Den opsigtsvækkende plakat til Tom Hardy-gangsterfilmen ‘Legend’, hvor en kritisk tostjernet anmeldelse er blevet pakket ind på snedigste vis, er gået verden rundt det seneste døgn.
Men det er langt fra første gang, filmverden har taget kreative friheder, når det store marketingshjul skubbes i gang. Her er seks eksempler på, hvad der kan ske, når målet helliger midlerne.
1. Hjertelig. Punktum.
»Huge er forvirrende og vaklende, og den ved ikke hvad der er op og ned«, skrev anmelderen Xan Brooks fra The Guardian om skuespilleren Ben Millers instruktørdebut fra 2011 og gav filmen to ud af fem stjerner.
I sidste ende var det dog en sætning længere inde i anmeldelsen – »Fortællingen er hjertelig (‘heartfelt’, red.), men teknikken er fraværende« – der på malplaceret vis sikrede Xan Brooks en billet til filmens plakat.
Se flere eksempler på de næste sider.
2. Siger et… tilfældigt menneske
Om ottende installation i den snuskede ‘Puppet Master’-franchise rent faktisk giver baghjul til 80’er-klassikeren ‘Child’s Play’ (på dansk ‘Barneleg’), skal vi ikke kunne afgøre.
Og selvom IMDb-brugeren (!) Cowman er citeret på coveret til ‘Puppet Master: Legacy’ for netop denne påstand, er sagen endnu mere speget: Ordene stammer nemlig fra en anmeldelse af franchisens første film, ‘Puppetmaster’ fra 1989, og er dermed på alle måder forvrænget.
3. En stjerne for meget
‘Avatar’ fik megen ros, da den ramte biograferne verden over, og stjerneregnen på bagsiden af det danske dvd-cover er da heller ikke det pure opspind – med den ene undtagelse, at Filmlands Per Juul Carlsen ikke gav filmen seks, men derimod fem stjerner.
En journalistisk stramning fra ‘Avatar’s danske marketingsfolk eller bare en uskyldig fejl? Vi ved det ikke, men selvom bagcoveret næppe tog skade af tre sekstaller på stribe, var det nok alligevel en klejn dråbe i filmens mastodontiske pengehav.
4. Nå ja, på en anden skala…
Man kan sagtens snyde ved hjælp af sandheden, og det er coveret til ‘1492: Conquest of Paradise’ et soleklart eksempel på.
Udover at fjerne en decimal lyver stjernerne under titlen på Ridley Scott’s Columbus-eventyr nemlig ikke: Filmen scorer i øjeblikket 6,5 på IMDb, men det kræver ingen doktorgrad at gennemskue, hvilken afledningsmanøvre distributionsselskabet her har prøvet kræfter med (hint: IMDb-skalaen går fra 1 til 10).
5. Den, der råber højest
Internettet er storleverandør af radikale holdninger og således også et tagselvbord for distributionsselskaber, der ønsker at sende deres film ud i verden med et par flotte mærkater på skuldrene.
I tilfældet ‘Red, White & Blue’ har man tydeligvis været godt ude at grave på meningsdannernes yderfløje og fundet en udtalelse fra det nu nedlagte filmsite Film Threat, der er lige så markant, som den er tvivlsom.
For selvom Simon Rumleys thriller næppe er en harmløs hyggefilm for hele familien, så tillader vi os at så tvivl om, hvorvidt den ligefrem er hårdere kost end samme års notorisk ækle og grænseoverskridende ‘A Serbian Film’.
6. Diverse eksempler på filmmarketing, der snød på vægten
Jack Matthews fra New York Daily News blev i 2007 citeret for at have sagt, at Bruce Willis-actionbraget ‘Live Free or Die Hard’ var »hysterisk… underholdende«. En lemfældig omgang med hans ord, der oprindeligt lød: »Action-scenerne i denne hurtige, hysterisk overproducerede og overraskende underholdende film er lige så realistiske som en Road Runner-tegneserie«.
Michael Wilmington fra Chicago Tribune blev om Eddie Murphys ‘Norbit’ citeret for at have sagt: »Eddie Murphys komiske evner er enorme«. Hvad han i virkeligheden sagde, var dog blot, at »Eddie Murphys komiske evner er enorme, og ‘Dreamgirls’ viser, at han også er en fin dramatisk skuespiller. Så hvorfor bliver han ved med at lave de her store, bøvsende spektakler – film lige så opsvulmede, monstrøse og fulde af varm luft som Rasputia selv (en karakter fra filmen, red.)?«
I forbindelse med Michael Hanekes 2007-remake af sin egen thriller, ’Funny Games’, blev Boston Globes Ty Burr citeret for ordene: »Spænd sikkerhedsselen – denne instruktør spiller ikke rent, fair eller nemt«. Og netop de ord sagde Burr faktisk – efter at have fået et smugkig på filmen flere måneder inden, at han rent faktisk så den i sin helhed. Da det skete, kvitterede anmelderen med ord som »frustrerende« og »sjælløs« og en nedadvendt tommeltot.
I en reklame for rugby-komedien ’Leatherheads’ blev Rolling Stones’ Pete Travers i 2008 citeret for udtalelsen »Clooney fyrer op for en fest af en film«. I kontekst klingede hans ord dog noget anderledes, for Travers fulgte i sin anmeldelse sætningen op med ordene: »Eller gør han? ’Leatherheads’ burde have undertitlen We Only Kill the Things We Love«.