Vores faste Oscar-ekspert Mads Kjær Larsen har allerede spået om de nominerede i kategorierne bedste film, bedste mandlige hovedrolle og bedste kvindelige hovedrolle.
Her gætter han videre i de andre store kategorier, inklusive de to, hvor der er gode chancer for dansk deltagelse.
Bedste instruktion:
Mit bud:
Ridley Scott (’The Martian’)
Todd McCarthy (’Spotlight’)
Alejandro González Iñárritu (’The Revenant’)
Adam McKay (’The Big Short’)
George Miller (’Mad Max: Fury Road’)
Kommentar:
Der er flere måder at gå til denne kategori på. Man kan vælge at lade sit valg styre helt og holdent af bedste film-kategorien, hvilket jeg gør i mit lidt ’sikre’ sats ovenfor, eller man kan vælge at tro på, at Akademiets instruktørgruppering vælger lidt mere filmisk eksperimenterende eller prestigiøse navne uden skelen til ’storesøsterkategorien’.
Hvis gruppen vælger at følge sit eget ’hjerte’, så kunne det måske komme til at knibe for en type som McKay, der ret beset ikke har et særligt imponerende instruktør-cv. Mere tungtvejende auteurs som Todd Haynes (’Carol’) eller – hvem ved – Laszlo Nemes’ (med den eksperimenterende, ungarske Holocaust-film ’Son of Saul’) kunne bryde ind, hvis instruktørgrenen af Akademiet er klar til at ryste lidt liv i de gamle klude.
Mere sandsynligt er det dog nok i sidste ende, at Steven Spielberg (’Bridge of Spies’) er navnet, der ryger op af hatten i stedet for McKay, McCarthy (der blev overset af BAFTA) eller Miller (også overset af BAFTA).
Sir Ridley Scott er nok den eneste, der er på helt sikker grund i det her selskab.
*DGA (filminstruktørernes forbund) offentliggør deres nomineringer 12. januar – efter denne artikels deadline – så dets ofte meget retningsvisende nomineringer indgår ikke i mit gæt.
Bedste mandlige birolle:
Mit bud:
Mark Rylance (’Bridge of Spies’)
Christian Bale (’The Big Short’)
Sylvester Stallone (’Creed’)
Idris Elba (‘Beasts of No Nation’)
Mark Ruffalo (’Spotlight’)
Kommentar:
Bedste mandlige birolle er suverænt den skuespillerkategori, hvor konkurrencen er mest intens i denne sæson. Lige uden for min top 5, er der flere tunge kandidater, der banker på for at komme i spil: Tom Hardy (’The Revenant’), Benicio Del Toro (’Sicario’), Michael Keaton (’Spotlight’), Paul Dano (’Love & Mercy’), Michael Shannon (’99 Homes’) og Jacob Tremblay (’Room’).
Jeg tror, at Hardy og især den BAFTA-nominerede Del Toro vil være meget tæt på at skubbe Elba og Ruffalo ud, så det er ren gut feeling, der får mig til at prioritere, som jeg gør.
Keaton er handicappet af at være oppe imod en medspiller, Ruffalo, der har en mere showy rolle. Men risikoen for, at de to udelukker hinanden (ved at ’stjæle’ stemmer fra hinanden) er overhængende – det skete i forbindelse med SAG-nomineringerne, hvor ingen af dem fik en plads.
Kritikerdarlingen Michael Shannon er også en mulighed, men jeg tror akkurat ikke, han klarer skærene, fordi ’99 Homes’ formentlig er blevet set af færre akademimedlemmer end de øvrige film i spil.
Endelig tror jeg, at kategorifusk-vurderingen vil gøre det svært for unge Jacob Tremblay at trænge ind i feltet, eftersom det er åbenlyst for enhver, at han spiller en hovedrolle i ’Room’.
Den samme kategoriforvirring vil komme til at skade Paul Dano, der sikkert vil hente stemmer både i hovedrolle- og birollekategorien og dermed mangle nok stemmer begge steder (Dano fører kampagne i birolle, men har vundet flest kritikerpriser i sæsonens løb som hovedrolle – den forvirring, det genererer, er sjældent til kandidatens fordel).
Bedste kvindelige birolle:
Mit bud:
Alicia Vikander (for ’The Danish Girl’ eller ’Ex Machina’)
Rooney Mara (’Carol’)
Kate Winslet (’Steve Jobs’)
Jennifer Jason Leigh (’The Hateful Eight’)
Rachel McAdams (’Spotlight’)
Kommentar:
Man skal aldrig undervurdere Helen Mirrens chancer i Awards Season-sammenhæng. Og derfor kan det også meget vel tænkes, at enten Leigh eller McAdams ryger ud til fordel for Mirrens præstation i ’Trumbo’ (som hun fik en overraskende SAG-nominering for). Men jeg har en fornemmelse af, at Akademiets efterhånden yngre og mere hippe demografiske sammensætning vil sikre, at andre får chancen (Mirren opnåede en SAG-nominering for derefter at blive droppet af Oscar i forbindelse med ’Hitchcock’ for et par sæsoner siden – det er det scenarie, jeg tror vil gentage sig her).
Man skal heller ikke regne Kristen Stewart (’Clouds of Sils Maria’), Jane Fonda (’Youth’) eller den BAFTA-nominerede Julie Walters (’Brooklyn’) ude.
Men meget afhænger af, om Akademiet ’køber’ Mara i ’Carol’ og Vikander i ’The Danish Girl’ som værende biroller. Hvis ikke det gør det, åbner det i sagens natur døren for to andre præstationer, herunder ikke mindst Vikanders egen rolle som androiden Ava i ’Ex Machina’, der har taget sig af de fleste af sæsonens birolle-kritikerpriser. Vikander vil altså give plads til… sig selv!
Eneste helt sikre kort til en nominering – grundet Maras og Vikanders lidt prekære situation – er faktisk Golden Globes-vinderen Kate Winslet, der dog nok kun vandt i GG-sammenhæng, fordi hun der ikke var oppe imod Mara og Vikander (der begge var flyttet over i hovedrollekategorien).
Se buddene på bedste dokumentarfilm, animationsfilm og ikke-engelsksprogede film på næste side.
Bedste dokumentarfilm:
Mit bud:
Amy
The Look of Silence
Cartel Land
Going Clear: Scientology and the Prison of Belief
Best of Enemies
Kommentar:
Det har været et stærkt år for musikdokumentarfilm. Der blev ikke plads til hverken ’Montage of Heck’ (om Kurt Cobain) eller ’Little Girl Blue’ (om Janis Joplin) på Akademiets shortlist på 15 film. Til gengæld har ’What Happened, Miss Simone’ (om Nina Simone) en chance for at gøre ’Amy’ (om Amy Winehouse) selskab i det endelige felt. Men mon dog, der bliver plads til mere end én musikdokumentarfilm samme år?
Med (semi)-danske briller kan vi tillade os at nære store forhåbninger (nok en gang) til Joshua Oppenheimers anden undersøgelse af det indonesiske massemord på regimemodstandere i ’The Look of Silence’, der synes som ’Amy’s største konkurrent, om end den overraskende blev overset af BAFTA.
Et stort spørgsmålstegn knytter sig til den BAFTA-nominerede ’He Named Me Malala’, som jeg tror er for populistisk til, at dokumentargrupperingen nominerer den, men hvis den gør, kan den i kraft af Malalas globale popularitet sagtens tænkes at gå hele vejen, når hele Akademiets medlemsskare får mulighed for at stemme med i anden runde om at vinde Oscaren.
Bedste animationsfilm:
Mit bud:
Inside Out
Anomalisa
The Good Dinosaur
Shaun the Sheep Movie
The Peanuts Movie
Kommentar:
Der hersker ret stor enighed om, at de her film vil opnå nomineringerne i animationskategorien. Men animationsgrupperingen i Akademiet er normalt ikke bange for at overraske med nogle friske valg (’Ernest & Celestine’, ’Song of the Sea’) eller fravalg, såsom sidste år da storfavoritten ’The Lego Movie’ end ikke blev nomineret.
Uanset hvad kan vi godt erklære ’Inside Out’ for vinder på forhånd.
Bedste fremmedsprogede film:
Mit bud:
Son of Saul (Ungarn)
Mustang (Frankrig)
Brand New Testament (Belgien)
Theeb (Jordan)
Krigen (Danmark)
Kommentar:
Oscar har gjort en del af forarbejdet i denne kategori ved at skære udvalget ned til ni kandidater, heriblandt vores egen ’Krigen’ (eller ’A War’, som den hedder over there).
Det kan vise sig problematisk for Danmarks chancer, at ’A War’ endnu ikke har haft amerikansk biografpremiere (det får den først i februar), så den er kun blevet vist på et par amerikanske festivaler. Forhåbentligt ser medlemmerne deres screenere i stedet.
Fordi udgivelseskalenderen ser anderledes ud i England end i USA, er det kun ’Theeb’ af de ni kandidater, der opnåede en BAFTA-nominering, men det vælger jeg at se som et forvarsel om, at den nok klarer cuttet. Det ændrer ikke på, at ’Son of Saul’ er storfavorit. Golden Globes-vinderen er blevet modtaget med næsegrus beundring i USA.
Jeg tror dog på den, også fordi konkurrencen ikke er nær så skræmmende som sidste år, hvor der var fire-fem mesterværker blandt de ni udvalgte. Men man savner mere bredt kritikerroste titler som Brasiliens ’The Second Mother’ og Taiwans ’The Assassin’ i feltet.
Se buddene på bedste fotografering, klipning og manuskript på sidste side.
Bedste fotografering:
Mit bud:
Mad Max: Fury Road (John Seale)
The Revenant (Emmanuel Lubezcki)
Sicario (Roger Deakins)
Carol (Edward Lachman)
Bridge of Spies (Janusz Kaminski)
Kommentar:
Som regel er der enten fuldt eller 4-ud-af-5-overlap mellem Oscar og ASC (filmfotografernes forbund). I år pegede både ASC og BAFTA på ’Bridge of Spies’ frem for en forhåndsfavorit som ’The Hateful Eight’. Det må man næsten rette ind efter, selvom jeg personligt ikke synes, Kaminski kan siges at bringe noget nyt til sin allerede etablerede komfortzone i Spielbergs film (jeg sad endda og blev personligt irriteret over det alt for karikerede lysindfald, der var i de østberlinske kontorer).
Akademiet kan dog meget vel i stedet give en nominering til ’The Hateful Eight’, ikke mindst på grund af Robert Richardsons brug af det hyper-sjældne 70mm-Ultra-Panavision-format. Desuden er Richardson lidt af en Akademikæledægge (han har vundet tre gange tidligere!).
Alternativt kan det tænkes, at ’The Martian’ (Dariusz Wolski) får en nominering. ’The Martian’ er en af bedste film-kategoriens angivelige hardhittere, og derfor vil det være naturligt at præmiere den i de fleste tekniske kategorier, hvor den gør sig bemærket. Jeg tror dog, at Wolski vil lide under, at han ikke er et lige så kendt navn som resten af feltet.
Nå ja, og så er der en (minimal) chance for, at en kvinde for første gang nogensinde (!) kan opnå en fotografnominering. ’Creed’ (Maryse Alberti) vil være et friskt og fortjent valg (åh, de boksesekvenser!). Hvis medlemmerne stemmer lidt ’kønspolitisk’, kan det ikke udelukkes, at Alberti slipper gennem nåleøjet.
Bedste klipning:
Mit bud:
Mad Max: Fury Road
The Martian
The Big Short
Spotlight
The Revenant
Kommentar:
Den angivelige bedste film-frontrunner, ’Spotlight’, blev ganske sensationelt overset, da ACE (filmklippernes forbund) offentliggjorde dets nomineringer forleden. Og sørme om ikke BAFTA fulgte trop. Jeg tror dog ikke, Akademiet vil se udenom filmen, de fleste eksperter fortsat anser som (en nu langt mere skrøbelig) frontrunner.
Mon ikke de bedste bud på den overordnede sejr i bedste film-kategorien også vil kæmpe om sejren i denne kategori (sådan plejer det at være). ’The Revenant’ synes at have oplevet et nedadgående momentum i Awards Season-kapløbet efter jul – med den nylige Golden Globe-sejr som et nyligt skridt fremad – og derfor befinder den sig i en skrøbelig situation, som ’Bridge of Spies’ eller ’The Hateful Eight’ måske kan udnytte?
Der er som nævnt aldrig blevet nomineret en kvindelig filmfotograf i Oscarhistorien, så lad os lige glædes over, at filmklipperne har et anderledes stærkt kvindeligt islæt (måske fordi det er et stillesiddende og tålmodigt arbejde, der keder alfahannerne?). Det er værd at bemærke, at kategoriens vel nok mest sandsynlige vinder er kvinde og hedder Margaret Sixel (for hendes fremragende arbejde på husbonden George Millers ’Mad Max: Fury Road’)!
Bedste adapterede manuskript:
Mit bud:
The Big Short
The Martian
Room
Steve Jobs
Brooklyn
Kommentar:
Det kan godt være, at ’Steve Jobs’ har præsteret langt under det ventede niveau i de amerikanske biografer, men Aaron Sorkin er ikke en mand, man sådan lige overser, så jeg tror, han scorer en nominering for endnu en film, der giver ham glimrende anledning til at lade begavede mænd snakke sammen efter sindrigt konstruerede logikker, alt imens de bevæger sig gennem kontorlandskaber eller andre dynamiske locations.
At Sorkin vandt en Golden Globe for sit manuskript over forhåndsfavoritterne, siger alt om værdien af hans navn.
’The Big Short’ (som instruktør Adam McKay er medforfatter på), ’The Martian’ (Drew Goddard) og Emma Donaghues meget roste manuskript for ’Room’ anser jeg for sikre, så usikkerheden knytter sig om den sidste plads:
Jeg satser på, at indbegrebet af lad culture i 90’ernes britiske litteratur, Nick Hornby, kan snuppe pladsen for sin ’melodramatisering’ af ’Brooklyn’ (baseret på den anderledes finlitterære Colm Toibins fremragende romanforlæg). Det vil så gå ud over mere subtile og eksperimenterende konkurrenter: ’Carol’ (Phyllis Nagy, baseret på Patricia Highsmiths roman ’Price of Salt’) og ’Anomalisa’, Charlie Kaufmans roste stop-motion-film om mistet kærlighed og spildte chancer.
Bedste originalmanuskript:
Mit bud:
Inside Out
Spotlight
Bridge of Spies
The Hateful Eight
Ex Machina
Kommentar:
Det kan godt være, jeg lader mine egne personlige præferencer overstråle min kolde og kliniske fornuft, når jeg giver femte og sidste plads til Alex Garlands underfundige, men samtidig superdisciplinerede ’Ex Machina’, men siden filmen fik en sensationel PGA-nominering forleden, har det ikke længere virket som en feberfantasi, at den kan nappe en nominering her. Nu tror jeg sågar på det! BAFTA fulgte op med hele fem nomineringer til filmen, blandt andet i denne kategori.
Tarantino får en nominering, uagtet at hans manuskript til ’The Hateful Eight’ efter min bedste overbevisning er det værste, han endnu har budt os – det er et af privilegierne ved at være sit helt eget brand i Hollywood.
Nå, men hvem truer så ’Ex Machina’ bagfra? To bedste film-kandidater primært: ’Straight Outta Compton’ (der tager lidt for mange narrative friheder efter min smag) og ’Sicario’.