’2 døgn: Frit Land’: Stortalent er utrolig som spirende gangster i medrivende prequel-serie
Én af de store, danske serieoplevelser sidste år var Oscar Giese, Simon Weil og Nicolai Achtons hæsblæsende ’2 døgn’.
Serien om de to fætre Otto og Christians hektiske debut som kriminelle i den vestegnske underverden var spændende, hårdkogt og til tider en smule rørende.
Nu er der landet en opfølger, som har fået undertitlen ’Frit Land’, og skønt de fleste fans af 1’eren uden tvivl havde slugt endnu et eventyr med fætrene råt, har denne prequel med stortalentet Sebastian Bull Sarning i spidsen som up and coming-gangsteren Nicki Nørrebro lige så meget at byde på.
I ’Frit Land’ følger vi Nicki tre år før begivenhederne i ’2 døgn’. Her er han langt fra den splittergale håndlanger til den frygtindgydende rockerboss Jos (Morten Poulsen), som vi lærte at kende ham som i første sæson. Tværtimod er han en kejtet medløber, der er nederst i hierarkiet i det københavnske bandemiljø, hvor han må se sig reduceret til stikirenddreng og toiletskrubber for de store drenge.
Nickis loyalitet og bidende ønske om respekt og broderlig kærlighed gør, at han klarer ydmygelserne uden brok, men samtidig bliver han udnyttet og gjort grin med af bandens topfolk. Blandt andet har bandens leder, Lund (Niklas Herskind), ikke meget til overs for Nicki.
Samtidig kniber det med at invitere den smukke tjener Xenia (Alba August) ud, som han har et godt øje til, og på hjemmefronten må han tage sig af sin bror Jacob (Morten Deleuran), der har Down’s Syndrom, eftersom hans velhavende far hverken har tid eller viser synderlig interesse for sine to sønner.
Men da et af de ældste bandemedlemmer, Markus (Gustav Dyekjær Giese), bliver løsladt fra fængslet, tager han og kammeraten Simon (Christopher Læssø) Nicki under deres vinger, hvilket hurtigt forandrer Nickis verden. Pludselig får han både respekt, selvtillid og penge, men i samme åndedrag står han overfor nogle barske dilemmaer, der bliver skelsættende for hans fremtidige rolle i den kriminelle underverden.
Med ’2 døgn: Frit Land’ bygger forfatter Oscar Giese og instruktør Nicolai Achton flot videre på den autentiske underverden og det vedkommende persongalleri (der er ganske vist kommet en del nye til i anden ombæring), som vi stiftede bekendtskab med i ’2 døgn’.
Makkerparret holder fast i en delvist empatisk og hårdkogt skildring af det københavnske undergrundsmiljø. Der er dog skruet en anelse ned for neonfarverne og inspirationen fra Safdie-brødrenes film, hvilket er en styrke, da det giver ’Frit Land’ plads til at sætte sin egen stemning og tone.
Eksempelvis er Carl Emil Petersen og Anders Trentemøllers nyfortolkning af Ulige Numres ’Frit land’ en øjeblikkeligt genkendelig og sørgmodig åbningssekvens til serien – på samme måde som Jamaikas ’Buffalo Soldier’ var for ’2 døgn’.
Giese og Achton ryster ikke på hånden, når de viser, hvor let det er for vrede, rodløse unge mænd, at lade sig fortrylle af bandemiljøets knugende kammeratskab, der kan blive til et blodigt fjendskab på nul komma fem.
Splittelsen fanges perfekt i Nickis karakter – godt hjulpet på vej af Sebastian Bull Sarnings fantastiske kraftpræstation. Nicki kommer fra et rigt liebhaverkvarter med en far, der er konsekvent fraværende, og en mor, der døde under tragiske omstændigheder. Det gør, at Jacob er hans eneste anker og ven, og i nogle ømme scener ser vi ham kærligt tage sig af sin bror.
Det giver derfor mening, at han reagerer så kraftigt på den opmærksomhed og respekt, som Markus tildeler ham, og man kan ikke undgå, uagtet det monster han er forvandlet til i ’2 døgn’, at føle for ham.
Meget af æren tilfalder naturligvis Giese og Achton, men man må også bare lette på hatten over for Bull Sarning, der spænder vidt og bredt i rollen som Nicki, hvor han ubesværet demonstrerer sit imponerende talent.
Brormand til Oscar Giese, Gustav Dyekjær Giese, er også et fornemt valg til rollen som Markus og er vel tilbage på en form for hjemmebane, eftersom han fik sit gennembrud som hovedrollen i Michael Noers ’Nordvest’ – en af de åbenlyse inspirationskilder.
Til gengæld bliver det en anelse for tåkrummende, når Christopher Læssø giver en halvhjertet og karikeret imitation på Joe Pescis Tommy DeVito fra ’Goodfellas’ i en scene, der bliver mere tyveri end Scorsese-homage.
Man kan desuden håbe, at det smalle format bliver udvidet til næste omgang i ’2 døgn’-universet, da fire afsnit er lige i underkanten. Nogle af de øvrige karakterer ender med at blive lidt for kødfattige, mens man sagtens kunne have brugt længere tid i selskab med Nicki og Markus.
Kort sagt:
Med en uforlignelig Sebastian Bull Sarning i front er ’2 døgn: Frit Land’ en hæsblæsende (og lidt for kort) tilføjelse til Oscar Giese og Nicolai Achtons gennemførte krimiunivers.