Roskilde Festival: Schoolboy Q underviste i sit æteriske trap-cirkus
»What’s up, Copenhageeen?«, lød det fra den permanent hattebærende rapper blot to sange inde i setlisten – oven i købet efter at han havde ladet vente på sig. Umiddelbart ikke den bedste måde at indlede en koncert på Roskilde Festival, men publikum var ualmindeligt tilgivende efter Q’s stofinducerede intro med bangeren ’Gangsta’.
I bedste Schoolboy-manér flettede han nogle linjer ind om sit indrømmede overforbrug af den forbudte urt (der dog ikke så ud til at påvirke ham synderligt på scenen), inden han drev festen videre uden at se sig tilbage. Først med A$AP Rocky-samarbejdet ’Hands on the Wheel’ bragende ud fra podiet. Q var kun bakket op ad sin dj, men det moderne hiphop-setup fungerede hele vejen.
Engageret og storsvedende gadedrengehoppede han rundt på scenen mellem tracks og blev mødt af publikums store begejstring, der affødte flere »Schoolboy«-chants og klapsalver. Hans patenterede lyd, der bevæger sig mellem barsk gangstarap og udsyrede livsfortællinger, blev varmt modtaget, ligesom han selv så ud til at være mere end tilfreds. Nonchalant fyrede han riffelfagter af i takt med beatet og dansede rundt i sin egen verden.
Flows og rim blev mestendels stramt tøjlet med få fuck-ups hist og pist. Og det var tydeligt, at han havde luret, hvad folk ville have, nemlig de stærkeste hits, som både talte label-kammeraten Kendrick Lamars ’m.A.A.d.City’ og Kanye West-kollaborationen ’That Part’ fra det kommende album, ’Blank Face’.
Slutteligt sad han triumferende på scenen og skulede ud over det begejstrede menneskehav til højlydt jubel. Han vidste godt, hvad klokken havde slået.
Se hele vores dækning af Roskilde Festival HER.