Jonas Hoffmann Nedergaard har over 1,7 millioner månedlige lyttere på Spotify alene, men du har nok ikke hørt om ham før. Sandsynligvis ved selv de fleste af hans mange lyttere ikke rigtig, hvem Hoffy Beats – som han kalder sig – egentlig er.
Den 25-årige danske producer er nemlig ikke som sådan en del af den klassiske, etablerede musikbranche, hvor musikeren er stjernen over dem alle, og hvor alle ved, hvem det står bag hvilket storhit. Hoffy Beats er i stedet Danmarks nok største navn inden for lofi-beats. Og det er en genre, der opererer efter sine helt egne regler.
Her er playlisten, en sang optræder på, tit mere berømt end artisten bag nummeret. Kunstnerne, der laver den her musik, er ofte mestendels anonyme. For lytterne opsøger spillelister, der er skræddersyet til særlige humør, mere end de opsøger specifikke artister.
Det er på mange måder en omvendt-verden-version af den klassiske musikbranche: Her er det ikke artister og pladeselskaber, der har magten, men de playlister og moods, man finder på YouTube eller hos Spotify.
Den her humør- og playlistebaserede verden er skræddersyet til at betjene den måde, vi søger og finder musik på hos streamingtjenesterne – og den er Hoffy Beats’ hjemmebane.
»Hovedformålet med musikken er, at den skal være noget, der er i baggrunden, og som folk kan enten slappe af eller koncentrere sig til«, siger produceren, som jeg møder på pladeselskabet Sundays kontorer på Nørrebro i København. Han klassificerer selv lofi-sange som »brugsmusik« og forklarer sin tilgang til at skabe musik sådan her:
»Det handler om at lave noget, der passer ind på en playlist, men som stadig også er originalt. Det skal ikke bare være en kopi af noget andet, der kun er lavet for at passe ind. Det er en kunst, der er meget karakteristisk for lofi-genren – at ramme det der sweet spot, hvor man har en særlig stil, men stadig passer ind«.
Playlisternes diktat
Der er noget befriende bramfrit over Hoffy Beats’ beskrivelse af sit kunstneriske virke. Mange artister inden for den konventionelle musikbranche vil nok insistere på, at de slet ikke tænker på playlister, algoritmer eller noget helt tredje, når de skaber musik.
Men lofi-produceren har ikke noget problem i at indrømme, at playlisterne dikterer grænserne for, hvor varierede hans sange kan være. Så må originaliteten ligesom opnås indenfor de rammer.
Da Jonas Hoffmann Nedergaard selv begyndte at interessere sig for musik, var det også mere gennem mood-spillelister end via enkelte kunstnere, forklarer han. Playlisterne er helt enkelt den sol, som alle planeterne indenfor lofi-scenen kredser rundt omkring.
Faktisk er et pladeselskab på en måde kun så stort som dets playliste, forklarer han:
»Da jeg fik et nummer igennem til Chillhop Music (pladeselskab, red.), begyndte der pludselig at komme nogle streams ind. De har en playlist, som har en masse lyttere, og det er det, de bygger hele deres label op omkring. Så leder de selvfølgelig efter nogle kunstnere, der kan hjælpe med at videreudvikle og støtte den stemning, playlisten har«.
Der er massevis af playlister på både Spotify, YouTube og andre platforme, men nogle af de største er ovennævnte Chillhop Music samt YouTube-kanalen Lofi Girl, der streamer live på YouTube 24 timer i døgnet.
Her kører sangene nonstop og er designet til at glide gnidningsfrit sammen. Man mærker nærmest ikke, hvornår den ene starter, og den næste begynder. Og man tænker ikke over hvilken kunstner, der har leveret de behagelige toner.
Er det ikke nogle gange frustrerende som artist? At man altid er en del af baggrunden – selv når man har millioner af streams? Sukker man ikke efter anerkendelse?
»Nej, det vil jeg ikke sige«, fortæller Hoffy Beats. »Det er fedt, at ens musik bliver hørt. Det mest bekræftende er, når man får en besked fra nogen af dem, man har arbejdet sammen med, der siger: Det er virkelig fedt, det du har lavet«.
Netop sammenholdet med andre producere er faktisk noget af det mest interessante ved lofi-scenen.
Anonyme producere med millioner af views
Jeg havde i min uvidenhed forestillet mig, at producerne på lofi-scenen bare sad isoleret hver for sig og masseproducerede enslydende beats.
Men Hoffy Beats forklarer, at stort set al hans musik bliver skabt i samarbejde med en bred vifte af andre beatmagere, han har mødt via Discord eller Instagram.
»Det har spillet en altafgørende rolle for min karriere at møde andre producere«, fortæller han.
»Alle hjælper hele tiden hinanden. Jeg er for eksempel rigtig god til at lave klaver, men i begyndelsen var jeg virkelig dårlig til at lave trommer. Så allierede jeg mig med en, der var dygtig til det. Så kan man bruge hinandens styrker – og man kan også hjælpe hinanden frem, hvis én nu har en god kontakt til et pladeselskab«.
Den kollektive tilgang til musik har virkelig båret den danske musiker frem på lofi-scenen. Han har nu såkaldte placements på mange af de største spillelister og kan leve af sin musik.
Han er en anonym artist med millioner af lyttere, og dem er der efterhånden mange af. En slags skyggeverden af stjerneproducere, ingen lægger mærke til.
Men er anonymiteten virkelig et vilkår for lofi-musikere? Måske ikke, mener Johan Klokhøj, der har udgivet Hoffy Beats’ sange på pladeselskabet Sunday, et underlabel hos Sony som han har stiftet sammen med Martin Hallenslev.
Fra playliste-producer til stjernestatus?
Planen bag det nystartede lofi-label er netop at skabe spillelister og udnytte den magt, de har i den nye streamingvirkelighed.
»I gamle dage solgte du compilations gennem TV 2-reklamer, nu sælger du playlister med Instagram-reklamer«, forklarer Johan Klokhøj om forretningsmodellen bag Sunday.
Det lyder måske ikke så poetisk, men den pragmatiske tilgang til musikken har vist sig at være effektiv. For kan man knække koden og komme ind på de rigtige playlister, kan man opnå streams, der overgår landets største popstjerner.
»Hoffy Beats er den tiendemest streamede artist fra Danmark med 1,7 millioner månedlige lyttere på Spotify. Han er lige så stor som Agnes Obel«, fortæller Johan Klokhøj.
De tal er jo imponerende. Og med lidt ekstra hjælp tror Johan Klokhøj derfor på, at lofi-producere i fremtiden kan tage springet fra anonyme beat-leverandører til konventionelle stjerner.
»Playlister kan være det, der driver plays, men man kan krydre den succes med artistpromovering, og så kan det måske blive dobbelt så stort«, siger han og nævner et par eksempler på kunstnere, der allerede har taget springet:
»Der findes en der hedder L.Dre, som er en af de største lofi-producere. Han har 90.000 Instagram-følgere, som han blandt andet har fået på grund af sine tutorials på YouTube. Der er også dem, der hedder Kina, der som noget helt nyt er begyndt at lave lofi med vokal og har haft et stort hit med ’Get You To the Moon’«.
Endnu er den slags succeshistorier undtagelsen snarere end normen. Hoffy Beats er stadig langt fra en lignende karrierevej, hvilket Johan Klokhøj også indrømmer: »Hoffy Beats kan leve af streaming alene, hvilket meget få kunstnere kan, men da han skulle spille på Spot Festival, satte de ham nærmest til at optræde i garderoben«.
Men måske passer det ham egentlig fint at flyve under radaren noget tid endnu? Da jeg talte med Hoffy Beats, fik jeg i hvert fald indtrykket af, at han havde det helt ok med sin anonymitet.
»Der er ikke nogen, der kender kunstneren rigtigt«, sagde han på et tidspunkt om den genre, han selv er et af de største navne inden for. »Men jeg synes, det er rigtig fint at kunne leve af at lave fede beats«.