Anders Matthesen sidder i P3-studiet. Han er ved at blive interviewet om sit kommende jubilæumsshow i Royal Arena og Jyske Bank Boxen.
Pludselig bliver interviewet afbrudt, da en anden journalist vælter ind i studiet. Han vil konfrontere Matthesen med et eller andet, men den befippede komiker når at udvandre i vrede, før det kommer så langt.
»Hvad foregår der?« spørger de to morgenværter i fingeret forbløffelse.
»Jeg kan ikke sige så meget«, siger overfaldsjournalisten Lasse Bjerrum og opfordrer i stedet folk til at lytte til hans nye podcast, ‘Manden, der blev stjålet’, som »tegner et andet billede af Danmarks største komiker« og »er den vildeste historie, jeg nogensinde har arbejdet på«.
Så det gjorde jeg, og hvad er det så for noget med den podcast? Jo, det er i sandhed en vild historie, som selvfølgelig også er lige så falsk som P3-værternes tvivlsomme skuespil, og som føles som en statsfinansieret og i øvrigt meget morsom reklame for en komikers i forvejen udsolgte onemanshow.
‘Manden, der blev stjålet’ er historien om, hvordan Anders Matthesen har stjålet sin mest ikoniske karakter, Stewart Stardust. Og ikke bare stjålet som i »lånt inspiration til«. Nej, Matthesen har formet figuren én til én efter en levende person, der til gengæld blev lovet royalties, som han dog aldrig har set skyggen af.
I podcastens fiktive parallelunivers er Stewart Stardust altså et virkeligt, levende menneske, der lever i landflygtighed i (hvor ellers?) Thailand efter at have fået sit liv ranet og ruineret af Anders Matthesen. Og det stopper ikke dér, Stewarts viv Vivian findes også og er hensunket i en katatonisk tilstand efter identitetstyveriet. Og Matthesens komikerkolleger Mick Øgendahl og Thomas Hartmann mere end antyder, at Anden har bygget hele sin karriere og formue på tanketyveri og trusler.
Perlerad af politiske ukorrektheder
Skandalen oprulles af Lasse Bjerrum, der i en vittig og velaflyttet parodi på true crime-genren og især danske Third Ear kaster sig over historien med detektivisk mine, dramaturgisk selvbevidsthed og en diktion, der ret præcist imiterer Third Ears Krister Moltzens karakteristiske intonation.
Bjerrum bryggede efter sigende på en harmløs podcast om dansk hiphop, da han tilfældigt snublede over den utrolige historie. Indledningsvist er Stewart Stardust – den virkelige altså – en mytisk skikkelse, hvis eksistens der kun hentydes til gennem forblommede sidebemærkninger og kryptiske rap-vers. Men Bjerrum forfølger sporet helt til Thailand, hvor han i tredje og næstsidste afsnit, som udkom i denne uge, opsøger en hævngerrig Stewart på hans tilflugtssted.
Kaptajn Stewart har ligget underdrejet, siden Anders Matthesen aflivede ham med en samuraisværdsæg i teater-/comedy-kombien ‘Anden paa coke?’ fra 2006. Helt død og begravet har han nu ikke været. Han gjorde en optræden i Matthesens børnebog ‘Ternet Ninja’ (2016) og medvirker antageligvis også i filmatiseringen senere på året. Og han skal gestaltes af Thomas Bo Larsen i ‘Terkel – The Motherfårking Musical’ næste år.
Men mig bekendt (og ret mig, skulle jeg tage fejl) er det første gang, han genopstår med ophavsmandens stemme eller skikkelse, og det er en svir atter at høre en vanligt velturneret Matthesen brovte sig igennem en perlerad af politiske ukorrektheder.
Det store spørgsmål er bare: Hvad er formålet?
Kort og godt en lort
For jo, ’Manden, der blev stjålet’ er meta-morsom som true crime-spoof og mockumentary, men den føles også umiskendeligt som en del af en happening af en art – en teaser for noget, der kommer. Men hvad?
Hvis nogen skulle være i tvivl (og det er ifølge flere kommentarspor nogen, der er), så er Anders Matthesen ikke rigtigt sur. Komikeren er med på meta-legen, og på hans sociale kanaler finder man for tiden talrige mere eller mindre indforståede videoer og andre hentydninger, der udvider podcastens fiktive univers.
Matthesen har angiveligt både modtaget trusler (»du er færdig som gårdsanger«) og er blevet forsøgt forgivet med mineralsk terpentin, og lur mig om ikke øjenvidner har set en velnæret mand med hvide bakkenbarter og sømandskasket forlade åstedet.
Derudover er Matthesens Spotify-konto blevet hacket. Profilbilledet er blevet overtegnet med en kiste, et dødningehoved, djævlehorn, hugtænder, Hitler-moustache, en pil gennem hovedet og påskriften »NAR!«. Og den virkelige Stewart Stardust har efterladt et 43 sekunder langt track, hvor han med forvrænget stemme anklager ’Anden’ for at være »en bedrager, en ussel tyveknægt, en forræder – ja, kort og godt en lort«. Han henviser slutteligt til sin egen Spotify-konto, hvor man finder to numre: ’Velkommen Hjem’, der annoncerer Stewarts tilbagevenden og ’Sut Røv’, der beder Anders Matthesen om at, well, sutte røv.
Jul på Vesterbro 2?
Det er selvfølgelig nærliggende at tro, at den gamle kaptajn vil gøre et storstilet comeback i Matthesens 25-års-jubilæumsshow, og at meta-legen skal tjene som en trommehvirvel, der skal generere hype (om end podcasten ikke synes at have vakt særlig stor ståhej so far).
Men ville DR lade sig drive rundt som Anders Matthesens personlige PR-bureau og binde an med et så ugenert reklamestunt, der tilmed griber ind i P3’s faste, journalistiske flader? Eller kan der være mere til det end det?
Hvis jeg ikke vidste bedre, ville jeg være tilbøjelig til at tro, at Stewart Stardusts genopstandelse i DR-regi skulle indvarsle en ’Jul på Vesterbro 2’. Men med både jubilæumsshow og en ’Ternet Ninja’-filmatisering på vej lyder det som en uoverkommelig opgave, selv for den næsten overmenneskeligt produktive Matthesen.
Right?
Det kan selvfølgelig også være, at DR bare synes, at ’Manden, der blev stjålet’ har værdi nok i sig selv, og at de ikke ville forpasse muligheden for at få kongen af dansk comedy til at trække sine gamle cirkuskrikker rundt i manegen en ekstra gang. Det kan jeg sådan set godt forstå, og ’Manden, der blev stjålet’ er uanset formålet en meget sjov lille lytter for fans af ’Anden’ og/eller Third Ear.
Hvad formålet er, bliver vi måske klogere på, når fjerde og sidste afsnit af podcasten udkommer på mandag. Eller senest når Anders Matthesen – og måske Stewart Stardust – indtager Royal Arena næste år.