Som rosinen i en pølseende bestående af Sundance, Berlin, Cannes og Venedig placerer filmfestivalen i Toronto sig som den sidste, store festival inden vintersæsonens blockbuster-boom og forårets Oscar-sæson.
Vil man have fingeren på filmverdenens puls, er den canadiske festival med andre ord svær at komme uden om. Her køres Oscar-kandidaterne i stilling, og mange af de film, der senere vil gå verden rundt, starter deres kredsløb her.
Vi har samlet otte film, der foreløbigt har løbet med overskrifterne på årets Toronto-festival, som slutter på søndag.
1. ‘The Martian’
Hollywood-veteranen Ridley Scotts ustadige formkurve har savnet et gedigent opsving de senere år, men skal man stole på anmelderkorpset fra Toronto, synes det endelig inden for rækkevidde med sci-fi-filmen ’The Martian’.
»En medrivende og afsindigt realistisk overlevelseshistorie fra det ydre rum«, siger Varietys Peter Debruge blandt andet om filmen og uddyber sin begejstring med ordene:
»I forhold til, at USA ikke har sendt folk i rummet siden 2011, vil ’The Martian’ kunne meget mere end bare at tjene penge, for filmen har potentiale til at kunne genopfriske interessen for rumforskning og inspirere en ny generation af fremtidige astronauter«.
Blandt de så godt som enstemmigt positive anmeldere bliver filmen tilmed kaldt »det bedste både Matt Damon og Ridley Scott har lavet i årevis« af Lou Lumenick fra The New York Post.
Dansk biografpremiere 8. oktober.
2. ‘Brooklyn’
Britiske John Crowley stod tidligere bag det gribende efterfængselsdrama ’Boy A’ med Andrew Garfield og den sprudlende ’Intermission’ med en ølbællende Colin Farrell, men med ’Brooklyn’ har han tilsyneladende ramt karrierens hidtidige højdepunkt.
»Fra hovedrollerne til de mindste roller er castingen og skuespillet ren perfektion«, skriver Varietys Todd McCarthy begejstret om filmen, der har stjernefrøet Saoirse Ronan i hovedrollen som en irsk pige, som i 1950’erne immigrerer til New York. McCarthy roser desuden filmens klimaks og kalder ’Brooklyn’ for en »superb, følelsesmæssigt turbulent oplevelse«.
»Til trods for dens velkendte struktur er ’Brooklyn’ en sand skønhed – en delikat og følsom periodefortælling om godhjertede mennesker, der forsøger at gøre deres bedste«, skriver Kyle Smith fra New York Post, mens The Playlists Rodrigo Perez kalder filmen »hjerteskærende«.
Afventer dansk premieredato.
3. ‘Under sandet’
»En potent, kraftfuld og vellykket film«, skrev Varietys Denni Harvey om den danske ’Under sandet’, der har høstet ros fra stort set alle prominente medier på Toronto.
Filmen, der er instruktøren Martin Zandvliets første siden ’Dirch’ fra 2011, går internationalt under titlen ’Land of Mine’ og har Roland Møller i hovedrollen som en dansk soldat, der i tiden efter Anden Verdenskrig skal lede en deling unge, tyske soldater til at rydde miner ved den jyske vestkyst.
»Filmen fungerer som et rørende anti-krigs essay såvel som en nervepirrende thriller«, skriver Stephen Farber fra The Hollywood Reporter og roser i den forbindelse Zandvliet såvel som filmens rollebesætning. Det samme gælder Gregory Elwood fra HitFlix, der skriver:
»’Under sandet’ er en ret lige-ud-af-landevejen-film fra Zandvliet, og det mener jeg som en kompliment. I modsætning til andre instruktører undlader han nemlig at overdramatisere det åbenlyse, fordi han ikke behøver gøre det. Karaktererne er så veltegnede (og det relativt unge cast leverer virkelig varen) og går hånd i hånd med materialets naturlige intensitet. Du er revet med fra start til slut«.
Dansk biografpremiere 3. december.
4. ‘Spotlight’
Indie-perlerne ’The Station Agent’ og ’The Visitor’ gjorde Tom McCarthy til et instruktørnavn, man hæftede sig ved, og med sin seneste film, ’Spotlight’, kravler han formentlig et trin eller tre højere op ad Hollywoods rangstiger.
Det autentiske drama om, hvordan avisen Boston Globe optrevlede og afslørede en række sandheder hos den katolske kirke i 2003, ankom til Toronto med flotte Venedig-anmeldelser i bagagen – her kaldte Varietys Justin Chang filmen for »en superbt kontrolleret, indlevende og detaljerig oplevelse«.
Også Time Outs Dave Calhoun lovpriste ‘Spotlight’ med karakteren 5/5 og ordene: »Det her er en sjældenhed: En både vigtig og medrivende film«. Som mange andre fremhævede Calhoun desuden filmens drøm af en rolleliste, der tæller Mark Ruffalo, Rachel McAdams og ikke mindst Michael Keaton, der her følger sin hovedrolle fra ‘Birdman’ op med en »måske endnu bedre comeback-præstation.«
Afventer dansk premieredato.
5. ‘Trumbo’
Efter sin firedobbelt Emmy-belønnede hovedrollepræstation i tv-serien ‘Breaking Bad’ var Bryan Cranstons gennembrud på det store lærred blot et spørgsmål om tid – og den tid er nu inde, synes anmelderne i Toronto at mene.
I rollen som virkelighedens Hollywood-manuskriptforfatter Dalton Trumbo, der i 40’ernes politiske stormvejr blev offer for en omfattende ‘blacklisting’, bliver Cranstons præstation kaldt »dedikeret« af The Playlists Nikola Grozdanovic, der fremhæver ‘Breaking Bad’-stjernen som filmens helt store aktiv:
»Det er en perlerække af gode birolleskuespillere, Cranston skal holde væk fra rampelyset, men opmærksomheden på ham er aldrig i fare for at blive stjålet. Fra den allerførste scene, hvor vi ser ham sidde i badekaret, ejer Cranston ‘Trumbo’, både karakteren og filmen, fra første til sidste ord«.
Selvom Steve Pond fra The Wrap ikke er blæst bagover af filmen, kalder han Cranston for»a force of nature«, og mon ikke ‘Breaking Bad’-stjernen er med i spidsen blandt de mandlige skuespillerkandidater, når Oscar-showet afvikles i februar?
Dansk biografpremiere 11. februar.
6. ‘Anomalisa’
Manuskriptforfatteren Charlie Kaufman opfandt nærmest sin egen, skævvinklede stil med genre-splejsningerne ‘Being John Malkovich’ og ‘Evigt solskin i et pletfrit sind’, inden han sprang ud som instruktør på den skrupskøre og dybt unikke ‘Synecdoche, New York’, der havde afdøde Philip Seymour Hofman i en af sine bedste roller.
Nu er egenrådige Kaufman tilbage som både manuskriptforfatter og instruktør på stop-motion-filmen ‘Anomalisa’, der blev til via crowdfunding-hjemmesiden Kickstarter og efter stor ros fra sin Venedig-verdenspremiere i weekenden kunne gå sin sejrsgang på Toronto-festivalen.
»Selv ved en festival med hundredvis af andre film står ‘Anomalisa’ alene i en klasse for sig«, skrev Matt Singer fra Screen Crush og gav topkarakteren 10/10, mens Dave Cahoun fra Time Out følger trop med topkarakteren 5/5 og beskriver filmen om en ældre mand fanget i en rutinepræget hverdag som »det, du forestiller dig, der kunne have været sket, hvis Kaufman havde fået fingrene i ‘Up in the Air’ eller ‘Lost in Translation«.
Afventer dansk premieredato.
7. ‘Room’
»’Room’ har uforglemmelige must-see-præstationer, og dens sjælfulde mor/søn-fortælling er en af de mest rørende, du vil se i biograferne i år,« skrev Rodrigo Perez fra The Playlist om Lenny Abrahamsons filmatisering af Emma Donoghues bestseller af samme navn.
Filmen handler om en mor og en søn, der forsøger at undslippe det rum, de på mystisk vis har været indespærret i gennem syv år, og hvis man skal tro anmelderne, er det præstationerne fra Brie Larson og den blot otteårige Jack Tembley, der løfter ‘Room’ helt til tops.
Ifølge Gregory Elwood fra HitFix resulterer Lenny Abrahamsons instruktion af unge Tembley i »den bedste børnepræstation siden Quvenzhané Wallis i ‘Beasts of the Southern Wild’«, mens han kalder Brie Larson for »ypperlig og hjerteskærende«.
Afventer dansk premieredato.
8. ‘High-Rise’
Engelske Ben Wheatley har inden for de sidste år delt vandene med film som den psykologiske horror-thriller ‘Kill List’, det syrede, sortehvide trip ‘A Field in England’ og den ultravoldelige ‘Sightseers’, og med sit nyeste udspil, sci-fi-dramaet ‘High-Rise’, markerer han sig tilsyneladende igen som en ambitiøs og kompromisløs filmskaber.
For selvom det lang fra er alle anmeldelser af ‘High-Rise’, der har været positive, understreger mange anmeldere Wheatleys mod og originalitet.
»En film rig på attitude og provokerende idéer. Selv det, at filmen falder fra hinanden, taler til dens vrede, tematiske fokus«, skriver IndieWires Eric Kohn og uddeler karakteren ‘B’, mens Varietys Peter Debruge så afgjort pirrer nysgerrigheden med beskrivelsen: »Et voldelig, absurd og totalt sammenbrud i filmisk form«.
Den surrealistiske sci-fi-film med Tom Hiddleston, Jeremy Irons og Sienna Miller i hovedrollerne er købt hjem til de danske biografer, men premieredatoen er endnu ikke fastlagt.