Taylor Swifts kærlighedsliv er i medierne blevet omtalt som overfladisk, omskifteligt og som årsag til morskab, men i hendes sange er kærligheden altid blevet portrætteret som det stik modsatte.
Helt tilbage fra debutsinglen ‘Tim McGraw’ til de storladne popballader på ‘1989’ har Taylor Swifts kærlighedssange været dybtfølte, romantiske sjælere, der i store træk har bygget på drømmen om, at kærlighed kunne være som på film. Tag bare Swift-klassikeren og gennembrudshittet ‘Love Story’ eller den mindre kendte ‘Mine’, hvor Swift bliver mor til to blonde sønner (!).
Men på ‘Reputation’ er det et ret anderledes forhold til kærlighed, Swift beskriver. Hun disker op med fraser, som man aldrig har hørt fra hendes mund før, og synger om at være fuld og spilde vin i et badekar, og om hvordan hendes kæreste har forvandlet hendes seng til en kærlighedsoase. Det lyder som en form for kærlighed, de fleste kender, og som ligger lidt tættere på den virkelige verden end fortidens prinsessedrømme. Teksterne gør Taylor Swift en tak mere menneskelig og tilføjer ‘Reputation’ et lag af sårbarhed, som bestemt klæder hendes ellers så tilsmudsede reputation.
Albummets mest saftige lyrik finder man blandt andet på nummeret ‘Dress’, hvor Swift synger:
»Carve your name into my bedpost
‘cause I don’t want you like a best friend
only bought this dress so you could take it off«
Og senere:
»I’m spilling wine in the bathtub
you kiss my face and we’re both drunk«
Det er ikke overdrevet eller vildt eksplicit sexet, hvis man sammenligner med andre popstjerner, men for Swift er det skelsættende. Fans, der var med til Taylor Swifts prælytning af albummet hjemme hos popstjernen selv, har på sociale medier beskrevet, at Taylor Swifts mor endda var nødt til at forlade lokalet, da ’Dress’ blev spillet, på grund af sangens sexede tekst.
Røde læber og solnedgange
Forløberen for ‘Reputation’, ’1989’ fra 2014, var et album, der rummede kæmpestore popballader, men de romantiske indslag på albummet holdt sig i modsætning til ‘Dress’ over bæltestedet. På albummets største popserenade ‘Wildest Dreams’ kunne Swift for eksempel godt bruge et helt omkvæd på kun at snakke om, hvordan hende og hendes partners outfits var perfekte.
»Say you’ll remember me
standing in a nice dress, staring at the sunset babe
red lips and rosy cheeks
say you’ll see me again even if it’s just in your wildest dreams«
Det samme er tilfældet på ‘Style’ fra ’1989’, hvor hun synger:
»You got that James Dean, daydream look in your eyes
and I got that red lip classic thing, that you like
and when we go crashing down we come back everytime
‘cause we never go out of style
you got that long hair, slicked back, white t-shirt
and I got that good girl faith and a tight little skirt
and when we go crashing down we come back everytime
‘cause we never go out of style«
Det er uden tvivl filmisk og malerisk, men juicy er det altså ikke. Jeg kan ikke rigtig lade være med at tænke på én særlig scene i ’Skam’, hvor karakteren Vilde bliver liderlig af at tænke på, hvilken læbestift hun skal have på, når hun skal være sammen med den lækre 3.g’er William.
Hele tøjtemaet gør sig også gældende på førnævnte ‘Tim McGraw’, hvor Swift synger om sin »little black dress« og sine »faded blue jeans«. En lidt sjov og helt utrolig tørlæggende måde at synge om kærlighed og romance på, som Swift tydeligvis har haft kørende hele sin karriere.
Ironisk er det derfor, at det mest juicy nummer på ‘Reputation’ også har titlen ‘Dress’. Men som tidligere nævnt handler sangen altså om, at kjolen skal smides hurtigst muligt. Også ‘Reputatation’s syvende nummer, ‘So It Goes’, byder på den nye sex-positive Swift, der synger:
»Come here, dressed in black now
so, so, so it goes
scratches down your back now
so, so, so it goes«
Kradsemærker på ryggen er nok den mest eksplicitte tekstbid, vi finder på ‘Reputation’ og i Swifts karriere overhovedet. I samme sang synger hun også, at hun ikke er »a bad girl, but I do bad things with you«.
At Taylor gør bad things (i hvert fald mere end før) høres også tydeligt på ‘Gorgeous’, hvor hun åbenlyst synger om utroskab. Den søde girl-next-door-Taylor havde næppe ødelagt forestillingen om den store kærlighed med sange om romantiske sidespring.
Den sårbare Taylor Swift
Men det nummer, jeg bider allermest mærke i, er albummets femte sang, ‘Delicate’, hvor Swift gennem en sørgmodig vocoder synger:
»This ain’t for the best
my reputations never been worse, so
you must like me for me
we can’t make
any promises now, can we babe
but you can make me a drink«
Her bliver det tydeligt, at det rosenrøde kærlighedsunivers, Swift har sunget om i mange år, ikke længere kan holde trit med virkeligheden. Man får fornemmelsen af, at sangen kommer fra en halvfordrukken Swift, der sidder i en emotionel brandert på en efterladt bar, og selv om ‘1989’ var et virkelig vellykket popalbum, er det måske den følsomhed, man godt kunne have savnet.
Den dukker op i glimt på ‘Reputation’, og selv om albummet virker lidt rodet og ubeslutsomt skifter mellem ømme kærlighedssange og voldsomme haters-back-off-hymner, så fortæller de rolige momenter som ‘Delicate’, at der også er en stor usikkerhed forbundet med det ellers så selvsikre hævntogt, Swift har søsat på ‘Reputation’.
For når man har et ry som hende, hvordan får man så egentlig kærligheden til at fungere? Det er let at forestille sig, at Swift har skabt en eventyrlig virkelighedsflugt for sig selv, når hun har sunget om episke kærlighedsdramaer på sine forrige album og udspillet dem i musikvideoer.
Men det er befriende og modigt af Taylor Swift, at hun har lagt Hollywood-kærligheden lidt på hylden og nu tør synge om, at hun drikker sig fuld, er usikker, er liderlig og har helt nede på jorden følelser, når det kommer til kærlighed.
Læs anmeldelse: Taylor Swift ‘Reputation’