Mekdes’ store potentiale er fortsat uforløst på playlisteparat debutalbum
Mekdes vandt for få måneder siden P3 Talentet 2021 – en stempling af, at i hvert fald P3 mener, at hun har enormt meget potentiale. Det er (modsat eksempelvis Grammyen for ‘Best New Artist’) en pris med en overraskende solid track record for at pege på fremtidens kanoner – hvad end det gælder en fremtid som kommerciel superstjerne, kritikerdarling, eller endda som begge dele.
Og Mekdes er da åbenlyst et talent. Hun har en stor, ekspressiv, dynamisk stemme. Hun forstår at kanalisere sine følelser ud gennem sit guitarspil, mens hun synger. Hun producerer endda al sin musik selv. Og hendes sangskrivning har da også nogle rigtig gode momenter, hvilket stod klart på debut-ep’en ‘Fly’ fra 2020.
Men ep’en endte også virkelig med at drukne hendes lyd i formulariske popstrukturer, polerede produktionsvalg og næsten konsekvent instrumentation, der ikke lod hendes stemme være så sårbar, som det ellers klæder den at være. Og mønsteret fra ep’en fortsætter på godt og ondt på hendes debutalbum ‘Greedy’.
Et klasseeksempel på, hvor stort potentialet er, men hvor ufyldestgørende det udnyttes, er næstsidste nummer, ‘Close My Eyes’. Sangens omkvæd er øjeblikkeligt en ørehænger. Der er en gennemtrængende alvor over Mekdes’ stemme. Som lytter er det så ufatteligt let at mærke den emotionelle isolation og angst, hun føler. I versene er der endda leget med, hvordan vokalproduktionen kan gøre hende endnu mere ekspressiv.
Det er et sårbart, personligt nummer, hvor det føles som om vi er på vej helt tæt på Mekdes’ psyke. Men de to efterfølgende vers er sunget af r’n’b/hiphop-duoen Rosegold. Denne mulighed for et helt intimt, isoleret billede af Mekdes’ sind er totalt forspildt, og det ellers fine omkvæd ender med at miste gnisten, når det ikke er Mekdes’ egen fortælling, vi får i de efterfølgende vers.
Og så er der den ømme guitarballade ‘Meet Me Halfway’. Den starter med et blidt riff af den slags, der bare er totalt afvæbnende. Eller, det ville det være, hvis der ikke var en sær æterisk backingvokal, der sang »heeeeey« henover riffet lige fra introen af – og som fortsætter i baggrunden, mens Mekdes går i gang med at synge.
Det er et ret mystisk valg, der i mine øjne ikke tilfører noget positivt til stemningen. Med mindre målet da var at gøre, at det skulle lyde mere som en popsang, man kan have kørende i baggrunden, rettere end en sårbar følelseseksplosion, man bare er nødt til at lytte efter.
Og det er her, jeg undrer mig meget.
For ‘Greedy’ lyder som en begavet sangskriver med meget på hjerte, der har teamet op med en producer, hvis primære interesse er placeringer på Spotify- og P3-lister. Så det føles nærmest paradoksalt, at produceren og sangskriveren er det samme menneske.
Titelnummeret er sådan en spydig, selvsikker erklæring af foragt, der i en udgave med Mekdes alene på guitaren ville kunne gå rent ind.
Hun synger hvert ord som om hendes liv afhang af det. Men trommerne lyder som snydt ud af en chillern Gilli-banger, der er malplacerede backingvokaler, der synger »baby-baby-baby« mellem hver linje i refrænet, og i det hele taget er der aldrig noget sted, hvor instrumenterne på den mindste smule understreger, hvor meget indebrændt vrede, der alligevel er i sangen.
Forstå mig ret: Mekdes er et stort talent. Ikke kun som sanger og sangskriver, men faktisk også som producer. Hun forstår at lave en popsang, der lyder totalt knaslækker og stadig er gnidningsfri efter mange afspilninger. Men hun producerer bare ikke på en måde, der passer med hendes talenter som sangskriver.
Hvis Mekdes kunne blive bedre til at reducere sin lyd til de mest essentielle komponenter, tror jeg hendes store stemme og glimrende sangskrivning vil ramme markant stærkere. Men med ‘Greedy’ er hendes store potentiale desværre atter uforløst.
Kort sagt:
Mekdes har endnu engang produceret sine sange, så hendes glimrende sangskrivning og store stemme ikke rigtigt trænger igennem. Det ender for ofte med at lyde som playliste-fyld – og det er synd, for hendes musik har potentiale for at være så meget mere.