The Avalanches på Roskilde Festival: Sample-fetichister leverede leksikal dansefest
Inden The Avalanches’ koncert bankede bidder af Guns ’N Roses’ ’Mr. Brownstone’ og Raekwons ’Glaciers of Ice’ ud af højtalerne. To numre – bluesy Sun Strip-rock og indædt østkysthiphop – der ikke umiddelbart har noget til fælles, men som i denne sammenhæng markerede de nærmytiske, australske sample-fetichisters brede smag og nysgerrighed for alle hjørner af populærmusikken.
For de indviede var det en genopstandelse af rang, da The Avalanches sidste år brød 15 års albumpause med det boblende idérige ’Wildflower’, og ligeså var muligheden for at opleve dem live spektakulær. Spørgsmålet var så, om de notoriske lydnørder kunne genskabe deres detaljemættede kompositioner live uden at tabe festen på gulvet.
Til opgaven havde de allieret sig med en trommeslager samt Baltimore-rapperen Spank Rock og sangerinden Eliza Wolfgramm, der agerede indpiskere, mens bagmændene passede guitar og maskinpark i siden af scenen.
Okay, stortrommen fyldte for meget i lydbilledet, og deres 1:1-coverversion af The Clashs ’Guns of Brixton’ var mere kuriøs end vellykket. Men til gengæld var der dybe discostød, Jackson 5-boogie, soulklap, elastiske funk-licks og en svimlende strøm af referencer i musik og videoprojektioner til alt fra Nina Simone, 80’er-hiphop og Beach Boys til ’Seinfeld’ og ’The Simpsons’. I de momenter spillede musikken hovedrollen med musikerne som håndlangere, mens originalitet og autenticitet blev plastiske begreber, der opererede ubesværet på tværs af årtier.
Oversigt: Her er alle vores anmeldelser fra Roskilde Festival