CPH:DOX: ’Merchants of Doubt’
Ikke så få højreorienterede amerikanere fik deres burhøneæg galt i halsen, da dokumentarfilminstruktør Robert Kenner i 2008 satte spot på USA’s fødevareindustris skånselsløse fabriksmentalitet i den Oscar-nominerede ’Food Inc.’. Kenners film blev i visse kredse set som et kommunistisk forsøg på at undergrave de enorme amerikanske fødevare(masse)producenters milliardøkonomi med injurier og skræmmebilleder, og der er ingen tvivl om, at instruktørens seneste film også vil blive et yndet hadeobjekt, denne gang for tobaks- og olieindustrierne.
Den fængslende ’Merchants of Doubt’ stiller skarpt på de lobbyister, som lever af at så tvivl om ellers indiskutable fakta om farerne ved klimaforandringer og cigaretters skadelige virkning i den tilsyneladende evigt letpåvirkelige amerikanske befolkning. De politisk ateistiske lejesvende har i årtier galoperet rundt i den amerikanske mediemanege, hvor de føres frem som ’eksperter’ og ’videnskabsfolk’, ligesom de succesfuldt har infiltreret indflydelsesrige tænketanke og organisationer landet over.
Lobbyisterne er købt og betalt for svimlende summer for deres åleglatte talegaver og unikke evne til at udpege det frygtede socialistiske hjerte i enhver højtråbende miljøforkæmper. De er karismatiske, ofte humoristiske med et glimt i øjet, og går ikke af vejen for på groveste vis at misakkreditere reelle videnskabsfolk og politiske modstandere. Nogle nyder ligefrem, med egne ord, at angribe og ydmyge oppositionen.
’Merchants of Doubt’ stiller os ansigt til ansigt med lobbyisterne gennem uhyggeligt fascinerende og for et oplyst publikum stærkt ophidsende personinterviews, og via historiske tilbageblik på tobakslobbyismens hundekunstner ser man, hvorfra de moderne amerikanske spinmestre har lært at lege Keyser Söze med sandheden.
Filmens hovedfokus er lobbyisternes katastrofale syltning af verdens klimaforandringer, og hvordan insisterende spin og et par farverige powerpoints kan aflede medierne, forvirre befolkningen og få selv den politiske top til at vakle mellem sandt og falsk. Vi kommer både omkring »the polar bear problem« (isbjørnen er skam ikke ved at uddø, det er snarere et problem, at der er så mange af dem!), og den skandaløse ’Climate Gate’-sag under klimatopmødet i København i 2010, hvor en række klimaforskeres personlige e-mails blev lækket for at fjerne fokus fra topmødets mærkesager. Det er både kvalmende og højaktuelt.
Man savner, at instruktøren vender blikket mere indad og undersøger, hvorfor en stor del af den amerikanske befolkning forbliver så forbistret nem at snøre, selv i denne digitaliserede informationsalder. Ja, lobbyisterne er nogle sande djævlens advokater, men som ’Merchants of Doubt’ antyder, så har de dæleme også et godt publikum i de amerikanske sydstater og midtvesten.
Filmen berører kort amerikanernes evige freedom of choice-mantra. Men en klarere forståelse for, hvordan USA’s politisk totalitære retorik har isoleret landets egen befolkning, så osteklokke-effekten nu truer med at trumfe farerne ved drivhuseffekten, havde fuldendt billedet.