1. ‘De standhaftige’
H. C. Andersens historie om tinsoldaten møder Jaqcues Audiards ’Smagen af rust og ben’ i ’De standhaftige’, som vi tidligere har fremhævet som en af de danske film, vi glædede os mest til i år. Nu er den snart inden for rækkevidde, for den symbolladede romance får premiere i starten af april.
’De standhaftige’ handler om soldaten Thomas (Mikkel Boe Følsgaard), der mister begge ben i Afghanistan og går gennem et barskt genoptræningsforløb, mens han stædigt fastholder håbet om at fortsætte sin militærkarriere. Kampen for at komme tilbage til livet er dog hård og synes formålsløs, før balletdanseren Sofie (Cecilie Lassen) træder ind i billedet som en frelsende engel og inspirerer hans fysiske optræning, alt i mens de to falder for hinanden.
Instruktøren er svenske Lisa Ohlin, der har gået på filmskole i New York, været filmkonsulent på Det Svenske Filminstitut og tidligere har stået bag ’Simon och ekarna’. Vi glæder os ikke mindst til at se stortalentet Mikkel Boe Følsgaard spille over for den skuespillerdebuterende Cecilie Lassen.
Premiere 7. april.
2. ‘Hardcore Henry’
Henry vågner op fra de døde uden at kunne huske noget som helst. Men hans kone er der til at hjælpe ham – altså indtil hun bliver kidnappet, og Henry må mande sig op og redde hende i selskab med en britisk følgesvend, han dog har svært ved at stole på.
Selvom du måske allerede har hæftet det på, så fjern hurtigt ’actionkliché’-mærkatet fra ’Hardcore Henry’ og gør dig i stedet klar til en tour de force, hvor der uddeles tæsk, snittes granater, og kroppe sendes i frit fald. ’Hardcore Henry’ er nemlig filmet 100 procent fra hovedpersonens point of view – a la et firstperson-shooter-spil – gennem det halvanden time lange actionbrag.
Instruktøren Ilya Naishuller gjorde det ikke nemt for sig selv at lave sin første spillefilm. De selvpålagte dogmer lød, at man aldrig skulle se hovedpersonen eller høre ham tale, og at billedsiden skulle være i konstant bevægelse. Det bliver hæsblæsende.
Premiere 14. april.
3. ‘Where to Invade Next’
Det er sådan her med Michael Moore: Enten elsker du ham, eller også hader du ham. Dokumentaristens frembrusende metoder forfærder mange, der tilmed mener, at han manipulerer med fakta. Moores indflydelse på dokumentargenren og dens nyfundne succes i biograferne er dog ikke til diskussion.
Hans seneste bedrift, efter seks års pause, er dokumentaren ’Where To Invade Next’, hvor Moore gør det, han altid gør: Stikker kniven i hjemlandet. Ufortrødent beslutter han sig for at invadere verdens lande med et enormt stars and stripes-flag og en bunke spørgsmål. Målet er at lære af andre landes love og skikke, for ifølge ham har USA »problems, no army can solve«.
’Where to Invade Next’ fik medvind og gode anmeldelser på Toronto-festivalen og skulle efter sigende vise en instruktør tilbage i topform.
Premiere 14. april.
4. ‘Captain America: Civil War’
Hvis den udskældte ’Batman v Superman: Dawn of Justice’s fik dig til at frygte flere uvenlige sammenstød mellem superhelte, så glæder du dig nok ikke til Captain America v Iron Man i ’Captain America: Civil War’. Men klap hesten, for der er helt andre kræfter på spil, når patrioten møder excentrikeren.
’Captain America: The Winter Soldier’ fra 2014 var ikke bare en to’er, der overgik sin etter, men en forfriskende genrehybrid, som fik hele fem stjerner med på vejen af vores anmelder og nærmest enstemmige klapsalver fra ellers Marvel-trætte kulturskribenter. Og heldigvis tager både instruktører og manuskriptforfattere fra sidste film endnu en tur i manegen.
Slaget skal stå mellem Captain America (Chris Evans) og Iron Man (Robert Downey Jr.), der er splittede omkring, hvorvidt statslige reguleringer gavner eller skader de hellige helte.
De har hver samlet et team bestående af blandt andet Black Widow (Scarlett Johansson), Scarlett Witch (Elisabeth Olsen), War Machine (Don Cheadle), Hawkeye (Jeremy Renner), Ant-Man (Paul Rudd) og såmænd også edderkoppedrengen Spider-Man (Tom Holland). Stjerne- og superheltesuppe i stor størrelse.
Premiere 28. april.
5. ‘Dem vi var’
En anden dokumentar, der rammer biograferne i april, er Sine Skibsholts debut ’Dem vi var’, der handler om livets uforudsigelige lynnedslag, og hvordan man kommer videre fra dem.
Skibsholt har fulgt parret Kristian og Mette Line, hvis liv pludseligt ændrede sig fra villa, børn og karriere til blodprop, genoptræning og tabt kærlighed. For da 39-årige Kristian får en blodprop, bliver en tredjedel af hans hjerne ødelagt, og mens Mette Line hjælper ham på fode, er det også svært for hende at genkende den mand, hun giftede sig med – for skaden er uopretteligt, og Kristian har ændret sig for stedse.
Msed sine universelle temaer om sygdom og kærlighed, familier og fremtid, har ’Dem vi var’ potentiale til at ramme eftertrykkeligt.
Premiere 20. april.
6. ‘The Huntsman: Winter’s War’
I 2012 var Kristen Stewart den elfenbenshvide Snehvide og Chris Hemsworth den storkæmpende The Huntsman i den ret middelmådige ’Snow White and the Huntsman’. Så hvorfor se dens efterfølger? Fordi der er noget, der frister ved den nye ’The Huntsman: Winter’s War’ – udover Kristen Stewarts afgang.
Traileren er velkomponeret og visuelt stimulerende, og den forstår så sandelig at bygge op mod momentum. Mens Hasleys tunge pop-track ’Castle’ pryder lydsiden, er Therons koldblodige gulddroning og Chastains rødglødende lokker som skabt til at forføre seeren.
Theron og Emily Blunt spiller de to onde søstre Ravenna og Freya, som vil overtage det ganske land. The Huntsman har dog ikke tænkt sig at lade den plan lykkes, og med assistance fra sin elskerinde Sara (Chastain) vil han bekæmpe dronningerne.
Der havde tidligere været tale om en ’Snow White and the Huntsman 2’, men rygter svirrer om, at idéen blev droppet, efter Kristen Stewart indledte en affære med ’Snow White and the Huntsman’- instruktøren Rupert Sanders. Den påstand har Universal dog afkræftet.
Premiere 7. april.
7. ‘Blandt mænd og får’
Med Cannes’ fornemme Un Certain Regard-pris i bagagen har den islandske ’Blandt mænd og får’ fået en glimrende affyringsrampe. Instruktør Grimur Hákonarsons hyldest til Island, får og brødrekærlighed har allerede begejstret de internationale anmeldere, selvom størstedelen af castet består af uldtunge gårddyr.
Brødrene Gummi og Kiddi er naboer og fårehyrder, men de taler ikke sammen, og det har de faktisk ikke gjort i 40 år. Men da Gummi ser, at Kiddis får er blevet smittet med den altødelæggende sygdom scrapie, gnider det ikke bare salt i såret på deres forhold, men betyder også, at hele egnens fårbestand skal slagtes, og landsbyens livsgrundlag bliver trukket op ved roden.
Over de seneste år har islandsk film oplevet stor international interesse og anerkendelse. Herhjemme vandt Benedikt Erlingssons ’Om heste og mænd’ fra 2014 for eksempel publikumsprisen på den hjemlige CPH PIX.
Premiere 21. april.
8. ‘The Daughter’
Da Christian rejser tilbage sin hjemby for at deltage i sin fars bryllup, møder han sin gamle ven Oliver og dennes nye familie. Deres møde bliver dog alt andet end hyggelig catch-up og invitation til kaffe, eftersom Christian bærer på en dyb hemmelighed, han må tage konsekvenserne af.
Henrik Ibsens ’Vildanden’ ligger til inspiration for den australske film, som har fået en flot modtagelse i de internationale medier. »Dybt involverende og følelsesmæssigt svirrende repræsenterer ‘The Daugther’ en selvsikker og dybt rørende spillefilmdebut for den etablerede teaterinstruktør Simon Stone«, skrev Varietys Eddie Cockrell.
Instruktøren Simon Stone har tidligere instrueret stykket på de skrå brædder, og selvom teater overført til film ofte er en fæl og misforstået affære, lader det til at have lykkedes for Stone at skifte medie.
Premiere 21. april.
9. ‘Månen over kirsebærtræerne’
Naomi Kawase er navnet på en af de mest fængslende japanske instruktører – en stærk kvinde i en mandsdomineret industri og synonym med samfundsobserverende og personlige filmfortællinger. I 2014 beviste hun sit talent med ’Still the Water’, der konkurrerede om den gyldne palme i Cannes.
Et år senere rejste hun til den sydfranske festival med filmen ’Månen over kirsebærtræerne’, der var i spil til Un Certain Regard. Kawases nye film handler om Sentaro, der laver og sælger An – en slags pandekage fyldt med bønnemos. Den ældre dame Toku vil gerne ansættes hos ham, og da først han erfarer, at hun kokkererer mesterlig bønnemos, får hun chancen, og herfra blomstrer forretningen.
’Månen over kirsebærtræerne’ er et poetisk studie i et spirende venskab, og det fascinerede kamera nærstuderer glæden og roen ved et af den slags traditionelle håndværk, der er ved at dø ud.
Premiere 28. april.