Balkan Beat Box – fest i smeltedigelen
Få bands kan påstå at være originale med overbevisning i stemmen. Balkan Beat Box, og deres smeltedigel af balkan, dancehall, electro, hip-hop, klezmer og man kunne blive ved, er en undtagelse. De synes at være bevidst om, at den eneste måde at skabe et halvvejs unikt produkt på, er ved at stjæle med hænder og fødder fra alle verdenshjørner og derefter klippeklistre løs. Fredag nat var de klar til at lægge Pumpehuset ned og sprænge den forsimplende betegnelse ’verdensmusik’ i stumper og stykker, hvis ikke for stedse så i hvert fald i halvanden time.
I rapperen og perkussionisten Tomer Yosef har BBB en yderst effektiv indpisker, der uden leflen eller overgear fik publikum til at danse, hoppe, klappe og i enkelte tilfælde ryste armene i vejret som Tevye the Milkman. At det nærmest var umuligt ikke at støde ind i dunstende, drivvåde mennesker i en ikke opfyldt sal siger lidt om Yosefs hype skills. Som rapper glider han ubesværet frem og tilbage mellem engelsk, hebraisk og spansk, mens flowet især afslørede dancehall-inspirationen på ’Hermetico’.
BBB havde nok tiltro til deres bagkatalog til at levere deres hidtil største hit ’Bulgarian Chicks’ tidligt i settet, og heldigvis satte det ikke en dæmper på resten af aftenen. ’Digital Monkey’ begyndte som et søvnigt, vuggende hip-hop nummer for derefter at slå over i et hektisk tempo så guitarist Ron Bunker fik lejlighed til at vise sit sikre tag på speedy spaghetti western, mens den instrumentale ’Kabulectro’ præsenterede det perfekte møde mellem balkan blæsere og arabiske strygere. Dog fik man også den fæle, alt for elementære ’Political Fuck’ og ’Suki Muki’, der mærkeligt nok lød som noget Hampenberg kunne have stået for, hvis ellers de stadig eksisterer – enkelte svipsere i løbet af en aften der gentagne gange gik op i højere hypnotisk enhed.