1. Bisse ‘Lidt mere og jeg brækker mig’
I denne uge fuldendte Bisse sin blodtrilogi med det velsmagende ‘Happy Meal’-album (hans fjerde indenfor bare ét år), og på førstesinglen har manden bag,Thorbjørn Radisch Bredkjær, fået nok. Der filosoferes poetisk over en verden af kvalmende overflod og konstant fremskridt, alt imens en tordnende bas sætter en fed streg under det samfundskritiske budskab.
2. Miguel ‘waves’ (Tame Impala remix)
Indrømmet – Kevin Parker kan ikke rigtigt træde forkert i øjeblikket. Men der alligevel noget uhørt fornemt over Tame Impalas remix af lumre Miguels ‘waves’, der her har fået sig en mere drømmende psych-form end originalen fra sidste års ‘Wildheart’. Skulle Miguel og Tame Impala nogensinde kaste sig ud i et regulært samarbejde kvitterer vi i hvert fald med en udstrakt tommelfinger.
3. Nao ‘Fool to Love’
»I was a fool to love you«, lyder det over elektroniske trommer og smældfede baslinjer, men hos Nao er break-up-sangen ikke tårevædet, men pakket med samme selvstændighed og frigørelse, som prægede FKA Twigs’ ‘LP1’-album. Og et usvigeligt stærkt omkvæd, ej at forglemme. Vi mente det, da vi i starten af året kårede London-sangerinden til en af årets mest lovende artister. Et debutalbum skulle være på vej i løbet af 2016.
4. Baauer feat. Pusha T & Future ‘Kung Fu’
Fire år efter ‘Harlem Shake’ er Baauer nu på vej med debutalbummet ‘Aa’ (ude 18. marts), og på den mægtige banger ‘Kung Fu’ får produceren besøg af hele to sværvægtere. Baaurs trappede beat, Futures piskende hook og Pusha T’s glohede rim om alt fra narko til Macklemore – what’s not to like?
5. Soleima ‘Once Was’
Er »do you really want me«-linjen en let skjult homage til denne Robyn-klassiker? Måske, måske ikke, men der ligger også noget i Sarah Mariegaards uskyldige stemmeføring, som kan relateres til starten af den svenske sangerindes popkarriere. ‘Once Was’ er endnu et friskt skud fra den danske sangerinde, som igen leger med hiphop- og r’n’b-virkemidler med den største selvfølgelighed.
6. Azealia Banks ‘The Big Big Beat’
Hiphop og klubmusik er fjerne slægtninge, og alt for ofte ender kombinationen i noget, som skulle have været henholdt til én genre frem for to. Det retro-flimrende beat under Azealia Banks’ ‘The Big Big Beat’ virker dog som skræddersyet til rapperens (stadig) stilsikre flow. Og så vækker beatet samtidig en ny side af hende – når omkvædet træder ind, bliver nummeret omdannet til et klubklart house-track, der både rykker og lyder fandens melodisk. Er der her begyndelsen på en ny æra for Banks?
7. Joey Bada$$ ‘Ready’
Det er ikke alle, der kan slippe af sted med det, men når formlen ‘barsk rapper x melankolsk beat’ går op, sker der noget med hiphoppen. Den får lidt flere facetter. Beatet er sådan set tungt nok, men Statik Selektahs flimrende synths og små keyboard-melodier giver et afdæmpet modspil til Bada$$, som virkelig fungerer.
8. Let’s Eat Grandma ‘Sink’
Britiske Let’s Eat Grandma består af Rosa og Jenny – henholdvis 16 og 17 år gamle – og det er svært ikke at falde for den unge duos sødmefulde r’n’b-stemmer og let psykedeliske poplyd. ‘Sink’ er næsten børne-naiv, hvilket dog fremstår som resultatet af et bevidst valg om at skære al unødvendigt fedt fra og udelukkende lade de lette synthtemaer og bedårende vokaler tale for sig selv.
Følg Soundvenues Top Tracks-playliste i Spotify HER.