Fem tendenser fra Calvin Kleins nye efterårskollektion, der cementerer Raf Simons’ status som tidens vigtigste designer

Fem tendenser fra Calvin Kleins nye efterårskollektion, der cementerer Raf Simons’ status som tidens vigtigste designer
Calvin Klein AW18 (Foto: Slaven Vlasic/Getty Images)

Siden Raf Simons overtog den kreative styring af Calvin Klein i 2016, har den belgiske designers modeshows været en af de mest hypede begivenheder i den internationale modekalender. 

Og da Raf Simons tirsdag nat viste sin tredje kollektion på catwalken for Calvin Klein 205W39NYC, beviste han igen, at han med stor succes har formået at revitalisere det traditionsrige amerikanske brand. Netop derfor kårede vi ham også i 2017 til årets bedste udenlandske designer

I en imponerende setting i American Stock Exchange Building i New York, hvor gulvet var fyldt med popcorn og rummet beklædt med kunstneriske installationer fra Sterling Ruby samt Andy Warhol-motiver, skrev Simons sit tredje kapitel i Calvin Klein-æraen.

Her får du showets fem største tendenser samt ét tilbagevendende højdepunkt. 


1. Western-looket

Siden Raf Simons sendte sin første model ned ad en Calvin Klein-catwalk, har americana været et æstetisk omdrejningspunkt. De karakteristiske westernskjorter, jakkesætsbukser med striber langs siderne samt den opdaterede hybrid mellem en Chelsea-og cowboystøvle er et look, som mange brands også har hentet inspiration i (eller decideret stjålet fra). 

Western-looket bød denne gang på en række nye farvekombinationer, hvoraf særligt pastelfarverne var et frisk pust.

Selvom looket nu har været brugt tre sæsoner i træk, føltes det som et naturligt og stærkt greb, at Simons viderefører det som en rød tråd.


2. Stærke narrativer

I et interview med Financial Times fortalte designeren efter showet, at »det skulle handle om helte«. Og sådan blev det.

Flere looks bar referencer til New Yorks brandkorps. Der var frakker til både mænd og kvinder i læder og pels med de karakteristiske reflekser, imens en helt orange uniform åbnede showet. 

Rumkapløbet i 1969 blev refereret i en række metalliske handsker og store futuristiske støvler samt stribevis af folielignende kjoler.

(Foto: Slaven Vlasic/Getty Images)

Annonce

(Foto: Slaven Vlasic/Getty Images)

3. Løsere silhuetter

De løse silhuetter har været en etableret del af Raf Simons herrekollektioner, når han har designet i eget navn, men i sine første to kollektioner for Calvin Klein dyrkede designeren det smallere og mere strømlinede look. Det gjorde han dog delvist op med denne gang.

Flere ternede uldfrakker havde fået et markant løsere look med hængende skuldre og en mere kasseformet silhuet. Der var også flere chunky striktrøjer, flere med den dybe v-hals.

(Foto: Slaven Vlasic/Getty Images)


4. Det transparante look

Igen formåede Raf Simons at inkorporere det transparente look, der har fyldt meget på både frakker og trøjer i designerens første to kollektioner for Calvin Klein. Flere transparente kjoler var stylet med både striktrøjer og bukser.

Enkelte looks formåede også at omfavne de seksuelle undertoner, der altid har præget CK-universet. Flere modeller bar således ingen overdele under kjolerne. 

(Foto: Slaven Vlasic/Getty Images)


5. Den strikkede vest

Showets mest overraskende tendens var den strikkede vest i en lang række looks, hvor den fungerede som et lag over jakkesæt og frakker.


Et tilbagevendende højdepunkt:
Modeshowets berettigelse og Raf Simons’ konsekvente valg af muser

Modeshowet som format har igennem en længere periode været omdiskuteret. Flere modehuse som Tommy Hilfiger, Burberry og Ralph Lauren har reageret ved at sadle om og vise see now, buy now-kollektioner på catwalken.

Men Calvin Klein-shows giver modeshowet dets berettigelse, i hvert fald i en traditionel kontekst. Raf Simons formår at skabe den samlede pakke. 

Hans passion for kunst er ofte kommet til udtryk, og med AW18-kollektionen teamede han op med kunstneren Sterling Ruby, som kreerede showlokationens installationer. Calvin Klein har også indgået et længerevarende partnerskab med The Andy Warhol Foundation, hvorfor adskillige Andy Warhol-motiver hang rundt om den catwalk, der i øvrigt var fyldt med popcorn. 

Og så er det fedt at se, at Raf Simons konstant finder inspiration i de samme muser. På første række sad A$AP Rocky, Ashton Sanders, Paris Jackson og Millie Bobby Brown, som de også har gjort de tidligere sæsoner, mens modellen Lulu Tenney for tredje sæson i træk åbnede showet. 

Det tilbagevendende fokus på showlokationer og inspirerende settings samt hans brug af de samme muser, bidrager til at binde det stadig ‘nye’ Calvin Klein-univers sammen til en helhed, der virkelig skiller sig ud i modebilledet og fortsat gør Raf Simons til tidens nok vigtigste designer.

Læs også: Calvin Klein aktualiserer kontroversiel Andy Warhol-film i ny undertøjskollektion

Lulu Tenney åbnede showet for tredje sæson i træk.