En 15 år gammel pandemi i ‘World of Warcraft’ minder skræmmende meget om coronavirus

En 15 år gammel pandemi i ‘World of Warcraft’ minder skræmmende meget om coronavirus

Er du hærdet ‘World of Warcraft’-spiller, kender du måske historien om en mystisk pandemi, der ramte spillet tilbage i 2005.

Er du derimod ikke bekendt med spillet, er det bare om at følge godt med i Twitter-brugeren Jen Keanes opsamling om en pandemi, der ved en fejl hærgede ‘World of Warcraft’-universet.

For selvom man ikke lige umiddelbart skulle tro det, kan den lære os noget om den coronapandemi, vi lever med lige nu.

Pandemien startede som en teknisk fejl i spillet, hvor en boss kunne inficere spillere med angrebet Corrupted Blood. Dette var dog kun forbeholdt selve bosskampen og inden for et afgrænset område.

Problemet var bare, at den tekniske fejl ikke inddæmmede Corrupted Blood. I stedet kunne spillernes kæledyr bære smitten med uden for området, lidt ligesom en flagermus, der ender på et kinesisk marked.

Da smitten først var ude i ‘World of Warcraft’-universet, gik det hurtigt. Figurer i spillet, som ikke var styret af spillere (Non-Playable Characters, også kendt som NPC), kunne også blive smittet, men udviste ikke symptomer.

Da pandemien blev et kendt problem i spillet, begyndte spillerne at udvise adfærd, som vi kender det fra samfundet i dag. Nogle var forsigtige og prøvede at undgå spredning af smitten, imens andre var fuldstændig ligeglade.

Selvom der blev indført en frivillig karantæne i ‘World of Warcraft’, blev det så slemt, at udvalgte servere blev nulstillet, imens flere opdateringer prøvede at fikse smittespredningen.

Som Jen Keane bemærker, er det ikke første gang, at pandemien i ‘World of Warcraft’ omtales. The Washington Post skrev sidste forår om, hvordan spil-pandemien faktisk kan hjælpe i forskningen af coronavirus.

Sponsoreret indhold

Gå ikke glip af