Ellie Gouldings ’Burn’ forbindes ikke umiddelbart med myrekryb, men tekstens »cause we got the fire, fire« i munden på en lillepigestemme akkompagneret af en intensiverede piben og et væld af kryptiske hændelser er med til at gøre traileren til Yorgos Lanthimos’ ’The Killing of a Sacred Deer’ til en stærk foruroligende oplevelse.
’The Lobster’ og ‘Dogtooth’-instruktøren er klar med sin anden engelsksprogede film, og igen er Colin Farrell hans go-to-guy i udforskningen af bizarre, fremmedgørende universer. Den fortæller om en karismatisk kirurg (Colin Farrell), som tager en ung knægt (Barry Keoghan, der var George i ’Dunkirk’) under sine vinger, hvilket får fatale følger for ham og hans kone, spillet af Nicole Kidman, hvis karriere virkelig har genopblomstret de seneste måneder.
Ud fra traileren skulle man næsten tro, at Lanthimos var blevet helt stueren i en genkendelig form for psykologisk horror, men dagene som hovedaktør bag the new weird wave of greek cinema fornægter sig ikke helt. Quirky perversion er stadig i luften og deadpan-leveringer som »surgeon never kills a patient. Anesthesiologist can kill a patient, but a surgeon never can« er også umiskendeligt Lanthimos.
‘The Killing of a Sacred Deer’ delte vandene ved sin premiere på årets Cannes Festival, men vores egen filmredaktør var positivt stemt over for den originale filmskaber, hvis formsprog han sammenlignede med selveste Stanley Kubrick:
»… ’Killing of a Sacred Dear’ er en konstant uforudsigelig, provokerende, meget dyster og dybt twisted affære, som udforsker store temaer som skyld og forældrekærlighed på absurdistisk maner. Filmens lange og langsomme indstillinger slægter Kubrick på, og det er suverænt Lanthimos’ mest stilistisk ambitiøse værk«.
’The Killing of a Sacred Deer’ er sat til dansk premiere den 9. november. Desuden byder den nærmeste fremtid på masser af Lanthimos i form af et for ham atypisk historisk periodedrama, ‘The Favourite’, med Emma Stone og Rachel Weisz samt AMC-serien ‘One Becoming a God in Central Florida’, der skulle være en tilbagevenden til den sorte komedie med Kirsten Dunst i hovedrollen.
Læs også: Cannes-highlights dag 6: Instastjernernes indtog, Colin Farrells deadpankomik og en midtvejsstatus