Sex, kunst og politik: Fem højdepunkter fra Raf Simons første Calvin Klein-show

I går aftes blev spændingen endelig udløst, da Simons viste sin første CK-kollektion. Og det lader til at være et perfekt match.

Forventningerne til Raf Simons’ første Calvin Klein-kollektion har været enorme, siden han overtog den kreative styring af det amerikanske brand i august sidste år. Men lige så enorme som forventningerne har været, lige så meget hemmelighedskræmmeri har der været omkring den belgiske designers vision for brandet.

Med undtagelse af Millie Bobby Brown i front for ‘Calvin Klein by Appointment’ og ‘American Classics’-kampagnen (primært bestående af undertøj, denim og kunst), har Simons designs sågar været hemmeligholdt for mange Calvin Klein-ansatte, skriver New York Times.

Men da første model i aftes entrerede catwalken i Calvin Kleins egne lokaler i New York, kunne spændingen langt om længe udløses.

Og det helt store spørgsmål, der både før og efter showet rejser sig, er: Kan Raf Simons genoplive Calvin Klein? Selv om det nok er for tidligt at spå om, kan meget tyde på, at en revitalisering er under opsejling. I hvert fald imponerede Simons med sin første kollektion, som både bød på politiske statements, diversitet, en hyldest til Amerika, CK-arven og kunsten.

Vi har samlet de fem vigtigste højdepunkter fra showet.

calvinklein_aw17-3

1. Et godt match

Meget tyder på, at Raf Simons og Calvin Klein bliver noget nær det perfekte match. Det amerikanske brand er kendt for minimalisme. Det samme er Simons’ æstetik – også selv om han ikke vil sættes i bås som minimalist, og hans eget brand ofte stikker ud fra den kategorisering.

Ikke desto mindre bød kollektionen hovedsagligt på rene linjer og mange anvendelige items, men det hele blev krydret med en forfriskende kant, fine silhuetter og en farvepalet, der var noget mere legende end den, der normalt kendetegner CK-kollektioner.

Det var også en parade af amerikanisme og en skildring af den forskellighed, som præger landet. Det skulle ikke bare handle om »en æra, en ting eller et look«, som der stod i det officielle presseskriv.

calvinklein_aw17-5

Showet blev åbnet med et look i rødt, hvidt og blåt (hvad ellers med sådan et tema?), og herefter var der både western-referencer, suiting, vintage-inspireret quilting, workwear, parkaer med subtile grafiske detaljer og en snært af fetischisme med plastik og læder. Men trods forskelligheden i referencerne blev det hele bundet sammen af kollektionens narrativ og skarpe æstetiske retning.

Derudover sendte Simons også næsten identiske herre- og kvindelooks ned af catwalken – dog uden det blev androgynt og for alvor udfordrede kønsidentifikationerne.

calvinklein_aw17-6

2. Denim-looks som hyldest til Calvin Klein-arven

Skal man udpege én ting, som i særdeleshed karakteriserer både Amerika og Calvin Klein-brandet, er det denim. Den historik greb Raf Simons med to stærke denim-looks, som havde helt tydelige referencer til 80’erne i både æstetik, pasform og særligt med patchet på bagsiden af denim-jakkerne, som symboliserede den måske mest ikoniske CK-kampagne nogensinde: Brooke Shields i Calvins.

calvinklein_aw17-7

3. Politik, diversitet og en hilsen til Trump

Med invitationen til showet fulgte et hvidt bandana, der symboliserer kampagnen #tiedtogether, som er startet af mediet Business of Fashion, sammen med teksten: ‘Sammenhold. Inklusion. Håb og accept’.

På den måde reagerede Raf Simons på det ustabile poltiske klima i USA. Og designerens politiske ståsted kom også hurtigt til udtryk i både den store diversitet på catwalken, kollektionens æstetiske tema (hyldesten til Amerikas forskellighed) og ikke mindst med tonerne fra David Bowies ‘This Is Not America’, som strømmede ud af højtalerne, der utvivlsomt skal anses som en stikpille til Trump.

Og for lige at vende tilbage til modellerne, var det et kløgtigt valg for showets mangfoldighed, at castet hverken bestod af SoMe-stjerner, hypede modeller med utallige følgere eller andre kendisser, hvilket ellers ofte har været tilfældet i særligt CK’s #mycalvins kampagner de seneste år. Fokus var på Simons og tøjet.

calvinklein_aw17-4

4. Kunstnerisk installation fra Sterling Ruby

Raf Simons’ passion for kunst er ofte kommet til udtryk, når han har designet i eget navn. Designerens aktuelle SS17-kollektion bygger på Robert Mapplethorpes erotiske fotografier, og tidligere har han også skabt en kollektion sammen med sin gode ven, Sterling Ruby.

Og netop Ruby skabte en imponerende kunstnerisk installation til showlokationen bestående af frynser, amerikanske flag og spande hængende fra loftet. En installation som samtidig bliver den første af tre i Calvin Klein-regi.

Her skulle der være et Instagram-opslag, men du kan ikke se detDet er ikke tilgængeligt, da det kan indeholde cookies, som du har fravalgt i dine indstillinger.

Også hos Calvin Klein, har Simons altså intentioner om at forene kunsten med moden i sin kreative vision, hvilket også allerede er kommet til udtryk i ‘American Classics’-kampagnen, som er skudt omkring kunstværker fra Andy Warhol, Richard Prince og Sterling Ruby.

calvinklein_aw17

5. Sex spiller stadig en rolle hos det nye Calvin Klein

Det sexede element har altid haft en væsentlig rolle hos Calvin Klein, og selv om det allerede er blevet påpeget, at Raf Simons ikke vil gribe den bold, så viste kollektionen, at den belgiske designer altså også formår at inkorporere det sexede aspekt i CK-universet. Bare på sin helt egen måde. Både mænd og kvinder var således klædt i gennemsigtige overdele.

Se hele kollektionen hos Vogue.

Læs også: Det vil være en sejr for herremoden, hvis Raf Simons overtager styringen af Calvin Klein

calvinklein_aw17-2

Sponsoreret indhold

Gå ikke glip af