Natalie Portman har arbejdet med et væld af instruktører. Og mange af dem har ikke været bange for at agere mentor for Portman, der slog igennem som blot 13-årig i ‘Leon’ – men ofte med hvad hun kalder »creepy« undertoner.
Kun fremhæver hun den afdøde instruktørmester Mike Nichols som en mentor, der har haft massiv indflydelse på hendes karriere – og som aldrig havde bagtanker ved at vejlede den unge skuespiller, når hun tvivlede på sig selv og sit talent.
Det fortæller hun til forfatteren Mark Harris, som har skrevet bogen ’Mike Nichols, A Life’. Særligt husker hun en opsætning af ’The Seagull’, hvor Portman skulle spille over for en række store navne som Meryl Streep, Philip Seymour Hoffman og Christopher Walken.
»Jeg var 19, og jeg havde ikke researchet det, jeg skulle, på nær Anne Frank. Jeg så Phil (Hoffman, red.) skrive spørgsmål efter spørgsmål ned i sin notesbog, og Meryl (Streep, red.) ville finde på sange og lægge dem i sin lomme, hvis hendes karakter pludselig skulle bryde ud i sang«, siger Portman ifølge Indiewire.
Hun var nervøs for, at hun ikke kunne leve op til de etablerede skuespillere. Men Nichols vejledte hende undervejs, og Portman husker ham som værende en gentleman:
»(Han var, red.) den eneste ældre mand, der vejledte mig, uden at der nogensinde var noget creepy element i det. Jeg tror, at han var en ægte feminist. Der var intet, intet, intet, udover at han så dig som et kreativt, interessant og talentfuldt menneske. Det er en sjælden og fin kvalitet, og mange instruktører fra hans generation havde den ikke«.
Det blev heller ikke sidste gang, Portman arbejdede sammen med instruktøren bag klassikerne ’Who’s Afraid of Virginia Woolf?’ og ’The Graduate’. Under optagelserne til filmen ’Closer’ fra 2004 skulle Portman medvirke i en scene på en stripklub, og her var Nichols meget optaget af, at hun skulle føle sig tilpas med alt fra kameravinkler til kostumer:
»Han har mindre lyst til at se min bare røv, end min far har«, sagde hun dengang.
Mike Nichols døde i 2014 og blev 83 år.