DJ Shadow & Cut Chemist – stort opslået skuffelse
Da DJ Shadow og Cut Chemist i 1999 præsenterede deres ‘Brainfreeze’-show og omformede det klassiske, fest-designede dj-set til en kunstnerisk lydudforskning, gav det genlyd i gaderne. Deres nye forestilling blev præsenteret af DJ Shadow i et nærmest pseudovidenskabeligt oplæg, inden en pædagogisk film med en selvironisk, humoristisk tone i 50’er-stil forklarede showets præmisser: Kun originale 7″-singler, ingen snyd med særproducerede indspilninger, og kameraer til at dokumentere autenticiteten.
Det kunne de ikke holde. De spillede dog kun syv-tommere showet igennem, men der var næppe brug for de 8 drejeborde på scenen. Meget af tiden spillede de nemlig deciderede numre med lidt scratch eller effekter indover, mens de sjældent flettede deres eklektiske mix af funk, soul, samba, electro, metal og psykedelisk rock sammen til sindsudvidende lydbomber. Videokameraerne blev også tit afbrudt af visuals, der var en lang hyldest til syv-tommeren som musikmedie – med blandt andet en iPod-laserskydende jukebox-robot – så det var svært at gennemskue, om de snød alligevel.
Deres pløjen gennem klassiske samples fra hiphop-historien i nye omgivelser – lige fra Sugarhill Gangs ‘Apache’ til Dizzee Rascals ‘Fix Up, Look Sharp’ – var mere omfangsrig, end jeg har hiphopkulturel kapital til at placere, men det skaber jo ikke store musikalske oplevelser i sig selv. Ved at bryde præmisserne svigtede de også potentialet for at skabe dem.