Spot Festival: Karl William viste en ny, poppet stil med (næsten) udelukkende nye numre
Meget er sket med Karl William, siden han debuterede med sin sørgmodige, midnatstunge r’n’b på sine første ep’er. Hvor sidste års debutalbum ’Placebo’ var en mindre røgsløret affære end tidligere, var den samling af syv-otte dugfriske sange, Karl William havde med sig i Musikhusets Store Sal, mere direkte poppede end nogensinde før.
Med sig på scenen havde han et fem mand højt band, der koncerten igennem sørgede for en solid bund til den unge crooners kompetente vokal. Væk var, stort set, de døsige, elektroniske produktioner, og i stedet var de nye numre kendetegnet ved en fængende, næsten 90’er-poppet lyd med ømme keyboardtoner og smæk på livetrommer og drumpads, der blev suppleret af længselsfulde guitarakkorder og trompet, som kendetegnede Karl Williams tidlige, mere melankolske lyd.
Lidt af denne eftertænksomme melankoli kunne man godt efterlyse i de nye, mere upbeat og poppede numre, som til tider næsten kammede over i for pæn og smagfuld vellyd. Den nye ’Milliard sekunder’ skilte sig godt ud med en dyster, knap så kæk, r’n’b-lyd, der klædte Williams virkelig solide livevokal, ligesom et andet nyt nummer, ’Alt er fint’, fungerede glimrende med tunge elektroniske trommer og et solidt omkvæd.
»Fungerer de fint nok, de nye numre, er det OK? «, spurgte Karl William ydmygt den tætpakkede musiksal, der prompte kvitterede med lange bifald og fællesdans, da bandet spillede en udvidet version af ’Placebo’, i øvrigt eneste ’gamle’ nummer på setlisten. På en kommende udgivelse bliver det spændende at se, hvor udtrykket bærer Karl William hen – Spot-koncertens splinternye numre vakte i hvert fald nysgerrigheden.
Læs også: Spot Festival: De ni bedste koncerter vi så fredag