Kampen om fantasytronen er benhård på streamingtjenesterne i disse år, hvor alle håber på at lande serien, der kan løfte arven efter ‘Game of Thrones’.
Netflix og Amazon byder hårdt ind med henholdsvis ’The Witcher’ og ’The Wheel of Time’, og i 2022 kommer Amazon med en ’Ringenes herre’-serie.
På filmsiden er der lidt mere stille efter den sværm, der oversvømmede markedet, efter Peter Jacksons ‘Ringenes herre’- og ’Hobbit’-film og Harry Potter-feberen spredte sig som en pandemi.
Netop de film er blevet noget nær fast inventar på tv-kanalerne omkring jul og nytår, og det er på sin vis godt, men også lidt en skam, at de bare kører i konstant rotation.
For der er virkelig mange andre fremragende fantasyfilm derude. Også dem, der ligger uden for det, man når normalt forbinder med ordet, som typisk giver konnotationer til orker, elvere og drager.
Nogle af dem fremhæver vi her – i kombination med mere lettilgængelige klassikere, som bør være obligatorisk i enhver fantasyfilm-opdragelse.
1. ’Stardust’ (2007)
Vi lægger hårdt ud med Matthew Vaughns (’Kick Ass’, ’Layer Cake’) moderne mesterværk.
Filmen er baseret på fantasy-guruen Neil Gaimans bog af samme navn fra 1999 og handler om den godmodige Tristan (Charlie Cox fra ’Daredevil’). Han bor i en lille engelsk landsby, der grænser op til det magiske rige Stormhold. Her er han nødt til at begive sig hen, da hans udkårne kun vil giftes med ham, hvis Tristan kommer tilbage med det stjerneskud, de så falde til jorden.
Helt så enkelt viser det sig ikke at være, da stjerneskuddet også tiltrækker sig opmærksomhed i Stormhold. Og så bliver det også legemliggjort i form af Yvaine (Claire Danes), som selv har noget at skulle have sagt omkring sin skæbne.
Med et stjernecast, der tæller Michelle Pfeiffer som diabolsk heks og Robert De Niro som den flamboyante luftpirat Shakespeare, er ’Stardust’ en af de bedste moderne, rendyrkede fantasyfilm, hvor der er masser af eventyr og rørende øjeblikke, så tårerne sidder løst, når Take That begynder at synge ’Rule the World’ til rulleteksterne.
Kan ses på Netflix, iTunes, Blockbuster, Viaplay, SF Anytime, Google Play, Rakuten TV.
2. ’Coraline’ (2009)
Endnu en perle fra Neil Gaimans hånd, og denne gang er det stop-motion-maestroen Henry Selick (’The Nightmare Before Christmas’) og Laika-studierne, der har bragt britens ord til live.
Coraline (stemme af Dakota Fanning) er flyttet ind i en ny lejlighed sammen med sine forældre. Blandt de andre lejere i bygningen finder man den ene mere excentriske personlighed efter den anden, inklusive den bombastiske tidligere brandmand og gymnast Bobinsky, der nu er direktør for et musecirkus.
Coraline finder dog også en portal til en anden verden, som er næsten identisk med hendes egen – om end alle har knapper i stedet for øjne.
Brugen af dukker og stopmotion giver universet en kærkommen skævhed og samtidig urovækkende følelse, der højnes i takt med, at filmen ruller fornøjeligt afsted.
Kan ses på iTunes.
3. ’Himlen over Berlin’ (1987)
Engle findes – og de bruger tiden på at lytte til menneskers tanker. Det er i hvert fald grundpræmissen for Wim Wenders klassiker ’Himlen over Berlin’, et af de bedste filmværker, der er blevet undfanget i kølvandet på Berlin-muren.
Inspireret af engle-graffiti på muren skrev Wenders sammen med Peter Handke og Richard Reitinger en fortælling om mennesker og kærlighed. Englen Damiel (Bruno Ganz i sit livs rolle) begynder at betvivle sit eksistentielle grundlag, da han forelsker sig i trapezkunstneren Marion (Solveig Donmartin). Filmen emmer af cool berliner-vibe og krydres med en genial meta-cameo fra skuespilleren Peter ‘Columbo’ Falk, der spiller en udgave af sig selv, dog med den krølle, at han tidligere var en engel selv og nu rådgiver Damiel og hans kompagnon Cassiel.
Det er eftertænksomt sen-koldkrigs-fantasy, hvor Berlin måske er den mest fascinerende karakter i den underskønne film. Se den for guds skyld den – ikke det miserable amerikanske remake fra ’98 med Nicolas Cage og Meg Ryan.
Kan ses på Filmstriben, Rakuten TV, iTunes, Google Play, Blockbuster, SF Anytime.
4. ’Night Watch’ (2004)
En af de vildeste actionfilm fra 00’erne kom fra russisk-kasakhiske Timur Bekmambetov (’Wanted’). Kort fortalt handler ’Night Watch’ og dens efterfølger ’Day Watch’ om kampen mellem det gode (’Lyset’) og det onde (’Mørket’) og de særligt udvalgte mennesker ’Others’, der besidder overnaturlige kræfter.
Det er nemlig dem, som skal håndhæve freden mellem de to parter, og selvom der er fred, er der stadig enkelte, der prøver grænser af. I de tilfælde er det op til folk som Anton, en Night Watch, at sætte nattens væsner på plads, og det skal han mange gange.
Den første russiske blockbuster siden Sovjets kollaps jerner afsted i et hæsblæsende tempo i samtlige 114 minutter. Især bilscenerne i Moskvas gader, hvor nattevagterne tonser rundt i det, der mest minder om en overdimensioneret brandbil, varslede for alvor, at den russiske filmindustri nu var klar til at udfordre de kapitalistiske hunde fra vest.
Kan ses på iTunes og Blockbuster.
5. ’Army of Darkness’ (1992)
Der findes få perfekte film i verden, men Sam Raimis tredje film i ’Evil Dead’-trilogien er meget tæt på at være det.
Ash (Bruce Campbell) er efter begivenhederne i skoven, hvor hans kæreste blev besat af onde væsner, Deadites, røget igennem et tids-vortex og strandet i middelalderen. Også her lykkes det ham at sætte ondskaben fri, og så er det op til manden med motorsavshånden at redde riget, hvis undergang han ellers selv havde sat i gang.
Det er nærmest farce-agtige strabadser, som Ash kommer igennem, inklusive en hysterisk sjov scene, hvor en Evil-Ash vokser ud af hans krop, efter han har slugt en mini-Ash. Det er langt ude, og filmen kan ses som en spoof over tidligere tiders testosterontfyldte fantasy/eventyrfilm, hvor helten altid var en retskaffen person med et nobelt hjerte. Ash er alt andet.
Kan ses på iTunes og Blockbuster.
6. ’Big Fish’ (2003)
Få instruktører boltrer sig så hjemmevant i fantasygenren som Tim Burton. Hvilken af hans film, der er den bedste, bliver flittigt debatteret, men i mine øjne er ingen så helstøbt fra første til sidste frame som ’Big Fish’.
Igennem flashback fortæller den døende pralhals Edward Bloom (Albert Finney) sin livshistorie til sin søn Will (Billy Crudrup) og dennes højgravide kone. Blandt de fantastiske begivenheder finder man kæmper, hekse, varulve og den titulære store fisk, som Edward fangede ved hjælp af sin vielsesring.
Ewan McGregor er forbandet karismatisk som den unge Edward, og man er til det sidste i tvivl om, hvor meget af den gamle mands historier er løgn, og hvad der er sandt. Under den fantastiske overflade gemmer der sig et fremragende far-søn-drama af den slags, som vil trække tårer frem hos de fleste.
Kan ses på iTunes Rakuten TV, Google Play, Viaplay, Blockbuster, YouTube Movies, SF Anytime.
7. ’The Princess Bride’ (1987)
En vaskeægte klassiker og nærmest essensen af, hvad der kendetegner en traditional fantasyfilm. En lille dreng er syg, og hans bedstefar kommer forbi for at læse en historie for ham. Den handler om prinsessen Buttercup (Robin Wright), der bliver kidnappet af en hurtigtalende hustler (Wallace Shawn), en kæmpe (André the Giant) og en spansk fægter (Mandy Patinkin), der søger efter hævn for sin afdøde far.
For at redde den skønne mø kommer ikke alene hendes trælse forlovede prins Humperdinck, men også manden i sort, hendes barndomselskede Westley (Cary Elwes). Det er til tider absurd fantasy, hvor den ene mere langt ude birolle popper op i eventyret efter den anden. En nærmest uigenkendelig Billy Crystal under flere lag proteser og make-up brillerer som lusket healer.
Kan ses på iTunes, Rakuten TV, Blockbuster, SF Anytime.
8. ’The Fall’ (2006)
For den visuelle feinschmecker er Tarsem Singhs ’The Fall’ umulig at komme udenom. Tempoet i fortællingen om en stuntmand, der indlagt på et hospital, hvor han fortæller en historie til en lille pige med en meget livlig fantasi, er meditativt roligt.
Men tiden flyver alligevel afsted, når man ikke kan andet end at blive betaget over de mange underskønne lokations. Singh ville nemlig ikke bruge special-effects, så resultatet er en tur rundt til nogle af klodens mest fantastiske kreationer, som agerer baggrund i pigens fantasi-univers.
Gude-adonisen Lee Pace spiller stuntmanden og den drømmeagtige helt i eventyret med charmerende navn Black Bandit – så også her leverer filmen på den visuelle side.
Kan ses på Filmstriben.
9. ’Kung Fu Hustle’ (2004)
Stephen Chow er en af de Hong Kong-filmlegender, der ikke helt har fået den cadeau, han fortjener. Med forkærlighed for at mikse genrer brød han igennem i vesten med kung fu-fodboldfilmen ’Shaolin Soccer’ i 2001, og tre år senere kom så mesterværket.
I et miks af traditionel komedie og den kinesiske kampfilmgenre wuxia handler ’Kung Fu Hustle’ om den småkriminelle Sing (Stephen Chow), der i 1940’ernes Shanghai har ét ønske: At blive medlem af Økse-banden, den mest magtfulde og brutale af alle bander i hele byen.
Det viser sig dog, at Sing er bedre, end han vil stå ved, og da beboerne i området Pigsty Alley ikke vil bukke under for bandens trusler, må den ufrivillige helt træde i karakter. Der bliver langet kindheste og håndmadder ud på alle tænkelige måder, samtidig med at der trækkes kraftigt på kinesisk mytologi og ikke mindst det åndelige element inden for kampsport.
Kan ses på iTunes, Rakuten TV, Google Play, Viaplay, YouTube Movies, SF Anytime.
10. ’Chihiro og heksene’ (2001)
Det kan virke som en uoverskuelig opgave kun at vælge én film fra det mageløse animationsstudie Studio Ghibli. Med de to legendariske instruktører Hayao Miyazaki og Isao Takahata i spidsen har Ghibli stået bag utallige klassikere, der har været med til at åbne øjnene for, at der findes animation uden for USA’s landegrænser.
Få er så gennemførte som ’Chihiro og heksene’, hvor den titulære tiårige pige og hendes forældre kommer igennem en tunnel og ender i en anden verden. Det bliver så op til Chihiro at redde dem og få dem tilbage, og vejen dertil består blandt andet i at arbejde i et kæmpe badehus, hvor gæsterne inkluderer forskellige ånder, der har samlet usandsynligt meget møg op på deres færden i verden.
Fyldt med sjove øjeblikke og hæsblæsende action er ’Chihiro og heksene’ den perfekte begyndelse, hvis man ikke før har stiftet bekendtskab med Studio Ghiblis magiske universer.
Kan ses på Netflix.
11. ’Mumien’ (1999)
Fantasy- og eventyrfilm har altid haft et slægtskab, hvor de to genrer overlapper hinanden, og det er derfor, at en film som ’Mumien’ kan inkluderes på en liste over fantasyfilm.
Filmen er en opdatering af Boris Karloff-klassikeren fra 1932, men med et øget fokus på actiondelen. Uforlignelige Brendan Fraser spiller Indiana Jones look-a-liken Rick O’Connel, der sammen med arkæologen Evelyn (Rachel Weisz) skal forhindre mumien Imhotep (Arnold Vosloo) i at blive vækket til live igen.
’Mumien’ er rendyrket action af den bedste slags og fik to efterfølgere samt spinoff-film med fokus på karakteren Scorpion King. Men det er stadig etteren, der står som det stærkeste indslag i genoplivningen af fortællingen, der trækker store veksler på egyptisk historie og mytologi.
Kan ses på Netflix, iTunes, Rakuten TV, Google Play, Viaplay, Blockbuster, SF Anytime.
12. ’Being John Malkovich’ (1999)
Sjældent har en film rykket grænserne så meget for, hvad der kan klassificeres som en fantasyfilm, som Spike Jonzes mindfuck ’Being John Malkovich’. Baseret på et manuskript fra Charlie Kaufmans gale hjerne handler filmen om den arbejdsløse dukkefører Craig (John Cusack), som tilfældigvis finder en portal, der fører ind i hovedet på skuespilleren John Malkovich.
Der er en god lang og snørklet forklaring på, hvordan det hænger sammen, og hvorfor man efter en tur i Malkovich ender ved siden af motorvejen til New Jersey, men så længe man er med på idéen, er der garanti for en grinagtig tur ned i absurditetens afgrund. Højdepunktet er en hallucination, hvor samtlige mennesker i en restaurant får John Malkovichs ansigt og kun kan sige ordet Malkovich.
Kan ses på iTunes, Google Play, Viaplay, Blockbuster, SF Anytime, YouTube Movies.
13. ’Tale of Tales’ (2015)
Før Matteo Garrone for nylig gav den klassiske historie om trædukken Pinocchio en socialrealistisk tur, og efter han havde sat standarden for moderne gangsterfortællinger med ’Gomorrah’, lavede han denne underkendte fantasyperle.
De tre fortællinger i filmen bygger på eventyr indsamlet af den italienske poet Giambattista Basile i bogen ’Pentamerone’, som også indeholder versioner af ’Tornerose’ og ’Askepot’. Det er brutale og blodige historier i stil med det originale Brødrene Grimm, hvor slutningerne er knapt så lykkelige.
Hvis tanken om at se Salma Hayek æde et monsters hjerte, lyder appellerende, så er ’Tale of Tales’ med dens makabre historier lige noget for dig.
Kan ses på Filmstriben, Rakuten TV, iTunes, Google Play, Blockbuster, SF Anytime, Grand Hjemmebio.
14. ’Pans labyrint’ (2006)
Guilermo Del Toro er uden sammenligning den bedste fantasyinstruktør, der stadig beriger verden med sine geniale påfund. Den selverklærede nørds svendestykke er ’Pans labyrint’, hvor Ofelia bruger sin fantasi til at undslippe virkeligheden, hvor både Den Spanske Borgerkrig raser, og hendes nye stedfar, kaptajn Vidal, er en af Francos brutale håndlangere.
Pigen begiver sig ind i en verden med fauner og feer, der mener, at hun er reinkarnationen af den forsvundne prinsesse Moanna. Hun skal derfor gennemføre tre opgaver for at blive prinsesse igen, deriblandt stjæle en kniv fra et barneædende monster med øjne på hænderne.
Kan ses på Filmstriben, iTunes, Raukten TV, Google Play, Blockbuster, SF Anytime.
15. ’Where the Wild Things Are’ (2009)
Maurice Sendaks formidable børnebøger og illustrationer er kendt og elsket verden over, især ‘Villy Vilddyr’. Med en fremragende kombination af animatronic-kostumer og CGI lykkes det for Spike Jonze at bringe liv til Sendaks frygtindgydende, men venlige vilddyr.
Historien handler om drengen Max, der ikke har det godt efter forældrenes skilsmisse. Da moren får en ny kæreste, beslutter han sig for at opføre sig som en vilddyr, med ulvekostume og det hele. Efter et skænderi med hende stikker Max af og befinder sig snart på en ø, hvor alle de vilde dyr bor. Men selv der kan man ikke slippe for følelser, som minder om dem, Max stak af fra.
Filmen blev ikke den store finansielle succes, men Sendak var meget begejstret for resultatet, og med Karen O’s fantastiske score står den som en af de absolut bedste film fra 00’erne.
Kan ses på iTunes, Google Play, Raukten TV, Viaplay, Blockbuster, SF Anytime, YouTube Movies.