangene er Rahim blevet omkvædenes mester.
Hør bare hvordan hans vokal runger på ’Feberdrømmer Xx Dubai’, som kom hans stemme fra alle sider på samme tid. Eller hans næsten operaagtige indlevelse på ’Når mænd græder’. Eller de svært modståelige »ohhh-ah«’er på ’Alene på Staden’.
Der er altså et seriøst talent for den fængende formulering samt en vilje til at gå all in på de helt store følelser.
3. En smagsprøve på moderne maskulinitet
Apropos det med de helt store følelser: Vidste du godt, at mænd også har dem?
Jo, den er god nok – og Tobias Rahim belyser dette noget ukendte fænomen ved navn ’maskulin følsomhed’.
Han synger om at mænd græder på, ja, ’Når mænd græder’ og taler om at gemme sig selv bag et tykt lag psykisk ’Makeup’, som ikke engang psykologen Bjarne kan komme igennem.
Viljen til at være følsom står ikke i kontrast til maskulinitet hos Tobias Rahim. Tværtimod: Han viser, at man godt kan være et selvsikkert sexsymbol, selvom man kniber en tåre en gang imellem.
Det er altså lykkedes Tobias Rahim at formulere et moderne mandeideal, der rummer følsomhed, empati og tolerance. Tiden har sukket efter en ikke-toksisk maskulinitet, og det vakuum udfylder han. Han ‘Udfylder tomhed’, som han selv siger med seksuelle undertoner på en af sangene fra ‘Når sjælen kaster op’.
4. En teskefuld politik
Popmusik er luftig og lækker som candyfloss. Politik er kedelig som rugbrød. Så ja, man skulle tro, at popmusikkens idealverden af store følelser og umiddelbar nydelse er svær at forene med politiske budskaber. Men hos Tobias Rahim lykkes det gang på gang.
Han synger om den globale kapitalisme på ’Feberdrømmer Xx Dubai’, gør oprør mod eliten på ’Bums for eliten’ og tematiserer mobning og racisme på ’Flyvende Faduma’.
Men han gør det ikke fra en høj prædikestol. Når Rahim taler om politiske emner, er det med følelserne forrest. Han taler i øjenhøjde. Det giver numrene en nærmest slagsang-agtig kvalitet. Det er medrivende, følsomt, sexet.
Det er specielt: Rahim er ikke blevet Danmarks største popstjerne ved at forsimple sine budskaber, men ved at insistere på at placere tidens store emner centralt i sine sange.
5. Noget for enhver smag
»Wu-Tang is for the children«, udbrød Ol’ Dirty Bastard på legendarisk vis for længe siden, da han stormede et awardshow, fordi Wu-Tang ikke havde vundet prisen. Det samme kan man måske sige om Tobias Rahim.
Han er for børnene. Og de unge. Og de voksne. Han er faktisk for alle aldre.
De mindste elsker den børnesang-agtige tekst om den nye pige i klassen fra ’Flyvende Faduma’ og de vuggende rytmer på ’Mucki Bar’.
De unge voksne kan blive betaget af en en ny type mand, der er både følsom og sexet, og som tør tale om angst, præstationspres og generel usikkerhed: »Alle har tankespind / det skærer i deres krop«, som det lyder på ’Mucki Bar’.
De ældre kan måske nikke anerkendende af en popstjerne, der tør være samfundskritisk, og som helt grundlæggende går op i klassisk sangskriverhåndværk. Tobias Rahims hitopskrift er således lidt ligesom pizza: Alle kan lide det. Og hvis de siger, de ikke kan, så lyver de.