Her på det seneste, har fans måtte vinke farvel til en række Netflix-serier tidligere end håbet.
Både den internationalt anlagte hjernevrider ‘1899’ fra ‘Dark’-skaberne, ‘Inside Job’ og ‘Warrior Nun’ fik kniven til stor utilfredshed for deres seere. Sidstnævnte affødte en viral kampagne med håb om at få streaminggiganten til at skifte mening.
Dog er der ikke meget at beklage fra Netflix-cheferne Ted Sarandos og Greg Peters, der understreger en meget basal kommerciel pointe og siger, at de »aldrig har droppet et populært show«.
For Netflix’ vedkommende er succes for deres indhold et spørgsmål om, at investeringen skal matche publikums størrelse.
»Mange af de her serier havde gode intentioner, men taler til et meget lille publikum med et meget stort budget«, fortæller Sarandos i et interview med Bloomberg Screentime Newsletter, hvor han videre forklarer:
»Nøglen ligger i at være i stand til at tale til et lille publikum på et lille budget og et stort publikum på et stort budget. Hvis du kan gøre det godt, kan du gøre det for evigt«, lyder det fra Sarandos.
I samme interview blev det koreanske breakout-hit ‘Squid Game’ fremhævet som det ultimative forbillede – en serie der nærmest helt uden markedsføring blev et kæmpe seerhit.
»Vi er kun lige kommet i gang med ikke at gøre ‘Squid Game’ til en usædvanlig ting, men praktisk talt, noget der sker hver uge«, lyder det fra Greg Peters.
Diskussionen omkring Netflix’ satsninger taler alt sammen ind i afgørende ændring i streamingtjenestens selvbillede, udfordringer og valg af indhold. Her herskede en udbredt idé om, at tjenesten skulle gå HBO i bedene med kvalitetsindhold.
I dag beskriver Sarandos i samme interview tjenestens strategi for indhold som »lige dele HBO, AMC, FX, The Food Network, HGTV og Comedy Central«, hvor det er tydeligt, at der bliver satset på at konkurrere på en meget bredere palet af indhold.