Peter Sommer inviterede Roskilde Festival ind i sin orange drøm
Med Orange-koncerter fra både Nephew og The Minds of 99 er den dansksprogede rockmusik i den grad nået ud til masserne under på årets Roskilde Festival. Lørdag aften var det så endnu en moderne skjald, der skulle formidle hymner på vort modersmål fra festivalens største scene.
Det store format til trods åbnede Peter Sommer gavmildt dørene ind til det private rum, og det lykkedes ham hurtigt at skabe en forbindelse med publikum: Under åbningsnummeret ‘Skønne spildte kræfter’ spankulerede han ned i pitten og gav high fives, og i løbet af koncerten blev der fortalt sympatiske anekdoter mellem numrene.
Det personlige og nærværende var tydeligt i fokus. Et sepiatonet 70’er-bryllupsbillede af Sommers forældre tonede frem på storskærmene under ‘Bittersød natskygge’, som netop slutter med proklameringen »Mom and dad, I love you too«, ligesom vi fik fortællingen om et forbillede fra ungdommen, der gik en krank skæbne i møde på ‘Sang til Bo’ – endelig blev publikum lukket helt ind i det eksistentielle mørke på ‘Til rotterne, til kragerne, til hundene’ .
Man følte dog aldrig, at det blev for privat og intimt, idet poeten fra Skanderborg bevarede et fint overblik og valgte at inkludere medsammensvorne i løjerne. Mikael Simpson leverede melankolsk indfølt mundharpe på ‘Hvorfor løb vi?’, og Søren Huss leverede ditto trompet under ‘Sang til Bo’. Publikum var i topform og blev opildnet til at lade fællessangen tage over i hjemstavshymnen ‘8660’, mens masserne foran Orange helt af sig selv tog teten i en bastant version af ‘Valby Bakke’.
Peter Sommer gav meget af sig selv, og blandt hans mange kommentarer var denne: »Jeg har lært at lytte til farverne i mine drømme, og i dag var drømmen orange«.
Det lykkedes ham at dele denne drøm med os andre.
Oversigt: Her er alle vores anmeldelser fra Roskilde Festival
Læs også: Hvis publikum kunne bestemme: Ønsker til Roskilde Festival 2019
Læs også: Roskilde Festival: Publikums yndlingskoncerter – plus de største skuffelser