Edda Magnason havde aldrig spillet skuespil, før hun gav koncert på Södra Teatern i Stockholm og blev opdaget af en caster blandt publikum. Det gav den svenske sangerinde en prøvefilmning, hvor hun blev kastet ud i improvisation og sang Monica Zetterlunds ’Trubbel’.
Magnason fik rollen som den svenske jazzsangerinde i Per Flys aktuelle ’Monica Z’ – og hun ligger da heller ikke udseendemæssigt langt fra den smukke og legendariske sangfugl.
Alligevel krævede det en grundig forberedelsesproces at ramme Monica Zetterlund på kornet, fortæller Edda Magnason, da hun indtager rummet på Radisson Royal Hotel i 60’er-stil og med sit lyse hår sat op på Monica-måden.
»Det var en lang proces. Jeg måtte ændre min dialekt, og det var faktisk en stor del af jobbet. Jeg måtte lytte til hende tale og kigge på en masse klip, fordi vi skulle ligne hinanden så meget«, fortæller sangerinden, der heldigvis samtidig kunne bygge videre på deres mange ligheder.
»Vi har jo ganske mange ligheder – for det første er der musikken, og så er vi begge fra landet, og jeg kan genkende hangen til at kaste sig ud i ting. Hun var ivrig og følsom«.
Lærte fra garvet svensker
På filmsettet sugede Edda Magnason til sig fra de mange garvede skuespillere, blandt andre den erfarne svensker Kjell Bergqvist, der spiller Monica Zetterlunds far. Og her var Eddas erfaring som musiker overraskende nok ikke så behjælpelig.
»Kjell Bergqvist var så god ved mig. og han er så god, at man også bliver bedre selv. Jeg kiggede meget på ham og betragtede ham. Jeg kunne se, han lavede de præcist samme bevægelser om og om igen. Fra musikverdenen bliver man mindet om ikke at gøre de samme ting igen og igen, men med skuespillet skal man løfte glasset på samme måde, i samme hånd og bevægelse«, fortæller sangerinden.
»Jeg delte det ikke op (musik og skuespil, red.) – for mig var det det samme, når jeg sang og spillede skuespil i filmen. Hver gang jeg kom på settet, var jeg Monica. Det var egentlig lige så meget skuespil at stå på scenen og synge«.
Slukkede monitorerne
Kun en måned inde i optagelserne måtte Magnason kaste sig ud i endnu en udfordring. I en komisk sexscene drikker, danser og stripper Monica Zetterlund sammen med filminstruktøren Vilgot Sjöman til en meget dramatisk Wagner-plade.
»Jeg var nervøs for at spille hele den scene med Vilgot (Oskar Thunberg, red.), men da vi så var der, og vi havde musik til, var det faktisk sjovt. Det blev komisk, næsten sådan ’Heksene fra Eastwick’-agtigt. De skar faktisk lidt af teamet, så der kun var de absolut mest nødvendige til stede, og så slukkede de monitorerne, så man ikke skulle føle sig så nøgen«, siger Edda Magnason, der fniser og rødmer en smule.
»Jeg troede aldrig, jeg skulle klæde mig af på film, men når du er i det, og instruktøren siger ’værsgo’’, kan man godt stå og kysse en helt fremmed, mens man er nøgen. Senere, når instruktøren siger ’tak’, så er man til gengæld helt nøgen, og så stryger alle frem med morgenkåber. Inde på settet er det fiktion, og når kameraet slukker, er det virkelighed, og så føler man sig sårbar«.
Ny plade venter
Monica Zetterlund rejste til New York flere gange i løbet af sit liv, og byen spiller en vigtig rolle i filmen. For Edda Magnason var New York første stop i optagelsesprocessen.
»Det var fantastisk. Der er så mange følelser i det, og man får så mange minder. Der blev sat sådan et buffet-bord op på gaden i Harlem, og så sad vi der og spiste og var på optagelser. Vi begyndte dér, og det var så hardcore«, fortæller Edda Magnason, som også har været på en mental rejse.
»Jeg har fået så meget ud af den her oplevelse. Jeg har fået en Guldbagge (Sveriges Oscar, red.), og jeg har spillet musik med en masse. Jeg er så taknemmelig, jeg kunne ikke ønske mig mere.«
– Så det er ikke sidste gang, vi kommer til at se dig på film?
»Det har været cool at udforske. Nu kommer jeg ud med en ny plade til sommer, og den skal jeg spille med som det første. Så må vi se. Måske kommer der også en film på et senere tidspunkt«.
Læs også: Per Fly: Her er opskriften på en musikfilm, der holder
Læs også: Vores anmeldelse af ‘Monica Z’