Kommentar: Apples nye musikstreamingtjeneste virker ikke revolutionerende

Apples developerkonference, WWDC, startede ud med den sædvanlige godt to timer lange keynote, hvor Tim Cook og en række højtstående officerer præsenterede Apples nye og kommende produkter og forbedringer.

På trods af at der utvivlsomt kommer rigtig mange brugeroplevelsesforbedringer under kølerhjelmen på både iPhone, iPad, Mac og Apple Watch, sidder man tilbage med en lidt fad smag i munden. Det der var lagt op til, skulle være keynotens helt stor brag, viste sig at ligne en fuser. Deres nye musikstreamingtjeneste Apple Music ligner i sit koncept og opsætning ikke umiddelbart den gamechanger, mange havde forventet.

De primære funktioner i den nye app lyder på papiret ganske fine. En streamingtjeneste med adgang til hele kataloget fra iTunes, musikvideoer og andet eksklusivt indhold, live-radiostation Beats 1, der spiller 24 timer i døgnet og muligheden for nogenlunde direkte kontakt til musikere og deres playlists. Prisen er den samme som Spotifys betalingstjeneste, men der er rabat for familier og de første tre måneder er tilmed gratis.

Den helt store afsløring var Apples tjeneste Apple Music, stiliseret som på billedet her.
Den helt store afsløring under WWDC var Apples tjeneste Apple Music, stiliseret som på billedet her. (Foto: Apple)

Streamingtjenesten

Men hov. Første spørgsmål melder sig hurtigt. Hele iTunes-kataloget: Gælder det så også The Beatles. Nej, det gør det ikke. Og Apple har endnu ikke lukket aftaler med et hav af andre kunstnere om at lægge musik på Apple Music. Så ja, du har adgang til hele kataloget fra iTunes i Apple Music, men ikke for dine 10 dollar (vi kender ikke den danske pris endnu) om måneden. Du skal stadig betale for et nummer eller album, hvis du vil høre for eksempel The Beatles. Og den misforståelse har Apple selv været med til at føde. Til gengæld har Apple Music Taylor Swift i stalden, hvilket uden tvivl vil få en stor gruppe til at hoppe på tjenesten, om ikke andet for de første tre måneder.

Desuden så hverken brugeroplevelsen eller funktionerne i tjenestens brugerflade ud til at adskille sig væsentligt fra for eksempel Spotifys. Daniel Ek, Spotifys grundlægger, var da også hurtig til at trække på skulderen over Apple Music i et tweet, han dog siden har slettet. Og hvis vi skal snakke kvalitet, så får man faktisk en lidt lavere streaming-kvalitet i Apple Music i forhold til Spotify Premium: Henholdsvis 256 kbps over for 320 kbps.

Skærmbillede 2015-06-09 kl2
Sådan ser en del af brugerfladerne i Apple Music (Foto: Apple)

 

Video og radio

Apple brugte mange ressourcer på at demonstrere, at tjenesten både leverer musikvideoer, liveoptagelser og eksklusive behind the scenes-klip. Derudover kan du se for eksempel setlists og håndskreven lyrik direkte fra musikere, som supplement til deres profiler, playlists og sange. Det lyder rigtig meget som noget, både Tidal og Spotify allerede gør.

Men der er også andre aspekter, der klinger lidt hult. Live-radiostation Beats 1, der spiller 24/7 fra tre steder i verden, lyder ikke genialt og fremsynet. Det lyder snarere lidt bagudskuende og en ulogisk tilbagevenden til bredtfavnende, traditionel flow-radio. Apple har en relativt broget historie med at bevæge sig ind på områder, hvor der i forvejen er flere store, veletablerede spiller – som eksempel kan nævnes deres i starten undervældende korttjeneste. På radio-området er der allerede streamingtjenesten rdio, som på semi-ironisk, hånlig vis hilste Apple velkommen på markedet. Det er umiddelbart svært at se, hvordan Beats 1 skal være det, der sælger Apple Music.

Drake var på scenen for at forklare mulighederne med at kommunikere med anerkendte musikere i Apple Music.
Drake var på scenen for at forklare mulighederne med at kommunikere med anerkendte musikere i Apple Music. (Foto: Apple)

Apple Music Connect

Den direkte kontakt mellem fans, upcoming og etablerede musikere kalder Apple for Apple Music Connect og det havde en underligt akavet føling over sig. Canadiske Drake blev vippet på scenen for at præsentere den del, men han virkede utilpas foran et publikum af mænd, der ikke smed trusser efter ham.

Han endte med at spille den gamle pladderromantiske vise om, hvor fedt det er, at musikere kan blive opdaget meget nemmere på internettet – og sige meget lidt om, hvordan Apple Music vil fordre den udvikling. Måske var det derfor hans tale ikke virkede overbevisende.

Det klingede ekstra hult, da det eksempel på en ukendt musiker, Apple valgte at trække frem, viste sig at være på en eller anden måde tilknyttet til pladeselskabet Interscope.

Generelt har sociale medier, der skal koble musikere med fans en tendens til at slå fejl. *Host* Det nye MySpace *Host*.

Apple har – måske mere end noget andet firma – evnerne til at efterleve deres WWDC-motto: »The epicenter of change«, men det var så langt fra den følelse, præsentationen af Apple Music efterlod.

Men som altid har Apple et effektivt værktøj i baghånden: Marketingmillioner. Det kan vise sig effektivt i forhold til Spotify. Derudover har de kreditkortoplysninger på 800 millioner betalende kunder i iTunes over for 15 millioner ditto i Spotify. Hvis de kunder kan bliver rykket over på Apple Music og Apple kan lande unikke aftaler med nogle af de helt store spillere i branchen, så virker det mere realistisk, at Apple Music kan true Spotify.

Lad streamingkampen begynde.

 

Læs også: Kommentar: Du kan blive taberen i streamingkrigen mellem Spotify, Tidal og Apple

Sponsoreret indhold

Gå ikke glip af