Thomas Bo Larsen er vant til at spille bølle. »Overstatusrollen«, kalder han det. Ham, der mobber og ydmyger dem med understatus. Det var også denne type rolle Thomas Bo Larsen oprindeligt slog igennem med, da han for 26 år tog det faglige kvantespring fra glarmester til skuespiller.
Undervejs i sin karriere har han dog gjort sit for at demonstrere spændvidden af sit talent. Han spillede homoseksuel kok i DR-serien ‘Taxa’ fra 90’erne, førsteelsker i komedien ‘Monas verden’ fra 2001 og for nylig kunne han opleves som den handlekraftige politimand, Mads Justesen, i ‘Bedrag’.
I Viaplays seneste seriesatsning ‘Veni Vidi Vici‘, instrueret af skuespiller og medforfatter Rafael Edholm, kaster Thomas Bo Larsen sig ud i sin mest rendyrkede understatusrolle hidtil som den fallerede filminstruktør Karsten Daugaard, der gennem en række ulyksalige omstændigheder tvinges til at arbejde på svigerfars øko-slagteri. Desperat for at slippe væk siger Karsten ja til sin gamle filmskolekammerats tilbud om at instruere pornofilm for et usandsynligt højt beløb.
Det bliver begyndelsen på et kaotisk dobbeltliv på begge sider af Øresundsbroen, hvor den konfliktsky Karsten forsøger at jonglere et hektisk familieliv og en lynkarriere som art house-pornoinstruktør, uden at de to mødes.
Du spiller ofte roller med et vist bad guy-præg. Hvordan har det denne gang været at spille en mand, der på mange måder er blød og patetisk?
»Det har været fantastisk at gå ind i det univers, for som Rafael (Edholm, red.) og Anders Thomas Jensen har skrevet det, så bliver han ydmyget i hver eneste scene. Jeg har allerede spillet mange roller, hvor det er mig, der ydmyger. ‘Festen’, ‘Jagten’ og alle dem der. Derfor finder jeg det spændende at spille en understatusrolle, fordi jeg i mange år har spillet dem, som havde overstatus.
Serien handler meget om kunstnerens plads i et samfund, hvor kroner og ører bestemmer. Er det en kamp, som du kan genkende fra dit eget liv?
»Jeg ser aldrig mit eget job som kunst på den måde, jeg ser det sgu’ som et håndværk. Jeg røg ind i to spillefilm, lige da jeg kom ud fra skolen, og har haft travlt lige siden. Selvfølgelig har jeg også lavet nogle lortefilm, der ikke har været så gode. Jeg har jo været med i over 60 produktioner. Men så kommer der et nyt projekt. Det sker ikke for Karsten Daugaard i ’Veni Vidi Vici’. Han er gået ud af skolen, og så lavede han den her kortfilm, som måske er god, måske ikke. Det er i hvert fald ikke noget, der falder i publikums smag.
Men jeg bliver også selv nødt til at få smør på brødet. Og så laver jeg ‘Far til Fire’ og så videre, og det er jo penge i kassen.
Den her serie er totalt low budget. Ligesom da vi lavede ‘Festen’ for mange år siden i en sommerferie for sjov. Vi havde fire millioner til at lave en spillefilm, og der var ikke rigtig nogen, som ville røre ved den, fordi den handlede om incest. Og det er jo et tabuemne, incest. Ligesom porno. Og jeg kan godt lide, når man i film går ind og rykker lidt ved vores tabuemner og siger tingene højt«.
Som forberedelse til ‘Bedrag’ var du 14 dage hos Helsingør politi. Hvordan forberedte du dig til rollen som Karsten Daugaard?
»Jeg har forberedt mig på den måde, at der ikke var så meget at forberede. Fordi det handler om en mand, der er i filmbranchen, og det har jeg selv været i 26 året, og så handler det om en mand, som bliver kastet ud i et job, som han ikke bryder sig om, og det kender jeg fra mit eget liv
Jo, jeg spurgte en, der lavede porno for mange år siden, hvad det værste var ved at lave pornofilm. Det kan jeg godt fortælle dig, sagde han: Det er lugten. Forestil dig et rum på ti kvadratmeter med sved og sperm og kusse og så videre. Det er hagen ved branchen: Det stinker af helvede til«.
Du slog jo igennem som den lidt desperate unge mand i 90’erne. Nu er den mand vokset op – og skal måske også finde sig nogle andre typer roller. Har det været svært?
»Nej, jeg synes ikke, det har været svært, men det har været spændende. Jeg lagde ud med ‘Ondt Blod’ da jeg gik ud af skuespillerskolen, hvor jeg skulle spille stjernepsykopat. Så lavede jeg ‘De Største Helte’ bagefter med Thomas Vinterberg, hvor jeg spillede sådan en hustlertype. Der kan man godt sige, at jeg måske blev sat i bås.
Sidenhen er jeg blevet tilbudt rigtigt mange roller, der lå i den samme kategori, men jeg synes selv, at jeg har kunne finde forskellige nuancer frem i alle de her skæve eksistenser. Alle mennesker interesserer mig. Jeg kommer selv fra et hårdt miljø i Værebroparken (betonghetto i Gladsaxe, red.), så det er nok derfor, at jeg har kunne slæbe nogle figurer ind, som ikke rigtigt var i filmbranchen. Men jeg har aldrig følt mig typecastet, for jeg har fx også lavet film som komedien ‘Fukssvansen’, og nogle andre, totalt tossede roller.
Derudover har jeg jo også medvirket i over 100 teaterstykker, hvor jeg har spillet masser af understatusroller. For mig er det på teateret man lærer at lave film. Det er der, at man dummer sig til man kommer på filmen«.
Hvad er det der stadig tænder dig som skuespiller? Er det svært at bevare den passion og energi, som du jo i høj grad slog igennem på?
»Det må helst ikke føles som et arbejde. Lige så snart jeg kan mærke, at det begynder at føles som et arbejde, så tager jeg en pause. For det er sgu’ hårdt at lave film. Jeg har måtte tage fri på et tidspunkt, fordi jeg var lige ved at nå stressgrænsen. Så tog jeg til Indien, hvor jeg kørte rundt på en Royal Enfield-motorcykel, besøgte en ven og bare slappede af.
Jeg har arbejdet mange steder. Jeg er uddannet glarmester, jeg har været samlebåndsarbejder, soldat, men jeg hadede alle de job, ligesom Karsten Daugaard i ’Veni Vidi Vici’ hader sit arbejde på slagteriet. Jeg stod på en samlebåndsfabrik, da jeg var 15 år og tænkte, »Hvis det her bliver resten af mit liv… det kan jeg ikke.«
Men det er der nogle mennesker som kan, og kæmpe respekt til dem, for det er dem, der får hjulene til at køre rundt i samfundet. Jeg er bare lavet til noget andet«.
‘Veni Vidi Vici’ kan ses nu på Viaplay.
Anmeldelse: ‘Veni Vidi Vici’: Nosseløs mand laver porno
Læs også: 10 hurtige til Thomas Bo Larsen: Om karaoke, fastfood og overnaturlige evner