Diverse kunstnere
’Ordet på gaden’ sigter efter at udstille den udvikling, vi har oplevet på den danske rapscene, siden Cheff Records brød igennem i 2011, og som fortsatte i 2013, hvor navne som Ukendt Kunstner, Benal, S!vas og Danni Toma viste nye retninger.
Opsamlingens hele 21 numre er alle lavet af forskellige kunstnere, hvilket gør albummet til en rimelig ujævn affære, især da langt fra alle bidragydere har tilstrækkelig karisma eller unik stil til at skille sig ud i den meget store mængde.
Visse stemmer skinner dog igennem. S!vas’ desværre meget korte intro er en afdæmpet variation af hans altid fascinerende signaturlyd, mens Amro og MellemFinga’Muzik er lysår foran de fleste, når det kommer til at lave knojernshård, trap-inspireret gademusik. Frank Goodfellaz overrasker derimod med en fællessangversion af S!vas’ sangrap, der er befriende ligeglad med rap-konventioner og god smag.
Nixen, ForsvundenSammenhæng og Ergo befinder sig i den modsatte ende af spektret og leverer alle agtværdige eksempler på klassisk, 90’er-lænende danskrap. Men det er svært at se, hvad de sidstnævnte traditionalister har tilfælles med kunstnere som Abbaz, Lille og Gio, der kombinerer gangster-attitude med storladne omkvæd, som mere sigter efter Seebach-segmentet end boom bap-fetichisterne.
Nogen gennemgående ’ny dansk lyd’ er altså ikke at spore her. Der er snarere tale om en broget samling rappere, der med varieret succes arbejder inden for de etablerede lydbilleder. Man kunne savne mere karismatiske stemmer som Ukendt Kunstner eller Gilli. Men mangler man en introduktion til den danske undergrund, er ’Ordet på gaden’ helt acceptabel.