Wes Anderson, ’The Grand Budapest Hotel’
Lars B. Frahm, CPH PIX:
»Jeg er ikke et sekund i tvivl om, at Anderson vidste præcis, hvordan denne film skulle se ud, allerede inden kameraet blev pakket ud på første optagedag. At instruktøren har haft en klar vision skinner igennem, og det er altid grobund for en god chance i denne kategori. Desværre for Anderson er han ikke den eneste visionære instruktør i år, og derfor må det nok anses som en overraskelse, hvis hans navn skulle komme op af kuverten den 22. Han mangler ganske enkelt at have vundet de vigtige priser, der fører op til Oscar«.
Vinderchancer: 10 % – outsider
Mads Kjær Larsen, Soundvenue:
»Wes Andersons filmtekniske håndværk er upåklageligt finindstillet og samtidig fabulerende fantasifuldt i ’The Grand Budapest Hotel’. De mange brancheforbundsnomineringer (især below the line, altså blandt Akademiets ’håndværkere’) sikrer ham en solid base at hente stemmer fra. Desuden er den opulent-visuelle flair, der kendetegner filmen, en fordel i denne kategori. Dog tror jeg ikke, han for alvor kan true hverken Iñárritu eller Linklater. Derudover er der en udpræget risiko for, at medlemmerne stemmer ’strategisk’, altså giver deres stemme til Anderson i den kategori, hvor han har klart størst mulighed for at vinde, nemlig kategorien for bedste originale manuskript«.
Vinderchancer: 13 % – en lille chance
Morten Tyldum, ’The Imitation Game’
Mads Kjær Larsen, Soundvenue:
»Tyldums nominering er en kende overraskende i lyset af, hvor svagt filmen har stået i både BAFTA- og brancheforbundsregi. Det er lidt samme model som Tom Hooper for fire år siden med ’The King’s Speech’, et ubeskrevet blad, der er hentet ind fra højre, så producer og kampagnemager Harvey Weinstein er garanteret final cut. Filmens lidt personlighedsforladte stil (den kunne i teorien være lavet af hvem som helst) gør sig godt blandt Akademiets allermest traditionsbundne medlemmer, men eftersom filmen som helhed har vist sig ikke at have den opbakning, mange havde regnet med/frygtet, er Tyldum en bleg also-ran i den her kategori (især når han er oppe mod tre stærke auteurs med en i den grad personlig stil)«.
Vurdering: 2 % – mikroskopisk chance
Lars B. Frahm, CPH PIX:
»Tyldum er den første nordmand, der har været nomineret i denne kategori. Men det er vist også det eneste, han får at glæde sig over ved årets Oscaruddeling. Hans film ser ikke ud til at hente nogle af de større priser hjem, og han virker også selv helt uden chancer. Hans film er ganske enkelt for simpel og ukompliceret en fortælling i forhold til det, som Iñárritu, Linklater og Anderson har leveret. Tyldum fik heller ingen Golden Globe-nominering, hvilket ikke nødvendigvis smadrer hans chancer, men det tyder på, at filmen ikke kan måle sig med de helt store i år«.
Vinderchancer: 0 % – chanceløs
Bennett Miller, ’Foxcatcher’
Mads Kjær Larsen, Soundvenue:
»For første gang siden udvidelsen af bedste film-feltet i 2009, lykkedes det en instruktør at snige sig med i det mindre felt for bedste instruktion, på trods af at filmen, han repræsenterer, ikke fandt plads i det udvidede bedste film-felt på otte film. Alene det faktum viser, at der hersker stor respekt omkring Bennett Miller, der da også sætter sit tydelige aftryk på filmen med den farvedrænede billedsides grå-brun-blå-melerede tristesse og en ’stum’ karakterafdækning, hvor symbolmættede stemninger vejer tungere end ord og ydre handling. Men Miller er selvsagt chanceløs netop i kraft af den manglende bedste film-nominering, og i tilgift var han den eneste af de fem nominerede, der ikke også opnåede en DGA-nominering (instruktørforbundets pris). Den gik i stedet til Clint Eastwood for ’American Sniper’«.
Vinderchancer: 1 % – reelt chanceløs
Lars B. Frahm, CPH PIX:
»Hvis vi ser bort fra den allerførste Oscaruddeling, som var lidt anderledes skruet sammen, er det aldrig sket, at en instruktør har vundet en Oscar, uden at filmen har været nomineret til bedste film. Lægger man oveni, at Miller ikke var nomineret til DGA, og at han er oppe mod virkelig stærke konkurrenter, så virker det, som om hans procentvise chancer burde gå i minus. Det ville dog være matematisk uforsvarligt, så jeg opgraderer ham til et rundt nul«.
Vinderchancer: 0 % – chanceløs
Richard Linklater, ’Boyhood’
Mads Kjær Larsen, Soundvenue:
»Richard Linklater var meget længe alle eksperters favorit til at vinde for sin 12-årige dedikation (og overblik) i forhold til at realisere sit livsprojekt. Han vil utvivlsomt hente mange stemmer på den konto alene. Omvendt vil han tabe en del stemmer på, at ’Boyhood’s filmtekniske håndværk (fotograferingen, ikke mindst) ikke kan matche Iñárritus ’Birdman’. Eftersom ’Birdman’ statistisk vurderet (i forhold til en analyse af den tilgængelige historik) må regnes som favorit til aftenens hovedpris, er Iñárritu også favorit her. Jeg ville have forsvoret det for bare en måned siden, men jeg tror (desværre), at Linklater trækker det korte strå«.
Vinderchancer: 32 % – runner-up
Lars B. Frahm, CPH PIX:
»’Boyhood’ og Linklater har uden tvivl været kritikernes favorit i denne Oscar-sæson, men desværre for Linklater er det ikke kritikerne, der uddeler Oscar. Jeg tror derfor lige nu, at han kun står til at blive nr. 2 i denne kategori, da det ikke lykkedes ham at hente den yderst vigtige DGA-pris i hus«.
Vinderchancer: 35 % – runner up
Alejandro González Iñárritu, ’Birdman’
Lars B. Frahm, CPH PIX:
»Vinderen af DGA-prisen er som regel et rigtig godt bud på en Oscar-vinder og Iñárritu har da også lagt sig i spidsen af samme grund. Samtidig har ’Birdman’ klaret sig rigtig godt ved de store guild-priser, så filmen begynder også at ligne en favorit til bedste film. Der kan dog sagtens blive tale om et split, hvor den ene tager bedste film og den anden bedste instruktør. Lige nu ligner det dog en sejr til Iñárritu som bedste instruktør«.
Vinderchancer: 55 % – favorit
Mads Kjær Larsen, Soundvenue:
DGA-sejren plejer at være en meget pålidelig indikator for, hvem der vinder den tilsvarende udmærkelse i Oscar-sammenhæng. Iñárritus tekniske mesterskab er i højsædet i ’Birdman’, og det er en god baggrund for at hente stemmer i denne kategori. Usikkerheden knytter sig til, hvorvidt ’Birdman’ eller ’Boyhood’ er favorit til at vinde for bedste film, for de to priser går med overvejende sandsynlighed til den samme film. Hvis ’Birdman’ vinder for bedste film, er Iñárritu favorit til at vinde for sin instruktion også«.
Vinderchancer: 52 % – favorit
Læs hele vores omfattende Oscar-dækning HER.
Lyt til særudgave af Soundvenue Filmcast: Oscar-diskussion med høj nørdefaktor
Læs også: Alejandro González Iñárritus film fra værst til bedst
Læs også: Ekspertpanelet – Sådan ender Oscar-ræset 2015
Læs også: Er ‘Birdman’s Oscar-sejr så uundgåelig, som den ser ud