De 10 vigtigste hiphopproducere i Danmark lige nu

Dansk hiphop har det godt for tiden. I øjeblikket føles det som om, at det ene navn efter det andet stikker hovedet frem med et spændende nyt udtryk. Udover de mange dygtige rappere er en anden vigtig årsag til scenens nuværende vitalitet at finde på producersiden, hvor både nye og ældre navne gør et vigtigt stykke arbejde for at skubbe genren i interessante nye retninger. Vi guider dig her igennem Danmarks ti vigtigste hiphopproducere i spillet lige nu.
Her skulle der være en video, men du kan ikke se denDen er ikke tilgængelig, da den kan indeholde cookies, som du har fravalgt i dine indstillinger.

1. Tau Mau

Hvem er han?
Producer fra København, der har en fortid som rapper, men som for cirka ti år siden skiftede mikrofonen ud med producerstolen og siden har fokuseret på at udvikle og producere for unge, danske gaderappere. Tau Mau står bag selskabet Stamina, der har udgivet navne som DC, OG Harry og Fouli og dermed er en central spiller i bølgen af skelsættende, ung gaderap, der har ramt Danmark i løbet af de seneste par år.

Tau Mau har produceret alle DC’s udgivelser – heriblandt debut-ep’en ’Robin Hood’ og de to gennembruds-singler ’Jer’ og ’Orale pt.2’, der tog internettet med storm i 2015. Siden har DC, som består af fætrene Danni og Carmon, stået i spidsen for en ny bevægelse af benhård, dansk gaderap, hvis udtryk i høj grad også bærer Tau Maus fingeraftryk. Han har desuden produceret Carmons nye solo-ep ’Ham der C’ samt singleudspil fra Danni, OG Harry og Fouli. I 2017 varsler Stamina flere udgivelser fra blandt andet Danni og DC.

Hvad kendetegner hans lyd?
I arbejdet med DC gør Tau Mau primært brug af subtile, men slagkraftige trap-produktioner, der spiller en understøttende rolle til rappernes passionerede fortællinger fra blokken. Det er et bastungt univers med dundrende 808-trommer og synths, der til tider flirter med det storladne, men hvor virkemidlerne alligevel holdes stramt i snor og giver plads til den upolerede og aggressive gaderap. På nyere numre som Carmons ’Stadig original’ og ’Numero Uno’ videreudvikles lyden desuden med hurtigere tempi og varmere teksturer uden at gå på kompromis med den overordnede vision.

Her skulle der være en video, men du kan ikke se denDen er ikke tilgængelig, da den kan indeholde cookies, som du har fravalgt i dine indstillinger.

Her skulle der være en video, men du kan ikke se denDen er ikke tilgængelig, da den kan indeholde cookies, som du har fravalgt i dine indstillinger.

2. Hennedub

Hvem er han?
Producer bosat på Nørrebro, der de seneste år stilfærdigt er gået hen og blevet et af Danmarks varmeste producernavne. Hennedub startede karrieren som den ene halvdel af producerteamet Partners, men gik senere solo og har siden lavet hits for mange af tidens mest toneangivende danske urban-artister.

Partners-projektet kulminerede med produktionen af Kidds ’Uhh det er så svært at være så god (2011), hvorefter Hennedub gik solo og karrieren hurtigt tog fart. I 2014 producerede han ep’en ’Byen sover aldrig’ for sangeren Skinz, hvilket førte til produktioner for blandt andre TopGunn og Brandon Beal og en signing til management-selskabet Then We Take The World, der blandt andet repræsenterer Lukas Graham og netop Brandon Beal.

I 2015 producerede Hennedub Gillis monumentale gade-banger ’Orale’, og de to har siden udvidet samarbejdet på numre som ’Tidligt op’ og ’Helwa’. Hennedub har også produceret ’A.P. Møller’ med MellemFingaMuzik, Noah Carters ’Do You’ og Kesis nyeste klubhit ’God dag’.

Hvad kendetegner hans lyd?
Hennedubs primære inspirationskilde er amerikanske sydstats-genrer som crunk og trap (Lil’ Jon var et tidligt forbillede), hvilket tydeligt høres i hans forkærlighed for bastunge produktioner som ’Orale’, ’AP Møller’ og ’Do You’.

Han har dog flere tricks i ærmet, og hans produktion på Gillis ’Tidligt op’ var sammen med den Kewan-producerede ’C’est La Vie’ fra et halvt år tidligere stærkt medvirkende til at udbrede den afropop-inspirerede hiphoplyd, der siden har bredt sig som ringe i vandet. Hennedub mestrer også de helt poppede udtryk som på Brandon Beal og Lukas Grahams ’Golden’ og Christophers ’I Won’t Let You Down’. 2017 bliver uden tvivl endnu et stort år for Hennedub, der i øjeblikket har blikket stift rettet mod USA.

Her skulle der være tredjeparts-indhold, men du kan ikke se detDet er ikke tilgængeligt, da det kan indeholde cookies, som du har fravalgt i dine indstillinger.

Her skulle der være en video, men du kan ikke se denDen er ikke tilgængelig, da den kan indeholde cookies, som du har fravalgt i dine indstillinger.

3. Benny Jamz

Hvem er han? 
Benjamin Smalls fra Nørrebro er producer og rapper, medlem af grupperne B.O.C. og Molotov Movement og udgiver desuden musik som soloartist under navnet Højer Øye. Under den danske grime-bølge i 2011/2012, hvor B.O.C. spillede en nøglerolle, producerede Jamz mange af gruppens vigtige numre som ’Fissehul’, ’Bagmand’ og ’It’s Benny’. Siden har han produceret for en række danske hiphopartister som Sivas, Gilli, Molo og sit eget Højer Øye-projekt.

Hvad kendetegner hans lyd?
Efter den forholdsvis kortlivede grime-bølge har Jamz især på Høyer Øye-projektet videreudviklet en intens, nærmest dystopisk lyd, hvor insisterende dancehall-rytmer og episke synth-landskaber tørner sammen i et dystert lydunivers, der understøtter de indignerede tekster om revolution mod systemet. Især Højer Øye-numre som ’Brænd system’ og ’Dumme’ dyrker denne lyd til stor effekt, mens et nummer som det Jamz-producerede ’Nu vi her’ med Sivas tilpasser en lignende lyd til Sivas’ mere tågede, trap-influerede univers.

 


Her skulle der være en video, men du kan ikke se denDen er ikke tilgængelig, da den kan indeholde cookies, som du har fravalgt i dine indstillinger.

4. Prince Digital og D∆NI-L (Force One Music)

Hvem er de?
In-house producerholdet bag musikkollektivet og pladeselskabet Force One Music, hvis artister tæller Jamaika, Ung Cezar og label-ejer Vino Russo. Holdet består af D∆NI-L, der som det meste af Force One-holdet er fra Vejle, og Prince Digital fra Hamburg i Tyskland. Mens Daniel har en baggrund i hiphop og elektronisk musik, er Prince Digital udover at være producer også klassisk trænet pianist og filmkomponist. Med Vino Russo som bindeled fandt de to producere sammen, og trods den fysiske afstand har de fået et frugtbart samarbejde op at køre.

D∆NI-L og Prince Digital har produceret Ung Cezars singler samt ’SxB på fri fod’ – sidste års debut-ep’en fra stortalentet Jamaika. Force One har nye udgivelser med Ung Cezar, Vino Russo og Jamaika på vej lige om lidt.

Hvad kendetegner deres lyd?
’SxB på fri fod’ består af et minimalistisk og stemningsmættet lydbillede, der diskret og med stor følsomhed understøtter Jamaikas sørgmodige ghetto-hymner. Et godt eksempel er hittet ’Blodskudt’, hvor et nedbarberet baggrundstrack, næsten udelukkende bestående af trommer og loopede klaverakkorder, overlader scenen til Jamaikas skrøbelige vokal og medrivende gadefortællinger.

Med sine eksplosive trap-trommer og dystre synths er et nummer som ’Dara Mara’ mere kontant i sit udtryk, men Force One-holdets overordnede tilgang på ep’en synes at have været less is more for på den måde at sætte Jamaikas sjælfulde sang i centrum. Det har vist sig at være en god strategi.

Her skulle der være en video, men du kan ikke se denDen er ikke tilgængelig, da den kan indeholde cookies, som du har fravalgt i dine indstillinger.

Her skulle der være en video, men du kan ikke se denDen er ikke tilgængelig, da den kan indeholde cookies, som du har fravalgt i dine indstillinger.

5. Rune Rask

Hvem er han?
Producer-veteran fra en af Danmarks mest succesfulde og sejlivede hiphop-grupper: Suspekt. Ved siden af Suspekt har Rune Rask produceret for navne som L.O.C., USO og Selvmord og har igennem årene været skelsættende for både lyden og ambitionsniveauet i dansk rap. Frem til midten af 00’erne blev mange af produktionerne lavet i samarbejde med Troo.L.S., der senere forlod Suspekt.

De senere år har Rune Rask også fået hul igennem i USA, hvor Kendrick Lamars ’The Art of Peer Pressure’ og Schoolboy Q’s ’Sacrilegious’ begge benytter sig af Rune Rask-beats. Seneste nyt er de Rune Rask-producerede Suspekt-singler ’Hun blev bare så glad’ og ’Står stadig’ fra albummet ’100% Jesus’, der udkommer den 17. februar.

Hvad kendetegner hans lyd?
Rune Rasks lyd har været vidt omkring gennem årene. Mens de tidlige L.O.C.-udgivelser var stærkt inspireret af g-funk, blev lyden taget i mere ambitiøse og eksperimenterende retninger på album som ’Cassiopeia’ og især ’Melankolia/XXXCouture’, der udforskede en mørkere og mere elektronisk lyd.

Også i Suspekt har det musikalske fundament varieret betydeligt og er gradvist blevet udvidet gennem årene. På de senere udgivelser har der været alt fra sleazy soul-samples (’Bollede hende i går’) til hårdkogte hiphop-bangers (’Søn af en pistol’) og minimal techno (’Knepper dig til techno’). Den nysgerrige tilgang, der er blevet bibeholdt op gennem karrieren, bidrager i høj grad til at holde Suspekt-lyden frisk og relevant.

Her skulle der være en video, men du kan ikke se denDen er ikke tilgængelig, da den kan indeholde cookies, som du har fravalgt i dine indstillinger.

Her skulle der være en video, men du kan ikke se denDen er ikke tilgængelig, da den kan indeholde cookies, som du har fravalgt i dine indstillinger.

6. Kewan

Hvem er han?
Produceren og musikeren Kewan Pádre er en del af pladeselskabet Grounded, der udgiver MellemFingaMuzik, Sleiman og Molo. Kewan, som har en baggrund i klassisk musik, har produceret for en lang række danske urban-artister inklusiv Groundeds egne.

Kewan har tidligere produceret for rappere som Young, Censur og Amro og har de senere år haft stor succes med tracks for Gilli, Sleiman og MellemFingaMuzik. Han står bag hits som Gillis ’Cest La Vie’ og Sleimans ’Bomaye’ og har desuden produceret hovedparten af MellemFingaMuziks indflydelsesrige debutalbum ’Militant mentalitet’ fra 2015.

Hvad kendetegner hans lyd?
Kewans musikalske net spænder vidt. Han mestrer bangers i sværvægtsklassen som MellemFingaMuziks episke ’Cocaina’ og ’A.P. Møller’ (som han har co-produceret) samt Censurs skulende ’DkAmok’ såvel som de mere eftertænksomme numre i arbejdet med Young og helt poppede udtryk som ’Tyveri’ med Hasan Shah.

Kewans beats trækker til tider på mellemøstlige og afrikanske inspirationskilder, der blander sig med elementer fra amerikansk og fransk rap. ’Cest La Vie’ var for eksempel nummeret, der indvarslede den afropop-inspirerede lyd i gaderappen, hvor den solbeskinnede lyd udgør en interessant modvægt til teksternes alvorlige emner. Kewan benytter også en variation af lyden på ’Bomaye’.

I produktionerne for MellemFinga er lyduniverset og teksterne derimod mere direkte linet op. Vokal- og tekstmæssigt har Branco og Stepz indvarslet et nyt niveau af hårdhed og brutalitet i dansk rap, hvilket i samarbejde med Kewans raffinerede trap-univers har efterladt det danske hiphoplandskab som et mere mørkere, mere utrygt sted end nogensinde før. Det er et stort kompliment.

Her skulle der være en video, men du kan ikke se denDen er ikke tilgængelig, da den kan indeholde cookies, som du har fravalgt i dine indstillinger.

Her skulle der være en video, men du kan ikke se denDen er ikke tilgængelig, da den kan indeholde cookies, som du har fravalgt i dine indstillinger.

7. Albert (Benal)

Hvem er han?
Københavnsk producer, der sammen med rapperen Benjamin udgør hiphopgruppen Benal, der de sidste par år har trukket dansk rap i spændende, nye retninger. Før Albert kastede sig over hiphoppen huserede han desuden som et anerkendt navn i den elektroniske musikundergrund, hvor han udgav tech-house og dubstep-inspireret musik under diverse aliasser.

Albert står bag den karakteristiske og yderst originale Benal-lyd, der over tre ep’er og debutalbummet ’Nu’ har vundet gruppen en betydelig fanskare og flittig radio- og streaming-rotation med numre som ’Fri’ og ’Sprog’, der har henholdsvis Suspekt og Katinka som gæster.

Hvad kendetegner hans lyd?
Alberts baggrund i den elektroniske musik fornægter sig ikke i Benals excentriske og legesyge lydunivers, hvor der trækkes på et væld af elektroniske genrer og virkemidler. Hvor debut-ep’en ’Baby’ gjorde brug af skæve og klubinfluerede tracks, gik efterfølgeren ’Hiphop’ mere traditionelt til værks med langsommere tempi og tungere, mere afdæmpede produktioner, der viste nye sider af Benals særegne lyd.

På ’Nu’ – der strækker sig fra den hip-housede ’Du har aldrig savnet nogen’ over hiphop-bangeren ’Fri’ til den inderligt melankolske ’Sprog’ – viser Albert desuden, at han som få andre producere herhjemme ubesværet kan favne over så vidt forskellige musikalske udtryk på én og samme udgivelse.

Her skulle der være en video, men du kan ikke se denDen er ikke tilgængelig, da den kan indeholde cookies, som du har fravalgt i dine indstillinger.

Her skulle der være en video, men du kan ikke se denDen er ikke tilgængelig, da den kan indeholde cookies, som du har fravalgt i dine indstillinger.

8. M.O.R.A.D. og Slow-Mo (Cannibal Records)

Hvem er de?
Emil og Morad aka Slow-Mo og M.O.R.A.D. udgår in-house-producerholdet bag det fremadstormende københavnske musikkollektiv og pladeselskab Cannibal Records. Selskabet, der har eksisteret siden 2012, har i øjeblikket artisterne J-Mix, Hakeem og Icekiid i folden.

De to producere har lavet musik sammen i cirka tre år, og tilsammen er de solidt funderet i et bredt udsnit af genrer, der inkluderer hiphop, reggae, dancehall, r’n’b og jazz. Slow-Mo og M.O.R.A.D. har produceret samtlige numre for selskabets artister, heriblandt højdepunkter som Hakeems ’Aktivitet’, J-Mix’ ’Vi okay’ og Icekiids ’Coco Chanel’. Senest udkom J-Mix’ ’Holy Moly’ med Hakeem som feature

Hvad kendetegner deres lyd?
De tre artisters ret så forskellige udgangspunkter vidner om M.O.R.A.D. og Slow-Mos brede smag og evne til at tilpasse sig en vifte af musikalske udtryk: Fra Hakeems minimalistiske og hårdtslående banger ’Aktivitet’, der er bygget op omkring et loopet saxofon-sample og kontante trap-trommer, over J-Mix’ g-funkede ’Ohh Baba’ og videre til Icekiids feststemte, afro-inspirerede pop. Der er lidt til enhver smag, og det bliver spændende at følge Cannibal-holdets videre færd i 2017, hvor der er nye projekter fra alle selskabets artister på programmet.

Her skulle der være en video, men du kan ikke se denDen er ikke tilgængelig, da den kan indeholde cookies, som du har fravalgt i dine indstillinger.

Her skulle der være en video, men du kan ikke se denDen er ikke tilgængelig, da den kan indeholde cookies, som du har fravalgt i dine indstillinger.

9. Reza

Hvem er han?
Reza Forghani er fast producer og dj for Sivas, og siden de sammen vendte op og ned på dansk rap med ep’en ’d.a.u.d.a.’ i 2013, har Reza efterfølgende stået bag efterfølgeren ’d.a.u.d.a.II’ og hovedparten af Sivas’ debutalbum ’Familie før para’ fra 2016.

Faktisk var det Sivas, der i sin tid oplærte Reza i kunsten at lave beats, efter Reza opsøgte Sivas efter at have hørt hans daværende projekt P4L. På det tidspunkt havde Reza endnu ikke fået gjort noget ved sine producer-ambitioner, men mødet med Sivas blev det, der skulle til for at sparke drømmen i gang. Hvor Sivas inden ’d.a.u.d.a.’ havde en mere klassisk gangstarap-lyd med politisk kant, fik Reza med tiden lokket Sivas ind i et mere melodisk og syntetisk trap-univers. Resten er, som de siger, historie.

Hvad kendetegner hans lyd?
Rezas lyd tager udgangspunkt i hans mangeårige kærlighed til amerikansk sydstats-hiphop med selskabet Cash Money Records som særlig inspirationskilde. Rezas tolkning af denne og senere sydstats-strømninger er dog ganske unik, for selv om standardingredienser som hvislende hi-hats, 808-trommer og afgrundsdyb bas er på plads, får produktionerne i Rezas hænder ofte et tåget, narkotisk præg, der går noget nær perfekt i spænd med Sivas’ stærkt auto-tunede vokal og skæve, melodiske rapstil.

Netop vokalproduktionerne er ofte kendetegnende for Rezas produktioner. For eksempel på numre som ’Jaja’ og ’Godfather’, hvor vokaler smelter og opløses for at genopstå andre steder i lydbilledet.

Ironisk nok startede Reza og Sivas med de synthtunge trap-beats og slørede vokaler som en fuckfinger til den etablerede hiphop-branche, men de endte i stedet med at erobre selvsamme branche og grundlægge en helt ny stil.

Her skulle der være en video, men du kan ikke se denDen er ikke tilgængelig, da den kan indeholde cookies, som du har fravalgt i dine indstillinger.

Her skulle der være en video, men du kan ikke se denDen er ikke tilgængelig, da den kan indeholde cookies, som du har fravalgt i dine indstillinger.

10. Jens Ole Mccoy

Hvem er han?
Mccoy er (som de fleste nok ved) bedst kendt som den ene halvdel af hiphop-duoen Ukendt Kunstner, hvor han sammen med rapper Hans Phillip har udgivet en ep og tre album og undervejs hittet voldsomt stort med numre som ’Neonlys’ og ’Stein Bagger’.

Det er dog ikke det eneste, McCoy har haft fingrene nede i, og han har desuden produceret numre for en række danske urban-artister – heriblandt Kesis ’Vors’, Noah Carters ’B.O’ og ’Snemand’ med opkomlingen Louis Valuta. Jens Ole har desuden begået sig indenfor filmmusikken, først med Fenar Ahmads ’Ækte vare’ i 2013 og senest i instruktørens biografaktuelle ’Underverden’.

Der kommer som bekendt ikke mere ny musik fra Ukendt Kunstner, men McCoy er (hvad vi ved af) blandt andet i gang med nye beats til Noah Carter.

Hvad kendetegner hans lyd?
Ukendt Kunstner var blandt de første herhjemme til at omfavne den tågede, melankolske storbylyd, som artister som Drake og The Weeknd banede vejen for internationalt. I et eklektisk univers af blide keys, stemningsfuld blæs, kølige synths, trap-beats, strygere og instrumentale klaverstykker afspejlede Jens Oles alsidige produktioner Hans Phillips tekster, der vekslede mellem det følsomme og eftertænksomme og distancerede og kyniske.

Også uden for Ukendt Kunstner-regi har McCoy vist varierede sider af sit talent på hårdtslående bangers som ’Vors’ og ’B.O’, døsig trap-n’b på ’Snemand’ og sørgmodig, stemningsfuld hiphop på Sivas’ ’Ned’.

Læs anmeldelse: Jens Ole McCoys ’Underverden’-score

Her skulle der være en video, men du kan ikke se denDen er ikke tilgængelig, da den kan indeholde cookies, som du har fravalgt i dine indstillinger.
Sponsoreret indhold

Gå ikke glip af