Om lige knap et halvt år får København en ny musikfestival, når Syd For Solen for første gang slår dørene op til tre dage med musik i Søndermarken på Frederiksberg.
Musikagenturet smash!bang!pow!, der står bag den nye festival, har dog valgt at gøre tingene lidt anderledes.
I modsætning til andre festivaler sælges Syd For Solens tre dage (10.-12. juni) ikke som en samlet pakke, men som tre unikke dage med hver deres tema bygget op omkring et hovednavn. De udfordrer også det gængse festivalformat ved udelukkende at sælge endagsbilletter.
I weekenden blev det endelige musikprogram annonceret, og fredagen er en britisk inspireret omgang, hvor hovednavnet Liam Gallagher suppleres af blandt andet Foals og Goat Girl. Lørdagen står i indierockens tegn med The National som hovednavnet og Slowdive og Sharon Van Etten som musikalske forretter, og om søndagen er Jungle hovednavnet bakket op af kunstnere som First Aid Kit, Leon Bridges og Coco O.
Men hvad er arrangørernes tanker bag festivalens alternative koncept, og hvilke tanker gør man sig som arrangører af en ny festival i København og Danmark, hvor festivallandskabet allerede er godt fyldt op med etablerede institutioner som Roskilde, NorthSide, Tinderbox, Heartland og mange flere.
Det har vi talt med Xenia Grigat om. Hun arbejder som senior promoter hos smash!bang!pow! og er programlægger for Syd For Solen.
Hvad er tankerne bag Syd For Solen?
»Hos smash!bang!pow! har vi gennem lang tid gerne ville lave et større arrangement som kunne være vores festival. Så det er noget, vi har arbejdet på gennem flere år og tænkt mange tanker om, hvordan det skulle se ud. For der er mange arrangementer i København, og der er mange festivaler i Danmark«.
»Så vi er meget ydmyge, men synes også, at vi har fået sat et godt koncept sammen med de her tre dages musik under paletten Syd For Solen. Et koncept, som kan favne enormt bredt afhængigt af, hvilket udbud af artister, der er tilgængelige. Og et koncept, hvor publikum ikke nødvendigvis er forpligtet til at tage en hel weekend ud af kalenderen for at deltage«.
Det er ikke muligt at købe partoutbillet til Syd For Solen. I stedet sælger I udelukkende endagsbilletter til de tre forskellige dage. Hvorfor?
»Det har selvfølgelig været oppe at vende, om vi på et tidspunkt skulle indføre partoutbilletter, men i sidste ende holder vi fast ved et koncept, hvor vi gerne vil præsentere tre dages musik med forskellige temaer«.
»I år har vi for eksempel en fredag med et meget britisk tema, en mere indie-præget lørdag og en søndag med fokus på en blanding af noget soul og funk. Selvfølgelig vil der være nogle, der godt vil afsted alle dage, men jeg kender også fra mig selv, at man nogle gange bare gerne vil afsted en enkelt dag og så lave noget andet resten af weekenden«.
»Til gengæld har vi også sat prisen for vores endagsbilletter ned i et leje, som vi synes er meget konkurrencedygtigt (650 kr., red). Selv hvis vi havde valgt at have partoutbilletter, ville vi ikke kunne tilbyde nogen rabat for de folk, der købte den samlede pakke. Netop fordi prisen for endagsbilletterne er så fair i forvejen«.
»Så det handler også om en fleksibilitet for vores publikum. Jeg kunne sagtens forestille mig, at nogle tager afsted både fredag og lørdag, men så dropper søndagen, og selv hvis de gør det, lander det på en rigtig fin pris«.
Så jeres koncept er lidt et opgør med de gængse festivaltanker, hvor partoutbilletten er kernen i foretagendet?
»Ja. Jeg tror, vi bliver nødt til at udfordre tingene lidt, hvis der skal være endnu en festival i København. Jeg har ligesom mange andre af kræfterne bag Syd for Solen også arbejdet med andre festivaler før, og jeg tror simpelthen, at vi bliver nødt til at præsentere noget andet«.
»Altså vi kan jo aldrig lave helt om på festivalkonceptet, for det er stadig musikere, der står på en scene, og en masse mennesker, der er samlet, og det er udendørs i nogle flotte rammer. Men vi prøver at præsentere det i en form og med en fleksibilitet, som man ikke nødvendigvis har andre steder, og så håber vi på, at det bliver taget godt imod«.
»Nu må vi se, hvordan det går, men vi prøver at imødekomme folks mønstre. Hvis du kommer fra Københavnsområdet, kan du relativt nemt komme ind til festivalen med cykel, metro eller på gåben og så komme hjem igen samme aften«.
»Vi tilbyder ikke camping eller overnatning. Du skal alligevel hjem og sove i din egen seng eller på et hotel, når musikken slutter. Så hvad skal en partoutbillet så til for?«
I er jo ikke de første til at starte en ny festival i København. Tidligere har arrangementer som Vanguard og Haven forsøgt at etablere sig uden længerevarende succes. Hvordan vil I undgå at lide samme skæbne?
»Det er et kæmpe sats. Vi har sat alt på et bræt, og det er med kæmpe ydmyghed, at vi præsenterer det her. Men vi tror faktisk, at der er mulighed for det i København. Vores kapacitet er på 15.000 mennesker, og det er jo ikke mere, end der kan være ude i Royal Arena. Så på den måde kan man også sige, at vores tre dage svarer til tre Royal Arena-koncerter i streg. Vores er så bare udenfor i nogle lidt hyggeligere og mere sommerlige rammer og med en række andre koncerter som supplement til hovednavnet«.
»Med de artister, vi har fået i hus, tror vi i hvert fald på, at folk ville tage ind og se koncerterne, hvis de fandt sted på et andet spillested. Og hvis de vil det, så vil de forhåbentlig også gerne se dem hos os i Søndermarken«.
Hvad er tankerne bag, at det lige præcis blev de her navne, der sparker konceptet i gang?
»Det handler i høj grad om hvilke artister, der er på markedet. Jeg synes for eksempel, at det kunne have været spændende, hvis vi havde haft en super poppet dag i vores program«.
»Det var også i lang tid en mulighed, men så valgte den pågældende artist desværre at droppe Skandinavien i 2022, og det sker jo. Så vi sadlede om og byggede i stedet et meget britisk tema op om Liam Gallagher, en indie-dag op om The National, og så søndagen op omkring Jungle, der suppleret med Leon Bridges og First Aid Kit egentlig giver ret god mening som en lækker søndagsvibe«.
»Så til at starte med var det endnu mere skarpt delt op, men når man ser det endelig lineup, så synes jeg stadig, der er en klar forskel på dagene. Målgruppen for fredag og lørdag vil måske være lidt af den samme, men så er der til gengæld et spring over til søndagen«.
Så det bliver ikke nødvendigvis den samme kombination af genrer, der går igen fra år til år?
»Det kan sagtens være, det ender med at være nogle af de samme genrer, men formatet giver os en fleksibilitet. Så i fremtiden kan det sagtens være, at vi kommer til at have en elektronisk dag eller får den popdag, som vi gerne havde set allerede i år«.
»Det afhænger lidt af, hvad der er af muligheder det pågældende år, og det er faktisk derfor, vi virkelig prøver at skille dagene ad, så man ikke får dage, hvor programmet stikker i alle mulige retninger«.
»Hvis vi får mulighed for at booke en eller anden fantastisk popstjerne ind, så skal den kunne stå for sig. Så skal den koncert kunne headline sin egen dag og kunne skilles ad fra de andre. På den måde gør konceptet det nemmere for os at tilpasse os markedet og være fleksible med vores program fra år til år, mens publikum får mulighed for kun at købe billet til de dage, hvor programmet taler til dem og deres smag«.
Se det fulde program til Syd For Solen HER.