Netflix har været på alles læber op til årets Cannes-festival, da streamingtjenesten har fået to af sine egenproducerede film indlemmet i hovedkonkurrencen for første gang.
Det har mødt kritik fra store dele af filmbranchen, særligt biograferne, der ikke bryder sig om Netflix’ model, hvor filmene kommer direkte på tjenesten uden om biografleddet. Og Cannes-festivalen har reageret med en opsigtsvækkende regelændring fra næste år, hvor film kun kan blive udtaget, hvis de får fransk biografpremiere senere, hvilket de facto udelukker Netflix fra festivalen.
Der var derfor særlig bevågenhed om verdenspremieren på Netflix’ første Cannes-film, det koreanske geni Bong Joon-hos delvist engelsksprogede ‘Okja’ med Tilda Swinton og Jake Gyllenhaal, der blev vist fredag morgen. Og visningen fik en usædvanlig og halvskandaløs start i Grand Theatre Lumiere.
Det startede, da salen af pressefolk reagerede med både buhråb og klapsalver, da Netflix-logoet tonede frem på lærredet. Der er ellers uhyre sjældent reaktioner, når de pligtskyldige logoer på produktions- og distributionsselskaber vises, før filmen går rigtigt i gang, og når det sker, er det mest en ironisk kommentar til, at de sommetider synes at fortsætte i en uendelighed.
Men den aggressive reaktion på Netflix afspejler en splittet filmverden, hvor nogle hylder Netflix nye måder at gøre tingene på, mens andre mener, at de ødelægger branchens økosystem.
Tilråbene var dog kun begyndelsen. De fortsatte nemlig i stigende decibel til manges store undren og irritation, indtil det gik op for folk, at ‘Okja’ simpelthen var i færd med at blive vist med en femtedel af skærmen tildækket af scenetæppet. Netflix-filmen blev simpelthen projiceret i et forkert format, og der gik hele fem minutter, før lyset blev tændt, og teknisk personel måtte udbedre fejlen.
»De skulle bare lægge den online, så kunne vi alle sammen se den på vores computer«, jokede en englænder bag mig, og selvom filmen efter lidt tid blev sat i gang igen og derfra spillede upåklageligt, var det den værst tænkelige start for Netflix og Cannes-festivalens samarbejde.
Man skulle næsten tro, at der var tale om en aktivistisk aktion (filmen handler blandt andet om aktivistiske dyrerettighedsforkæmpere), men mon ikke der snarere var tale om et uheldigt tilfælde, trods alt?
Det paradoksale er i øvrigt, at ‘Okja’ er en så visuelt slående film, at det vil være synd og skam ikke at opleve den på det store lærred. Mere om det senere!
‘Okja’ lander på Netflix 28. juni.
Læs også: Cannes-highlights dag 2 – Vi har set filmen, der bliver Tarantinos nye yngling