Sådan endte danske Asoteric med at producere et verdenshit for Drake – og lande en aftale hos OVO

Danske Anton Kühl-Jørgensen knoklede i flere år, før en af hans produktioner ad omveje nåede frem til Drake. Det beat blev senere til en sang, der i skrivende stund har over en halv milliard afspilninger på Spotify alene. Vi spurgte ham, hvordan i alverden det lige skete.
Sådan endte danske Asoteric med at producere et verdenshit for Drake – og lande en aftale hos OVO
Anton Kühl-Jørgensen aka Asoteric.

TEMA – NY DANSK RAP: I disse uger sætter vi fokus på ny dansk hiphop – vi udpeger de vigtigste navne, taler med rappere og producere og dykker ned i stilskabende tendenser. Følg løbende med HER.

Man hører tit om, at tingene pludselig kan gå hurtigt i musikbranchen. Hvis man for eksempel er producer, kræver det jo bare, at én stor rapper kan lide dit beat og så laver det om til et hit – så kommer successen susende et sekund efter.

Men når man siger det, taler man tit om, at en eller anden rapper skal opdage ens beat. Måske en mellemstor amerikansk artist eller en hangaround i kredsen omkring de rigtig store stjerner. Der er næppe nogen, der helt alvorligt regner med, at en hidtil totalt ukendt producers beat kan lande hos Drake.

Jeg mener… det er jo Drake. Den største artist i verden. Han laver sgu da ikke musik over en eller anden tilfældig aspirerende producers beat.

Eller jo, viser det sig faktisk. Det gør han.

For sidste år opdagede den canadiske superstjerne nemlig på en eller anden kringlet og vanvittigt heldig måde et beat af en indtil da ukendt producer ved navn Asoteric. Som han så forvandlede til hittet ’Money In the Grave’, der i skrivende stund har over en halv milliard afspilninger på Spotify alene.

Her skulle der være en video, men du kan ikke se denDen er ikke tilgængelig, da den kan indeholde cookies, som du har fravalgt i dine indstillinger.

Bag producernavnet gemmer der sig ingen anden end danske Anton Kühl-Jørgensen.

Ham har vi mødt til en snak om, hvordan et af hans beats fandt vejen til verdensstjernen – og hvordan det føles at have lavet en sang med selveste Drake.

Lad os bare starte med det helt åbenlyse spørgsmål: Hvordan fandt dit beat vej til Drake?
»Det var et beat, jeg havde lavet tilbage i september 2018. Så var der hende Lil CC, som også er på tracket, og hun kendte Drake. Så måden, han fik fat på beatet, var, at hun sendte en beat-pakke til ham. Så var han helt vild med det«.

Havde du en følelse af, at der var noget særligt over det beat?
»Jeg har faktisk aldrig følt sådan: Wow! Men det var der folk omkring mig, der følte. Jeg syntes, at det var hårdt, men jeg har aldrig følt, at det var beatet«.

Du nævnte Lil CC, sangens co-producer, som Drake jo også giver et shout out på sangen. Hvordan havde hun lige en indgangsvinkel til ham?
»Hun har vist mødt ham til et award show eller sådan noget. Og så har de haft kontakt i noget tid. Der er meget politik i musik, så hvis nogen kan få noget ind i varmen, betyder det meget. Så jeg havde lavet en deal med min ven Ljay Currie, som har kendt Lil CC i lang tid, og han gav mit beat videre til hende. Og sådan endte det direkte på Drakes telefon«.

Det lyder som om, der har været mange mellemmænd, før sangen er nået til Drake! Hvordan kendte du Ljay Currie?
»Jeg mødte Ljay på min high school, fordi vi begge lavede musik. Han er typen, der er for vild til at netværke. Han var vildt godt til at være alle de rigtige steder og spille vores ting for alle de rigtige mennesker. Han endte med at blive signet hos pladeselskabet Capitol som artist, og jeg producerede fem ud af seks sange på hans ep. Han er min partner in crime«.

Her skulle der være en video, men du kan ikke se denDen er ikke tilgængelig, da den kan indeholde cookies, som du har fravalgt i dine indstillinger.

Du mødte ham i high school? Hvordan kan det være, du bor i USA?
»Jeg flyttede til USA med min mors familie, da jeg var 16, på grund af min papfars karriere. Han producerer også musik og har en stor karriere i udlandet. Alle i min familie laver faktisk musik. Jeg havde aldrig været interesseret i det, men lige inden vi flyttede til USA, var jeg i praktik hos Mike Sheridan. Det var noget, min far fik arrangeret – han har i øvrigt førhen været trommeslager i Swan Lee. Jeg tænkte sådan: Praktik hos Mike Sheridan? Kan man det? Derfra kørte jeg bare på med musikken«.

Og så gik turen til USA. Lærte du meget af din papfar om produktion?
»Ja, han har været min mentor, og det har været fucking fedt. Han hedder Jonas Jeberg, og i mine øjne er han – i al ydmyghed – en af de mest succesfulde danske producere i nyere tid. Men man hører jo ikke meget om dem bag scenen. Han fokuserer meget på det, jeg kalder Top 40-radio. Altså popmusik. Han har været i gang i over 20 år og produceret for alle fra Selena Gomez til Nicki Minaj. Han har lige produceret ’High Hopes’ af Panic! at the Disco«.

Okay, så du havde Ljay Currie til at netværke for dig. Og så din papfar til at uddanne dig musikalsk. Så fandt dit beat vej til Drakes telefon. Hvornår vidste du så, at han ville lave en sang på det?
»Lil CC sendte ham det omkring januar 2019, og så i februar fik vi en video tilsendt, som Drake havde optaget på sin iPhone i studiet. Det var halvandet minut eller deromkring, hvor han afspillede noget, han havde indspillet over beatet. Jeg tænkte, det lød benhårdt, og at det kunne være, det blev til en udgivelse. Men samtidig tænker man jo også: Det er Drake. Alle sange, han laver, er jo fede. Måske har han alt muligt andet liggende, han hellere vil have ud«.

Hvad skete der så?
»En søndag i juni måned (2019, red.) havde han sagt, at hvis Toronto Raptors vandt mesterskabet i basket, så ville han lægge sangen ud. Jeg har ikke noget tv, og jeg ser ikke rigtig basket, men dér downloadede jeg ESPN-app’en, så jeg kunne se den afgørende kamp. Jeg sad med høretelefoner på og så kampen helt stresset. Det var en vildt tæt kamp, som de endte med at vinde med to eller tre point. Så kom sangen ud, og så var det helt klart nogle vilde uger«.

Den blev noget af et hit, må man sige.
»Den kom ud sammen med sangen ’Omertà’, men jeg følte hurtigt, at ’Money In the Grave’ havde mere hitpotentiale. Den anden var mere sådan en sang til fansene. Så skete der alle mulige ting bagefter. Jeg havde en advokat til at håndtere forretningssiden. Jeg fik også en manager. Og så endte jeg med at lave en partnerskabsaftale med Warner Chappell og OVO«.

Vent. Er du signet hos Drakes OVO-label…!?
»Ja, eller det vil sige jeg har en publishing-aftale med dem – så de hjælper mig med at sprede min musik og få den ind de rigtige steder. Og det ledte faktisk direkte til et samarbejde med Partynextdoor. To uger efter Drake-sangen havde jeg et møde med Ryan Press, som er vicepræsident hos Warner Chappell (som OVO er en del af, red.), og i det møde kommer jeg med på en gruppebesked, som Partynextdoor også er med i. Ryan Press skriver bare sådan: ’Yo, Party, det her er Anton, jeg fortalte dig om! Yo, Anton, send some fire!’ Så sendte jeg en beatpakke samme aften«.

Her skulle der være en video, men du kan ikke se denDen er ikke tilgængelig, da den kan indeholde cookies, som du har fravalgt i dine indstillinger.

Det må have været pænt optur at komme med på sådan en gruppechat med Partynextdoor. Og så ende med at lave en sang sammen.
»Det var vildt, for han er en af mine yndlingsartister overhovedet. Han var en af de første, jeg var rigtig vild med. Så jeg sendte ham en masse r’n’b-ting. Det eneste, der var lidt anderledes, var sådan et latin-beat. Det endte så med at blive ’Eye On It’ (fra 2020-albummet ’Partymobile’, red.). Det var ikke det beat, jeg lige havde regnet med, han ville bruge. Men nogle gange er det de skæve, der rammer«.

Hvem er flinkest, Drake eller Partynextdoor?
»Jeg har aldrig mødt Drake. Og jeg har aldrig mødt Partynextdoor. Forhåbentlig en dag!«

Sponsoreret indhold

Gå ikke glip af