Michael Williams og Baby Bino reddede en kaotisk hiphopaften på Spot Festival
Det var ikke en overraskelse, at Nordic Beats-koncerten på Spot Festival var et kæmpe kaos. Det lå på en måde lidt i formatet: En masse rappere fra Danmark, Island og Sverige skulle spille ti minutter hver, mens P3-værten Pelle Peter Jensen orkestrerede lyden.
Det turbulente var altså en del af konceptet. Men selv om det var fascinerende at se så mange kunstnere på så kort tid, viste massekoncerten på SCC’s klubscene desværre også, at den nordiske hiphop har store problemer med at fungere live.
For emorap-stortalentet Lillebittebock lod et usædvanlig højt backtrack gøre arbejdet, og den unge XXXTentacion-lignende Mangera var også totalt afhængig af playback. De unge kunstnere svigtede: Talentet var åbenlyst i sangene, men live faldt det igennem.
Det samme gjaldt islandske Flóni og svenske Jelassi: Deres overproducerede tracks fungerede slet ikke foran et publikum, der virkede pænt forvirret over, hvem rapperne egentlig var. Der var en masse tunge beats og en hel del autotune, men salen forholdt sig apatisk.
De her hiphopkoncerter er skabt til at være løsslupne fester, og tit gør det egentlig ikke så meget, at der er en masse playback. Men når publikum ikke helt kender musikken, og kunstnerne på scenen overhovedet ikke rapper live, er det svært at blive revet med. Det gjorde Nordic Beats til en blandet fornøjelse. Niveauet var simpelthen for lavt hos mange af artisterne.
Der var til gengæld et par danske rappere, der sørgede for lys i mørket. Baby Bino imponerede ved at rappe helt uden backtrack, og Michael Williams havde en imponerende klar vokal, mens han fløj rundt på scenen og råbte sine tekster. De to unge rappere reddede en ellers rimelig kaotisk hiphopaften på Spot.
Kort sagt:
Michael Williams og Baby Bino reddede en rimelig kaotisk showcase-koncert til Nordic Beats.
Læs alle vores anmeldelser fra Spot Festival HER.