På fredag rammer den gule feber Danmark, når verdens bedste cykelryttere suser over de danske veje på årets tre første etaper af Tour de France.
Fredag gælder det enkeltstarten i København, før feltet skal videre fra Roskilde mod Nyborg på dag 2 og Vejle mod Sønderborg på dag 3.
Og hvorfor ikke varme op under cykelstemningen med nogle af de glimrende film, der er lavet om den udholdenhedskrævende sport?
Cykling er måske ikke den mest velbeskrevne idrætsgren på film, men både i dokumentar og fiktion har vi alligevel gennem årene fået en række titler, det er værd at se og gense, og som heldigvis er tilgængelige på streamingtjenesterne.
Her anbefaler vi nogle af dem:
Den skånselsløse: ’The Program’
Mange sportsfilm dyrker udøverne som nærmest mytiske skikkelser og hylder deres triumfer, men Stephen Frears fiktionsfilm gør det modsatte: Den skildrer den syvdobbelte Tour de France-vinder og dopingmisbruger Lance Armstrong fra alle hans værste sider.
Man kan mene, at det bliver for meget af det dårlige, men det er alligevel en interessant og medrivende skildring, optrevlet af en irsk sportsjournalist spillet af Chris O’Dowd, særligt hvis man fulgte Armstrong tæt i løbet af både op- og nedturen. Og Ben Foster i hovedrollen er slet og ret fantastisk.
Også dokumentarfilmen ’Stop at Nothing’ om Lance Armstrong kan anbefales, men den er lige nu ikke tilgængelig på dansk streaming.
Kan ses på HBO Max, Filmstriben, Blockbuster, YouTube Movies m.fl.
Den skræmmende: ’Icarus’
Apropos doping: Bryan Fogel kommer i sin Oscar-nominerede dokumentarfilm i kontakt med chefen for Ruslands antidoping-laboratorie, videnskabsmanden Grigory Rodchenkov. Rodchenkov hjælper Fogel med en plan, så han kan vinde et amatørcykelløb uden at blive taget i dopingkontrollen, og som de lærer hinanden at kende, står det klart, at man godt kan tage »anti« ud af det officielle russiske program, Rodchenkov står i spidsen for.
’Icarus’ er en rustjebanetur af afsløringer, et skræmmende indblik i cykelsportens skyggesider og russisk præstationskultur – og et godt eksempel på, hvordan dokumentarfilm med et instruktøren som agent provocateur kan skabe utrolige resultater.
Kan ses på Netflix
Den af Jørgen Leth: ’En forårsdag i helvede’
For mange danskere er cykelsport uløseligt forbundet til Jørgen Leths kommentatorstemme og hans originalt poetiske take på løbet og dets heltefigurer.
Kimen til denne tilgang blev ikke mindst lagt i et af Leths hovedværker som instruktør, dokumentarfilmen ’En forårsdag i helvede’ om klassikeren Paris-Roubaix. På én måde en nøgtern fremstilling af endagsløbets udvikling, på en anden måde et skoledannende stilistisk nybrud med Leths særlige blik for løbets dramaturgi og roller.
Kan ses på Filmstriben
Den empatiske: ’Moon Rider’
Jørgen Leth er dog ikke den eneste danske instruktør med forkærlighed for cykelløb, og i nyere tid har dansk-svenske Daniel Dencik opdateret den danske cykelsportsfilmgenre med flere glimrende titler.
Hovedværket er ’Moon Rider’ om den unge cykelrytter Rasmus Quaade, der drømmer om at blive professionel. Her får vi en sjældent stærk fornemmelse for, hvad det kræver at nå til tops i den udmagrende sport. Stilistisk er filmen vanvittigt medrivende, ikke mindst takket være et kamera i Quaades hjelm, og så er det en klar styrke, at rytteren er mere reflekteret end de fleste elitesportsudøvere.
Siden har Dencik lavet filmene ’Kaptajnens skygge’ om Christopher Juul Jensen og ’Forsvindingsnummeret’ om Matti Breschel, der i den grad også kan anbefales, men desværre ikke kan streames for øjeblikket.
Kan ses på Filmstriben, Blockbuster og iTunes
Den klassiske: ’Breaking Away’
En af de første store fiktionscykelfilm af betydning er Peter Yates’ ’Breaking Away’, der var nomineret til fem Oscars og vandt én (for manuskript) i 1979. Filmen følger en gruppe rodløse arbejderklasseunge i tomrummet efter highschool, hvoraf Dave er besat af italiensk kultur, ikke mindst landets cykelhold.
Så da et professionelt italiensk hold kommer til byen for at køre et løb, vil han selvfølgelig konkurrere med dem, og det viser sig, at hans talent fint kan stå mål med de italienske ryttere.
Yates havde forinden skabt et nybrud for bilfilmen med ’Bullit’, og det lå i kortene, at han nu skulle gøre det samme for cykling. Filmen fik ikke i nærheden af samme succes, men den skildrer løbene dynamisk og filmisk, så man har hjertet i halsen, særligt i den intense slutsekvens.
Kan ses på Blockbuster, iTunes og Google Play
De børnevenlige: ’Trillingerne fra Belleville’ + ’Luca’
Cykling kan også gøres levende i familievenlig regi, som vi ser i disse to perler, man også sagtens kan finde fornøjelse i uden børn.
Sylvain Chomets franske ’Trillingerne fra Belleville’ blev fortjent Oscar-nomineret for sin fine historie om en bedstemor, der skal redde sit Tour de France-debuterende barnebarn fra en fransk gangsterbande. Barnebarnet hedder selvfølgelig Champion!
I Pixars ikke mindre charmerende ’Luca’ skal to børn – hvoraf det ene er et fiskemonster forklædt som menneske – konkurrere i en triatlon i en lille by, hvor særligt cykelsekvensen giver udfordringer.
Begge film er opfindsomme animationsbud på hæsblæsende væddeløb på jernhingsten.
’Trillingerne fra Belleville’ kan ses på Filmstriben. ’Luca’ kan ses på Disney+.
Den skæve: ‘The Climb’
Vi kan ikke alle være professionelle tour-ryttere, og i Michael Angel Corvino og Kyle Marvins roste indiefilm er det to helt almindelige mænd, der kæmper sig over bjergene. Filmen starter med en syv minutter lang sekvens op ad en stejl fransk stigning, hvor vennerne mundhugges og konkurrerer, så man klukler hele vejen igennem.
Derfra er filmen mere venskabs- og kærlighedskomedie end cykelfilm, men den tohjulede er et genkommende motiv og skaber en skæv og sjov tone for den underspillede film. Cykelgenrens ’Sideways’, måske.
Kan ses på Viaplay og Blockbuster