The Killers
Det var lidt af et gennembrud, amerikanske The Killers fik tilbage i 2004 med millionsællerten ‘Hot Fuss’. Gruppens evne til med afsæt i især 80’ernes formørkede britisk new wave scene at skrive næsten leflende, radiovenlige popsange var på det album ubestridelig, om end tyngden ikke altid var lige imponerende.
Opfølgeren ‘Sam’s Town’ bringer gode nyheder. I hvert fald til de, der lige savnede lidt mere modspil og personlighed på debuten. Bandet producerer stadig bredt appellerende sange, som singlen ‘When You Were Young’, men det nye album fægter ikke på samme måde som forgængeren med armene for at påkalde sig lytterens opmærksomhed. Og selvom det faktum måske umiddelbart vil skuffe nogle, er der kommet et bedre album ud af anstrengelserne.
Balancen mellem tyngde og appel er ganske enkelt bedre afstemt. Det resulterer i højdepunkter som den dejligt teatralske heltesang ‘Bling (Confession of a King)’ og ‘Uncle Jonny’ med et mudret, monotont guitarriff og cool basgang, der skaber en ildevarslende stemning.
The Killers rammer ikke plet hver gang.’For Reasons Unknown’ står hurtigt tilbage som et tyndslidt omkvæd og ikke meget andet. Men som helhed fremstår dette album, og i særdeleshed forsanger Brandon Flowers, mere selvsikre, opfindsomme og frigjorte fra den formel, der lidt for hyppigt blev lagt ned over debuten. Det klæder The Killers og ‘Sam’s Town’, der er et mere modent og personligt album end ‘Hot Fuss’.