Thor Farlov siger farvel til Citybois med hjælp fra Jens Ole McCoy: »Jeg kunne ikke være i det mere«

Citybois-Thor er død; længe leve Thor Farlov! Den tidligere ‘X Factor’-stjerne er i gang med at genopfinde sig som disco-elegantier med hiphoptendenser, og på sit nye debutalbum får han hjælp af et all star-hold omkring Jens Ole McCoy, Kesi og Sivas.
Thor Farlov siger farvel til Citybois med hjælp fra Jens Ole McCoy: »Jeg kunne ikke være i det mere«
Thor Farlov. (Foto: Therese Lærke/Soundvenue)

Det er ikke fordi, Thor Farlov taler i cirkler, men han har det med at vende tilbage til ét centralt tema: Nemlig at rollen som Citybois-Thor i stigende grad blev en byrde for ham de senere år. Og at dén karakter nu er lagt på is ligesom Han Solo i ‘Star Wars’.

»Det har været en sjov rolle, men jeg har været i den i så mange år«, siger sangeren om tilværelsen som Citybois-halvdel, da han besøger Soundvenues kontor. Han taler hurtigt og entusiastisk, som om han har holdt ordene inde i lang tid. Og han er god til at finde på sigende billeder på, hvordan han ser sin tidligere popstjernetilværelse:

»Jeg var i en duo, der var landskendt for at være nogle hoppebolde, som alle synes var fucking grineren. Nogle energiske, sjove og charmerende drenge. Det kan blive super angstprovokerende, for sådan er jeg ikke hele tiden. Jeg kunne ikke være i det mere«.

Kampen om at bryde ud af rollen som hoppebold har stået på i noget tid: Allerede i DR-dokumentarserien ’Fra bois til mænd’ fra 2018 kunne man se gentagne forsøg på oprør fra Farlov. Der var scener, hvor han prøvede at overtale pladeselskabsfolk til at lade gruppen gå nye veje. På et tidspunkt hev han Tyga og Offsets ’Taste’ frem i en studiesession og proklamerede: »Det er sådan noget, vi skal lave!«

Det er de samme indvendinger, han nævner, da jeg taler med ham om, hvad der præcis var problemet. Thor Farlov refererer eksempelvis til branchefolk, der »psyker ham« til at fortsætte popstjernestilen, og han taler om oplevelsen af ikke at blive lyttet til og følelsen af altid at ende med at makke ret.

»På en eller anden måde endte det alligevel altid med, at jeg stod der«, siger han, som om dén popstjerne, der stod dér på scenen, slet ikke var ham selv. Citybois-Thor trumfede Tyga-Thor. Det var lidt historien i DR-dokumentaren – i hvert fald indtil filmens sidste scene, hvor han klippede popstjernehåret helt af.

Helt så korthåret er han ikke, da han tropper op på Soundvenues kontor en regnvejrsfuld efterårsdag. Men han fremhæver selv sin fortsat kortere frisure som en klar markør: Det her er den nye Thor. Ingen lækker hårlok i panden længere.

Thor Farlov. (Foto: Therese Lærke/Soundvenue)

»Jeg har udviklet mig vildt meget«, siger han flere gange. Og det er jo måske lidt sådan en kliché, man tit hører. Men Thor siger det så ofte – og så insisterende – at man forstår, at han virkelig mener det.

For sangeren prøver ikke længere at bryde ud af Citybois-rollen. Han har allerede gjort det.

I USA med Jens Ole McCoy

Det er helt tydeligt nu, hvor han har lavet et helt album, ’Nye minder’, med Ukendt Kunstners Jens Ole McCoy, der også har lavet beats til alle fra Kesi til Noah Carter og anerkendes som en af landets absolut førende hiphopproducere.

Det album har en ny lyd, der både trækker Thor i hiphopretninger med features fra Sivas og Kesi, men som samtidig også dyrker en elegant disco-vibe, der minder en del om Sivas-singlen ’Sidste timer’ fra 2018. Det er et værk, der rummer både falsetsang og hiphop-flows.

»Jeg har pleaset folk hele mit liv. Men da jeg følte, jeg ikke var mig selv mere, tog jeg af sted til Los Angeles og lavede musik med Jens Ole«, fortæller Thor om det nye projekt. »Jeg har altid gerne villet lave musik med Jens, så jeg skrev faktisk bare en DM til ham«.

Thor Farlov og Jens Ole McCoy havde udvekslet musikideer i noget tid, men endte med at aftale, at sangeren skulle tage til Los Angeles i to uger, så de kunne gå i studiet.

»Jeg må ærligt indrømme, at jeg ikke vidste, hvad fuck jeg gik ind til«, siger Thor om den spontane tur til USA: »Vi havde kun kort talt om, hvad vi skule lave. Så kom jeg ind i et kæmpe, Michael Jackson-agtigt studie. Et rigtigt L.A.-studie, hvor man bare får lyst til at lave hits. Det første, Jens spillede for mig, var ’Alene’-beatet. Efter det fandt jeg hurtigt ud af, at det her kunne være det, jeg havde drømt om«.

Her skulle der være en video, men du kan ikke se denDen er ikke tilgængelig, da den kan indeholde cookies, som du har fravalgt i dine indstillinger.

Den lyd, de fandt frem til, var en slags mellemgrund mellem de to musikere. Jens Ole McCoy kastede sig ud i beats, der blandede hans hiphop-udgangspunkt med pop og disco. Og Thor Farlov kunne endelig gøre sin lyd mere stemningsfuld og rykke længere væk fra rendyrket pop. »Det handler ikke om det store hit, men om den gode sang«, som han siger.

Den tilgang nikker Jens Ole McCoy genkendende til, da jeg taler med ham et par dage senere.

»Vi er endt et sted, hvor det er en rigtig god blanding af der, hvor jeg kommer fra, hvor jeg laver meget hiphopagtige ting, og der, hvor han kommer fra, som er en enormt poppet verden. Vi mødtes på midten«, siger produceren og forklarer, at den nye drejning mod pop var lige det, han havde brug for:

»Det andet dansksprogede musik, jeg er er kendt for, er Ukendt Kunstner, og det er en del mindre poppet. Men jeg har måske altid haft lyst til at lave noget, der var lidt mere i den retning«.

’Nye minder’ virker altså som et nybrud, og det er nok også tænkt sådan. Men faktisk fortæller Thor Farlov, at det nye projekt allerede tog form under slutfasen af Citybois.

Utro mod Citybois

»Jeg gik med alle de tanker om et soloprojekt, da vi var midt i et Citybois-album, og det blev mega skizofrent for mig«, fortæller Thor Farlov om tiden efter L.A.-turen, hvor han igen skulle være Citybois-Thor.

»Jeg kommer hjem og er helt høj på lyden (af soloprojektet, red.). Jeg har fået anerkendelse af en, jeg altid har set op til musikalsk. Så kommer jeg hjem, og så er jeg igen fanget af maskinen. Bum, så skal jeg lave en Citybois-plade! Det var den sværeste tid for mig personligt«.

Man kan næsten forestille sig Citybois som et forhold, der var ved at falde fra hinanden – og så soloprojektet som den nye kærlighed, der begyndte at opstå. Farlov var på en måde Citybois utro, da han hemmeligt bryggede på soloprojektet derhjemme om aftenen. Han var Citybois-Thor om dagen og soloartist om natten.

Thor Farlov. (Foto: Therese Lærke/Soundvenue)

Det lyder altså som en lidt kompliceret afslutning for Citybois og ikke som den bedste måde at efterlade et samarbejde og et venskab på.

»Jeg følte, det kunne gå ud over mit og Anthons venskab, når vi prøvede ihærdigt at holde ilden i gang og lave et nyt album sammen«, siger Thor Farlov om den sidste tid som del af duoen. »Hvis det havde stået til mig – og nu er jeg dybt ærlig – så skulle man være stoppet der, hvor man begyndte at blive rigtig uenige. I stedet for at presse citronen så meget og lave den plade«.

Men de to havde nu engang besluttet at lave én sidste udgivelse. Og Farlov insisterer også på, at resultatet – der bærer den nu lidt ironiske titel ’Bois Forever’ – er noget, han er stolt af. Men det havde personlige omkostninger at – med Thors ord – »presse citronen«.

»Anthon er min barndomsven, som jeg elsker. Men jeg kan mærke, at mit smil er blevet mindre, når man bliver presset til at være bedste venner«, siger sangeren. »Jeg tror, vi har oplevet det, som mange duoer oplever. Nemlig at vi var uenige om, hvilken vej vi skulle gå«.

Det er tydeligt, at Thor Farlov vælger sine ord nøje, når han skal beskrive samarbejdet med Anthon Edwards i Citybois. Han vil ikke sige, at gruppen er død for evigt, og han vil ikke udtale sig negativt om vennen. Samtidig er der et tydeligt behov for at distancere sig.

»Det er ikke et breakup for evigt«, siger han, når snakken falder på gruppens status. Altså om den er slut, på pause eller bare inaktiv. »Jeg er ikke i tvivl om, at vi måske en dag, hvis vi får lyst, laver noget igen. Men jeg har brug for at lave det her nu, og jeg laver ikke den her pause for at vide, at jeg skal falde tilbage på Citybois«.

Det lidt komplicerede breakup med popduoen skyldes måske også, at det blev afsluttet så mærkeligt. For som så mange andre ting blev Citybois’ 2020 også spoleret af coronavirus. Thor og Anthon havde planlagt en stor turné, der nok havde været deres foreløbigt sidste. Men den grand finale satte pandemien en stopper for.

Thor Farlov. (Foto: Therese Lærke/Soundvenue)

»Citybois-albummet kommer ud og ligger nummer et i fire uger – så bliver sommeren aflyst«, fortæller sangeren om den tid. »Det var en meget trist dag, og jeg følte, at jeg ikke havde noget at lave de næste tre måneder«.

Heldigvis havde Thor Farlov en nyfunden ven i Los Angeles, der havde en god idé til, hvad coronakarantænen kunne bruges til.

Ny lyd, ny producer, ‘Nye minder’

»Jens sagde til mig, at jeg skulle købe en mikrofon, og så begyndte han bare at sende beats«, fortæller Thor. Produceren, der altså befandt sig på et helt andet kontinent, blev faktisk helt overrasket over entusiasmen fra Danmark, fortæller han.

»Jeg sendte ham et link til en USB-mikrofon, men jeg tænkte: Han får den sikkert ikke sat op«, siger Jens Ole McCoy. »Men så begyndte han at sende ting til mig hver dag, og jeg tænkte: Fuck mand, det er sgu da fedt! Han vil det virkelig!«

I det hele taget taler produceren meget om den ungdommelige energi og det gåpåmod, som Thor Farlov bragte til samarbejdet. For første gang i karrieren var Jens Ole McCoy pludselig ikke den yngste i lokalet, men en garvet producer, der skulle samarbejde med en ung, ambitiøs artist.

Her skulle der være en video, men du kan ikke se denDen er ikke tilgængelig, da den kan indeholde cookies, som du har fravalgt i dine indstillinger.

»Thor har virkelig meget blod på tanden«, fortæller McCoy: »Han er virkelig energisk og har det der sindssyge drive. Det er en ny rolle, jeg er havnet i, hvor jeg måske skal hjælpe ham med nogle ting og guide ham lidt. Men han har virkelig den der positive, fede holdning til at lave musik. Det er en inspirerende energi«.

Den energi indkapslede musikerne tværs over Atlanterhavet, mens de færdiggjorde ’Nye minder’, som Jens Ole beskriver som et værk, der er lavet halvt i studiet og halvt over internettet. På den måde er udgivelsen altså også en coronaudgivelse.

»Corona endte med at være det bedste for mig og min personlige udvikling«, fortæller Thor Farlov. »For det der med at sidde alene på sit værelse med sine egne tanker og prøve ideer af er en mega god læringsproces«.

Den pause, som coronavirussen påtvang Thor, var lige præcis det break, der var nødvendigt. »Der var ikke kommet en plade i 2020 fra mig, hvis der ikke havde været corona«, som han siger.

»Nu stopper det«

Det krævede altså en spontan USA-tur, en perfekt samarbejdspartner samt en global pandemi for at skubbe Thor Farlov ind i den nye rolle. Men nu, hvor han er i den, tager han den til fulde på sig.

Hvilket også er kommet til udtryk på de sociale medier, hvor han har slettet alt og holdt en pause. Det har på det seneste ført Citybois’ fanlegioner ud i en kollektiv krise.

Thor Farlov. (Foto: Therese Lærke/Soundvenue)

»Jeg fik dagligt beskeder«, udbryder den tidligere Cityboi helt målløs om tiden umiddelbart efter sit Instagram-timeout.

»Tænk, at vi lever i en verden, hvor folk tror, jeg er gået helt ned med flaget, eller er død, bare fordi jeg ikke lægger en Story på Insta! Det mærkeligste, der skete, var, at Anders Hemmingsen skrev til mig og sagde: ‘Alle dine følgere skriver til mig og spørger, om du er ok!’ Så var jeg sådan: Nu stopper det!«

Den sætning – »nu stopper det!« – er på en måde Thor Farlovs nye mantra: Ikke flere Citybois-sessions, ikke mere popstjernehår og ingen garanterede opdateringer på sociale medier. Han insisterer på, at han nu er ude af maskinen og gør tingene på sin egen måde.

Thor Farlov har samtidig lavet et album efter sit eget hoved – med hjælp fra nogle af de folk, han har set mest op til musikalsk. Han er brudt ud. Og han er blevet sig selv. Endelig.

Sponsoreret indhold
Features

Gå ikke glip af