Ingen dj’er som Paydar: »Er det, fordi jeg hopper så meget rundt, at du spørger?«

Mød den dansk/iranske dj, der med debut-ep’en ’Middlebeatz’ vil gøre klubben til samlingspunkt for alle former for identiteter.
Ingen dj’er som Paydar: »Er det, fordi jeg hopper så meget rundt, at du spørger?«
Paydar. (Foto: PR)

15 MINUTTER MED … På en onsdag eftermiddag med støjen fra en rundsav i baggrunden tager en begejstret Sabba aka. Paydar telefonen. »Jeg håber, du kan høre mig, der er nogen, der bygger ovenpå«, siger hun.

Det kan jeg, men rundsaven udgør ikke den eneste afbrydelse i vores interview. For Paydar er midt i en hektisk men også nærmest ekstatisk udgivelsesdag. Den unge musiker har netop udgivet sin debut-ep ’Middlebeatz’, og drukner nærmest i en overflod af lykønskninger fra venner og familie.

Paydar har tidligere etableret sig som en af det københavnske nattelivs mest hypede dj’s med sine energiske optrædender, der byder på et energiniveau, man sjældent ser fra en dj i Danmark. Når Paydar optræder, får man ikke en koncentreret dj, limet fast til pulten, men derimod en levende performance med dans og gestikulation, der inviterer alle til at feste. 

Den samme ambition har Paydar for sin karriere som udgivende musiker, fortæller hun i løbet af vores interview. 

Hun er selv opvokset i en immigrantfamilie i Danmark, og har derfor altid følt sig splittet mellem sin danske og iranske identitet. Det samme gælder hendes kønsidentitet, der manifesterer sig flydende med brug af alle pronominer. 

Derfor vil hun med debut-ep’en ’Middlebeatz’ skabe et rum, hvor alle kan føle sig trygge til at udfolde sig selv og udforske en ny form for identitet og kulturel lyd. 

Paydar. (Foto: PR)

Din debut-ep kombinerer traditionelle melodier og moderne klubbeats. Hvad fik dig til at ville eksperimentere på den måde?

»Jeg har altid lyttet meget til traditionel musik, fordi min mor og min familie rigtig godt kunne lide de helt klassiske iranske numre fra 80’erne og 90’erne. Den slags melodi og groove har jeg altid godt kunnet lide. Den sidder i mig«. 

»Da jeg så blev ældre, hørte jeg mange forskellige genrer af dansemusik. Alt fra housemusik til hiphop. Det er ligesom de to verdener, der er mig«.

»Det er derfor, pladen hedder ‘Middlebeatz’. Den udspringer af de to forskellige verdener. Ligesom altid at være midt imellem og så alligevel ikke«.

Her skulle der være en video, men du kan ikke se denDen er ikke tilgængelig, da den kan indeholde cookies, som du har fravalgt i dine indstillinger.

Ep’en har måske været et forsøg på at finde en slags middelvej?

»Ja, præcis! Sådan har jeg det lidt med alting. Man er altid i en middelvej med alting. Sådan har jeg det også med mit køn«.

Din beskrivelse af ep’en er et billede af at flyde i vand. Hvorfor var det lige det billede, du tog udgangspunkt i?

»Jeg har været inspireret af filmen ‘Moonlight’, hvor der er en scene, hvor en lille dreng flyder i vandet sammen med en ældre mand, der fortæller ham, at han er i midten af verden«.

Her skulle der være et Instagram-opslag, men du kan ikke se detDet er ikke tilgængeligt, da det kan indeholde cookies, som du har fravalgt i dine indstillinger.

»Det er en følelse af at finde noget ro i et miljø, vi ikke er vant til og så prøve at føle os frie i det. Den lettelse man kan få af det«.

»Det relaterer sig også til at være flygtning. Det, at flugten sker gennem vandet, som er utrygt, gør også vandet til en slags våben for os. Det hjælper os til at finde ro, men er også forbundet til noget, der føles virkelig farligt«.

Du har tidligere markeret dig med en enormt ekspressiv performance-stil som dj. Hvor kommer den fra?

»Altså, er det fordi, jeg hopper så meget rundt, at du spørger?«.

»Ej, jeg har altid godt kunnet lide at danse. Da jeg var lille, stod jeg altid foran familie og venner og dansede. Jeg har altid haft en bevægelse i mig«.

»Jeg startede med at gå til dans, da jeg var omkring 13, men måtte stoppe igen, da jeg var 17. Efter det kom corona, og så prøvede jeg at finde ud af, hvad jeg ellers havde lyst til at lave. Jeg købte en pult og mixede ting derhjemme«. 

»Det var meget naturligt for mig at danse mens jeg dj’ede. Jeg kunne bare ikke lade være. Folk plejede altid at sige til mig, at der ikke går en dag, hvor jeg ikke danser. Det er lige meget, om der er musik eller ej, jeg skal bare bevæge mig på en eller anden måde. Always put your groove into it. Det hele er forbundet«.

Gælder det også dine visuals?

»Det er vigtigt for mig, at følelsen i musikken og følelsen i cover-arten passer sammen. Cover-arten til min ep er et billede, som jeg altid gerne har villet bruge. Det er et meget personligt billede. Det er ligesom et forsøg på at lade sig selv flyde i vandet. Det var så mine hænder og den tatovering, jeg har på mine hænder«.

Her skulle der være en video, men du kan ikke se denDen er ikke tilgængelig, da den kan indeholde cookies, som du har fravalgt i dine indstillinger.

Hvad betyder tatoveringen?

»Det er en form for påmindelse om life lessons, som min søster har skrevet. Det er svært at oversætte fra persisk til dansk, men det handler om, at man ofte ser tilbage på dårlige stunder eller sårbare tider, og tænker man skulle have gjort dit anderledes eller dat bedre – men når man egentlig reflekterer dybere, ville man så ændre på noget, der gør os til den, vi er?«.

Hvad er drømmen for din musik?

»Jeg vil gerne samle folk. Det er det, jeg elsker ved at dj’e. At alle mennesker danser og synger. Det, at folk kan dukke op og have det på den måde, de har det og udtrykke det, som de har lyst til«.

»Jeg går meget op i at ramme så mange forskellige aldre, køn, og whatever som muligt. Jeg vil gerne ramme alles stil, så alle kan groove til det. Jeg vil gerne skabe et fællesskab, hvor både jeg og publikum kan opdage noget nyt, og hvor der ikke er noget, der er rigtigt og forkert«.

Sponsoreret indhold

Gå ikke glip af