‘Skamløs’: Ny DR3-serie om unge kvinders seksualitet er et rørende generationsportræt
Til lyden af Cardi B’s ’WAP’præsenterer DR3 den nye dokumentarserie ’Skamløs’ om tre unge kvinder, der kæmper for retten til at ejederes seksualitet. »Fuck jer, det er sex. Værre er det ikke«, siger 24-årige Sofie i introen, hvor vi også møder seriens tre hovedpersoner, der slænger sig i en seng i et neon-lyserødt studie.
’Skamløs’ er DR3’s nyeste bidrag til den offentlige samtale om kvinders seksuelle frigørelse – for som kvinde må man ikke se for kedelig ud, og man må heller ikke klæde sig for udfordrende, som Sofie pointerer, mens hun lægger sit over the top makeup-look med store, fyldige »sut pik-læber«.
Emnet kan meget let føles fortærsket, og selvom jeg er 20 år, kvinde og feminist, får jeg en stærk trang til at sukke på nu ikke igen-måden. For det er desværre uendeligt svært at bidrage til samtalen med nye pointer.
Derfor er det rart, at ’Skamløs’ er mere rapporterende end debatterende. Her har DR3 nemlig sin styrke.
Selvom hver af de tre kvinder fortæller om oplevelser med at stikke ud fra normen, er deres måder at opføre sig og se ud på symptomatiske for den halvdel af generation Z, der er unge voksne nu. Det er Tessa-generationen, der gør feminismen street, når de overtager arven fra Louise Kjølsen, som etablerede 4. bølge-feminismen i Danmark, og hvor der ikke er noget modsætningsforhold mellem botox og kvindekamp.
På den måde virker ’Skamløs’ vildt autentisk, og når den er bedst, fungerer den som et glimrende generationsportræt.
De tre hovedpersoner er enormt likable. Det er svært ikke at smile, når Inger og bedsteveninden Ellen midt i en samtale i bilen bryder ud i ’Say my name’med improviseret arrangement i deres store pelsfrakker og bølgede pagehår.
Netop 20-årige Inger er seriens vigtigste portræt, for hun repræsenterer alle de piger, der har haft lidt for store armbevægelser til de små byer, de er vokset op i.
Højdepunktet er en scene, hvor hun gør sig klar til sin gymnasieklasses gallafest og fortæller om, at hun frygter at finde ud af, hvad hun er blevet nomineret som. »Jeg er virkelig bange for, at jeg bliver årets nøgenbillede. For det var der en, der sagde til mig, at hun ville synes, jeg var«, siger hun og putter lim på sine falske øjenvipper. Selvom Inger gerne påberåber sig retten til at være sammen med dem, hun har lyst til, åbner nomineringerne i klassen alligevel for en barnlig sårbarhed, der stadig ligger og lurer.
Den mere modne Sofie har fuldstændig tjek på sit image og taler velovervejet og velargumenteret. Vi følger hende, mens hun lancerer sin profil på den omdiskuterede pornoplatform Only Fans, og hun formår faktisk at nuancere debatten ved lige efter bogen at tale om både det fede og det komplicerede. Til tider kommer Sofie dog til at fremstå mere som en figur end et menneske – selv med tømmermænd og uglet hår virker det ikke, som om vi kommer helt ind.
Sporet med den sidste kvinde, den sprudlende 19-årige Asmita, fremstår desværre temmelig sløret og som det svageste af de tre. Selvom det ikke er svært at forstå, hvorfor casterne er faldet for hende – hun er drønkarismatisk med sin charmerende bramfrihed – er vinklen uklar, og jeg husker ikke meget andet af hendes historie end et par gode råd til, hvordan man scorer.
Og så vil jeg også gerne lige benytte lejligheden til én gang for alle at bede DR3 om at finde på et andet æstetisk udtryk end den flimrende, neon ’Team Hurricane’-beslægtede skabelon til pixelerede Snapchat-videoer. Der må være andre måder at indikere, at dokumentaren henvender sig til unge.
Alt i alt er ’Skamløs’ dog en rørende lille dokumentarserie, der giver en stemme til en gruppe kvinder, man kun kan unde mere taletid.
Kort sagt:
Med ’Skamløs’ tegner DR3 et fint generationsportræt af de unge kvinder, der stadig kæmper for deres seksuelle frihed i 2021.