Musikbranchen mærker coronakrisen. Det er mest tydeligt på livefronten, hvor en hel industri er lagt ned, fordi vi ikke længere kan tage til festivaler og koncerter. Men konsekvenserne rækker også længere end det.
Dels fordi folk rundt omkring i de ramte lande faktisk lytter mindre til musik, end de gjorde før, og samtidig har ændret deres lyttevaner. Men også fordi musikbranchen er uløseligt kædet sammen med livemusik.
For det er jo på turné, at publikum kan møde kunstnernes nye musik, og det er også her, mange artister tjener størstedelen af deres penge. Så nu, hvor hele det aspekt falder fra, er der selvfølgelig mindre incitament for at udgive ep’er og album, da der ikke kan lukreres på musikken live.
Så hvordan forholder musikbranchen sig til den her nye verden med dens mange udfordringer? Det talte vi om med Astrid Storm, der er A&R hos verdens største pladeselskab, Universal Music.
Hvad var din umiddelbare reaktion, da Mette Frederiksen meldte ud, at sommerens festivaler måtte aflyses?
»Jeg havde aldrig troet, at selv Smukfest ville blive lagt ned. Det havde vi aldrig haft med i vores interne dialog – at indgrebene ville række så langt. Så min personlige følelse var bare chok. Og empati på artisternes vegne. Der er jo mennesker, hvis levebrød er ødelagt, og artister som Tessa, der havde en hel sommer linet op, hvor hun skulle spille de allerstørste festivaler og cementere årets succes«.
Hvordan har pladebranchen ellers været påvirket? Har I for eksempel overvejet at stoppe udgivelser?
»Vi har prøvet at se på, hvad der eksempelvis sker i Italien. Hvordan folk streamer, og hvordan det ændrer sig under karantænen. Og her har dataen vist, at folk ikke stoppede med at høre musik. Så vi har ikke stoppet vores releaseflow. Men vi har talt om, at det er vigtigt at fortsætte med at udgive musik og især udgive musik, der passer til tiden og til folks nye hverdagsmønstre.
Lige nu bliver der hørt meget chillhits og mere musik til arbejdet. Så det har ikke været et problem at udgive eksempelvis en Emil Kruse-plade, som folk alligevel gerne vil lytte til. Men der, hvor man har ændret og udskudt releases, har været, hvis det var deciderede fest-tracks«.
Det er sjovt, du nævner Emil Kruse, for hans musik er jo ret festorienteret. På hans seneste album var der eksempelvis den klubbede sang ’Stjerner’ med Kidd.
»Det er rigtigt, og i den situation afvejede vi også både fordele og ulemper ved at udgive. For musikken skulle udgives i forlængelse af, at Emil Kruse skulle på tour og spille den nye musik. Ofte planlægger vi forløb alt efter om der er store koncerter. Hvis man skal spille hele landet rundt, så giver det god mening at udgive musik inden, så folk kan stifte bekendtskab med den. Emil Kruses tour lå lige i gråzonen. Så valgte vi altså at trykke på go-knappen«.
Alle den slags planer om at knytte udgivelser op til koncerter må være gået i vasken?
»Labelverdenen er klart påvirket meget, ja – hvis man har knyttet releaseforløb op til en stor koncert, hvor man skulle spille et udsolgt Store Vega eller på Roskilde Festival for den sags skyld. Det har været en mavepuster for mange releaseforløb«.
Bliver der så udgivet mindre musik, nu hvor album ikke kan knytte sig til koncerter?
»Jeg tror faktisk, det er det modsatte. Selv om det ikke er en lige så umiddelbar indtægtskilde som at tage på tour, så er det vigtigt at få nogle sange ud, så man kan få udbetalt nogle royalties og holde sig relevant. Så længe det ikke er musik, der er møntet på, at man skal ud og dakke til det på Søpavillonen. Samtidig så er vores studie til gengæld lukket ned lige nu på grund af corona, så det kan også være sværere at få artisterne i studiet«.
Har der været andre udfordringer ved at udgive musik under coronakrisen?
»Normalt kan vi jo have en artist i Go’ Morgen Danmark eller få lavet interviews i P3. Men i en periode var der slet ingen gæster på P3, og Go’ Morgen Danmark bliver optaget ude i Hareskov i stedet for i et studie. Mange sådanne ting har ændret sig. Og så er det svært for os at lave det indhold, vi gerne vil lave. Vi har været nødt til at nedskalere ideer – vi kan ikke længere lave en produktion med 30 mand, når vi skal lave en musikvideo. Så må vi kigge i alternativer og måske kun sende en enkelt person ud og lave content-skydning med eksempelvis Elias Boussnina«.
Har du nogle eksempler på alternative løsninger, der har fungeret?
»Kehlani har lagt en musikvideo op, som hun selv har filmet derhjemme. Og så er der den gode Tyga, der har været super opportunistisk og remixet en sang, der hedder ’Bored In the House’, der trendede på TikTok. Så folk har fundet måder at holde sig selv relevante på. Jeg læste også om en artist i Italien, der hedder Ghali, der i stedet for at lave en klassisk musikvideo sendte en ny sang til sine største fans, som så sang den til ham. Det katapulterede sangen ind i top-10 i Italien«.
Hører folk mindre musik under krisen?
»Der var et fald i starten af perioden, men nu er det på vej mod normale tilstande igen. Ser man på Spotifys danske top-50, så havde førstepladsen tit over 100.000 plays om dagen før krisen. Lige nu (21. april, red.) ligger Drakes ’Toosie Slide’ nummer et med 72.000 lyt. Så folk streamer mindre. Men ikke katastrofalt mindre. Det, der er forsvundet, er playlister, der kører på cafeer, i storcentre og den slags. Og så hører folk heller ikke musik på vej til og fra arbejde«.
Har I fået nogle retningslinjer i forhold til håndteringen af krisen fra jeres internationale ledelse?
»Nu har CEO’en af Universal, Lucian Grainge, selv haft corona, og det tror jeg har gjort, at budskabet var meget klart: Tag det her super seriøst. Coronavirus har påvirket både pladeselskaberne, artisterne og selve måden, man udgiver musik. Det er nok den allerkorteste måde at sige det på«.