’American Gods’: Americana, mytologi og blodtørst mødes i stærkt imødeset serie
De to afsnit, jeg har fået lov at se af ’American Gods’, indledes med en lille vignet om smeltepotten USA’s blodige fortid. I det første følger vi en lille gruppe vikingers og deres landgang i et ugæstfrit Amerika. For at få vind i sejlene må de give blodofrer til deres Gud Odin i nogle herligt overdrevne, blodige scener. Da de sejler væk, efterlades deres udskårne Odin-totem i sandet, og sådan beskriver disse vignetter, hvordan de gamle guder går i landgang i Amerika.
’American Gods’ er en adaption af Neil Gaimans prisvindende roman fra 2001, en filmatisering som længe var i modvind, men nu mod alle odds nu er landet. Det er endnu en højkonceptuel serie i en stil, som efterhånden er ved at danne skole: Virkeligheden punkteres af overnaturlige sekvenser og i hurtige klip og ekstreme close-ups (en cigaret, der gløder, en låsemekanisme, der åbner) skabes en spænding og en taktil visuel fornemmelse.
Det er stadig lækkert at se på, men efterhånden også lidt trættende. Det er også en serie, der indimellem føles som en lukket fest, hvor man – hvis man ikke har læst Gaimans bog – nok føler, at man ikke kender det hemmelige håndtegn. Med mindre man da ligefrem giver sig til at researche på nettet, som jeg har gjort.
Det, vi ved, efter to afsnit er som følger: I centrum står straffefangen Shadow Moon (mon ikke han blev mobbet som barn), som løslades før tid, da hans kone omkommer i et trafikuheld. På sin rejse hjem til begravelsen møder han den mystiske hustler Mr. Wednesday – i virkeligheden Odin – spillet af Ian McShane (storbandende Al Swearengen i ’Deadwood’), som han, hårdt presset, indvilliger i at arbejde for som altmuligmand og bodyguard.
Han møder samtidig Mad Sweeney (Pablo Schreiber), en irsk leprechaun (en irsk nisse af imponerende høj statur), som han vinder en guldmønt fra i nævekamp. Wednesday rejser gennem USA i bil for at rekruttere folk til sin sag.
Første stop er i Chicago, hvor Peter Stormare i sin bedste halvpsykopatform spiller Chernabog, en østeuropæisk indvandrer fra den gamle verden. I virkeligheden er han en gammel slavisk gud, og det er hans tre søstre også. Over et spil dam, i bedste ’Det syvende segl’-stil, spiller han og Shadow om, hvorvidt han skal hjælpe Wednesday eller dræbe Shadow med sin gamle slagteforhammer, som tørster efter daggrysblod.
Vi ser også den sorte gudinde/dæmon Bilquis, som i et dæmonisk rødt rum opsluger sine elskere – og ikke med munden, hvis du forstår.
Når man læser lidt op på historien (og hvis man selv vil finde ud af, hvordan det hænger samme, kan man springe dette afsnit over), handler det om en magtkamp mellem de gamle amerikanske guder og de nye. De gamle guder er ved at blive fortrængt af amerikanernes dyrkelse af medier, berømmelse, teknologi osv. Og Wednesday/Odin er ved at rekruttere de gamle guder i en forstående kamp med de nye.
Vi møder også et par af de nye guder i de to afsnit, Medie-guden (Gillian Anderson) som fremstår som Lucille Ball fra det gamle 50’er-show ’I Love Lucy’, og teknologi-guden, en ung irriterende internet/social media-fyr. De forundres begge over, hvorfor Odin har valgt Shadow Moon som sin håndlanger.
Der bliver altså introduceret et væld af karakterer og koncepter i bare to afsnit, men serien er ofte ved at miste momentum i plotudviklingen. Bevares, man keder sig ikke ligefrem, serien er både flot, velspillet og med syrede tableauer og gode actionsekvenser, men man savner udvikling og at finde hoved og hale i, hvordan det hele hænger sammen.
På den måde minder serien om AMC’s ’Preacher’, som også virkede super lovende, men aldrig plotmæssigt kom i omdrejninger. Det må man håbe, at ’Preacher’ gør, og vi er gode hænder, for serien er skabt af Bryan Fuller, der stod bag ’Hannibal’ med Mads Mikkelsen, og Michael Green, som har skrevet manus til ’Heroes’ og ’Logan’.
Det er en sælsom blanding af americana og mytologi, som Gaiman, Fuller og Green har strikket sammen til os. Hvis det hele begynder at tage mere form, glæder jeg mig til den videre rejse ind i USA’s mørke hjerte.
Læs også: Det skal du streame i maj: ‘Twin Peaks’, true crime-satsning og Brad Pitt i sjovhedsgear